Jet trainer!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommyzT
    • jan 2009
    • 578

"Lotta"? Du menar väl Jolanta! det krävs mkt korvar för att jag skall vara tyst.
    Varsågoda! här är en mkt snabbt ihop klippt film:
    (Och se till att kolla STOR bild och HD )
    Senast redigerad av TommyzT; 2011-01-07, 17:01. Anledning: Ja
    Sådärja!
    TzT på Vimeo
    TzT på Youtube

Kommentar

• Dufniall
      • dec 2009
      • 133

Roligt att se den igång, när den långt om länge kom igång.. Nu bygga Nano snabbt som fan !

Vanliga hälsningar Statisten.

Edit: Glömte: YEEEEEEEEEEEEEEEAH!!!!
      Senast redigerad av Dufniall; 2011-01-07, 17:08. Anledning: JA!

Kommentar

• Baua
        • nov 2009
        • 856

Jetstart!

Coolt som fan!
        Ja va hände då och vilka erfarenheter kan man ta med sig, jo
        1. Se till att skotta taket innan man drar i gång en turbin, värsta lavin utlösaren.
        2. Se till att ha en full laddad acc till glödstiftet.
        3. En begagnad Kina turbin importerad från USA kan fungera, i alla fall i testbänken.
        4. Se till att inte ha en klåfingrig Dansk i garaget när testet ska göras.
        5. Grillning fungerar bäst med just det grillkorv.
        Måste säga att jag är lite glad för att den var lättstartad. Det jag fick göra var att vrida upp strömmen till glödstiftet, så att gasen skulle tändas. När testet gjordes hade jag endast ett litet 800mAh 2s Lipo.
        Nu ska Boomerang Nanon byggas ihop, pust. Maiden beräknas under våren 2011.
        Tack till Petera för sparken där bak, Bokis för drivmedlet och Tommy för filmning.

Vad ska man då säga om JetJoe som turbin? Ja inte alltför mycket än så länge, vad kan man förvänta sig för 6000:-? Just nu känns det i alla fall hyfsat bra på ett lagom svenskt sätt. Jag kommer att fylla på tråden med bygget av Nanon och dess bröllop med JJ-1400 turbinen. Kommer att lägga upp "att tänka på" i tråden. Fortsatt tycker jag att vi fyller på tråden med goda råd för nybörjaren inom Jetandet.

Hils
        Magnus
        Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:

Kommentar

• Pekkala
          • maj 2006
          • 1159

Va bra att du sparkat igång kinesen nu! Grattis!!
          Erkänn att det ger lite energi åt att få ihop en flygmaskin till motorn, en byggtråd kanske?
          MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• bokis
            • maj 2006
            • 5041

Yihaaaa!!!!!!!!!
            Kul att mitt hembrända brann!
            Nu borde som Direktör Pekkala säger inspirationen spira!
            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Baua
              • nov 2009
              • 856

Safety!

Hej alla!
              Jo inspirationen har kommit i gång ordentligt, nu gäller det bara att få ut den i fingerspetsarna, he he.
              Som tidigare skrivits, så landade Nanon via postverket på uppfarten idag, så den ska vi kolla närmare på i morgon.
              Kommer inte att dra igång någon byggtråd på den, men denna tråd kommer att fyllas på med information när det sker framsteg i byggandet.
              Tankarna just nu cirkulerar kring detta med säkerhet.
              Tacksam för råd och rön om vilken typ av pryttlar man kan ha, man bör ha eller helt enkelt ska/måste ha i planet och i depån.:stupido2:

Hils
              Magnus

Kommentar

• JB
                • jun 2006
                • 168

Hej

Först och främst så är det en bra kolsyrebrandsläckare, men även en pulversläckare om inte kolsyran skulle räcka till. Tro mig att det behövs, innan jag kunde min motor så gjorde jag flera "våta starter" (sur motor) och då måste man ha en kolsyresläckare om inte allt skall brinna upp/ner.

//
                Jonas B

Kommentar

• bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

jupp,en släckare av kolsyresort är ett måste,pulver använder man bara om det är kris och det är risk för en större brasa för har man saltat flygetyget så är återvinningsfaktorn noll..
                  Fundera också på hur du enkelt stänger av motorn fort,jetcat har ju en sån funktion,fick användning av den i Norberg när höjdrodret och jag inte var överens,tror (vet ej) att det var att motorn var stoppad 10 sek innan planteringen som kan ha förhindrat en brasa..
                  Har varit med om en livlig diskussion om användandet av failsafe på Jet också,jag tycker att det är självklart men på det meetinget gick åsikterna isär..
                  Min inställning är att det är döda prylar vi håller på med,det går o tillverka o köpa nya men levande är en helt annan sak..
                  Så failsafe till motorn,ev också höjdrodret (fullt upp) så den inte försvinner över nejden..
                  Men som sagt,där går åsikterna isär..
                  // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                  (nu även med biskvier!)

Kommentar

• C206
                    • aug 2008
                    • 45

Coolt att din Turbin äntligen är igång!

160.000 rpm. YEAAAHHHHH!

Kommentar

• Baua
                      • nov 2009
                      • 856

Lite el!

Hej alla!
                      Tack för svaren gällande släckare.
                