Jet trainer!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baua
    • nov 2009
    • 856

Ja fy fan, gick inte den av då vette tusan.....

Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:

Kommentar

• Kennerdahl
      • dec 2010
      • 468

Ursprungligen postat av Baua
      Ja fy fan, gick inte den av då vette tusan.....

Hils
      Magnus
      Den ringlade som en orm när den gick i backen ju.. spräckt minst varje decimeter typ.. :sarcastic:
      mvh Kenny

Go big, fly fast, be awsome! :thumbup:
      www.youtube.com/kennerdahl
      www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• K-Å
        • maj 2006
        • 1184

En delta går utmärkt som första maskin men efter att ha flugit Boomerang sprint så kan jag varmt rekomendera den typen av maskin som första kärra. Filmen visar vad som händer då man flyger in med för lite anfallsvinkel, enda sättet att ta ner farten är att höja nosen så att undersidan på deltan bromsar. Min första kärra var en harpoon och jag flög den mycket men det gäller som sagt att flyga in med hög alfa och minska farten allt som går för att slippa luftsprång efter sättning. Boomerangen är helt okritisk i landning. I luften är den lite långsammare än harpoonen men flyger mycket bra en riktigt bra nybörjarmaskin är det.

MVH K-Å
        MVH Kjell-Åke Skoog
        Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• Baua
          • nov 2009
          • 856

Hej alla!
          Boomerang Nano beställd.
          Samma färgschema som bilden.

Hils
          Magnus
          Senast redigerad av Baua; 2010-12-29, 23:51.

Kommentar

• Kennerdahl
            • dec 2010
            • 468

Hej alla!
            Boomerang Nano beställd.

Hils
            Magnus
            Grattis Magnus!

Ser vi fram emot en byggtråd om någon vecka eller så..
            mvh Kenny

www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• Baua
              • nov 2009
              • 856

Ha ha! Den var ju kul.
              Fick just reda på att vi tydligen ska bygga om huset också.
              Precis vad man behövde.....
              Ta nu och beställ en Harpoon!

Hils
              Magnus

Kommentar

• Ultra Bandit
                • aug 2008
                • 373

Ursprungligen postat av Kennerdahl

Lasse du som har koll, är det ofördelaktigt att börja med en delta-trainer?
                Jag fann två fel!!
                I första filmen såg man att han använde vector styrningen i starten,det fungerar inge bra om man inte har en turbin som orkar dra den vertikalt från noll fart.:shock:

I andra filmen så kom han in åt helvete för fort för att kunna landa en Harpoon.:blush:

Problemet med Kangaroon och Harpoonen som modell är att den är svår att landa utan att den studsar åt skogen.
                Anledningen till det är att CG hamnar precis bakom huvudstället när modellen är tom på bränsle.

Det gör att man "måste" ha hög alfa för att få ner farten i landningen, dessutom bör man inte släppa på höjden förrens modellen är satt på banan och farten är nästan lika med noll.
                Släpper man på höjdrodret när man har landat modellen så är risken stor att modellen börjar galopperar, av den enkla anledningen att den är för lätt på noshjulet!

Men får man bara till den landnings tekniken så är modellen kanon..

Modellen som sådan är både snabb och lättflugen, själv har jag haft totalt 5 Kangaroo/Harpooner genom åren.

Jag tro att modellerna på beg marknaden i dag är rellativt prisvärda om man nu vill komma i gång snabbt.

Lasse P
                Senast redigerad av Ultra Bandit; 2010-12-30, 09:46.

Kommentar

• Pekkala
                  • maj 2006
                  • 1159

Hej alla!
                  Boomerang Nano beställd.

Hils
                  Magnus
                  Ett klokt val Magnus!
                  Sparka igång den där kinesen nu så ska du se att du både får ork och lust att få ihop grejorna innan våren!
                  MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Kennerdahl
                    • dec 2010
                    • 468

Tack Lasse, K-Å och Christer för er feedback!

Det är formodligen bättre att börja med en Bommerang Nano eller Sprint som är utan "problem" vid landning.
                    Det ska bli himla trevligt och intressant på Jet Rookie Weekend!
                    Senast redigerad av Kennerdahl; 2010-12-30, 10:07.
                    mvh Kenny

www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• Ultra Bandit
                      • aug 2008
                      • 373

Ursprungligen postat av Kennerdahl
                      Tack Lasse, K-Å och Christer för er feedback!
                      Det ska bli himla trevligt och intressant på Jet Rookie Weekend!
                      Japp,japp!!
                      Det ska bli kul som fan..
                      Vet att det kommer att finnas några beg modeller till salu på träffen.
                      Dessutom kommer handlarna ha med sig både nya och beg turbiner och massa annat krimskrams..

Sen får vi bara hoppas på att vi får väder så att vi kan köra lite dubbelkommando också..

Lasse P

Kommentar

• Kennerdahl
                        • dec 2010
                        • 468

Låter förträffligt! Då tar jag med mig stora plånboken..
                        mvh Kenny

www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• TommyzT
                          • jan 2009
                          • 578

Ursprungligen postat av Pekkala
                          Ett klokt val Magnus!
                          Sparka igång den där kinesen nu så ska du se att du både får ork och lust att få ihop grejorna innan våren!
                          Jag smyger dit vid uppstart och ställer frigolit Mirageviggen bakom utblåset.
                          Sådärja!
                          TzT på Vimeo
                          TzT på Youtube

Kommentar

• Kennerdahl
                            • dec 2010
                            • 468

Ursprungligen postat av TommyzT

Hahaha va elakt.. Magnus har ju lagt ner sin stjäl i den för andra gången! :sarcastic:
                            mvh Kenny

www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• Dufniall
                              • dec 2009
                              • 133

Ursprungligen postat av TommyzT
                              Hahahahahahaha, nu har du lovat....

Kommentar

• Baua
                                • nov 2009
                                • 856

Hej alla!

För att nu lyfta idiot tråden kommer här en liten uppdatering om vad som hänt under dagen. Tycker och tror också att denna tråd skulle fungera alldeles utmärkt, för att låta intresserade få ställa allehanda mer eller mindre dumma frågor gällande just detta ämne JETFLYG. Själv kommer jag ta tillfället i akt att få göra just detta. Jag tar gärna på mig Dumborollen som ovetande och informationstörstande rookie. Tror att många ute i landet, liksom jag skulle vilja testa på just detta med JET. I bland tror jag dock att man gör an höna av en fjäder. Tycker att initiativet till Rookie helgen i April blir en utmärkt möjlighet för dom redan idag befintliga RC jetpiloterna i landet att sprida sin kunskap i ämnet, när det gäller säkerhet men också när det gäller glädje, teknik och kompiskap i ämnet. Jag vet att dom flesta nuvarande jetpiloterna finns på www.jetsweden.se , men för att öka bredden på fotogen jetandet kanske denna tråd kan fungera som en introduktion och intresseväckare. Det verkar ju faktiskt som att många av Sveriges nuvarande Jet piloter också kollar på vad som händer även i detta forum. Jag kommer förmodligen att ställa en del mer eller mindre knäppa frågor framöver, och hoppas att Ni med kunskap pallar med att svara på dom. Vi kan väll säga så här, låt det vara högt till tak. Vad har då hänt idag? Jo JJ-1400 har riggats upp på en testplatta för att inom några dagar kunna teststartas. Här kommer då direkt några frågor.
                                1. Om flygfotogen saknas, kan man då försöka starta eländet med kristallolja, Diesel eller något mera lättanskaffligt.
                                2. Om man ska använda Diesel, ska den då blandas ut med någon form av olja?
                                3. vilken typ av gas ska användas vid start? Har sett att det säljs tuber på bla OK, och då menar jag småtuber typ sprayflaskor. Kan det vara något?
                                Som sagt många konstiga frågor, men dom måste ju ändå ställas.
                                Jo just det vad har då hänt idag? Här kommer lite bilder på riggningen.

Vad händer nu då? Jo instruktionen ska läsas, sen ska provstart genomgöras. Hur det går kommer förmodligen att filmas och läggas ut just här. Kanske kan bli en del skratt.

Och nej Tommy du ska inte få blåsa hål i Hybridos, he he!
                                Och ja Sören och Kenny köp JET nu och håll käft.

Hils Magnus
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Baua; 2010-12-30, 21:30.

Kommentar

Arbetssätt...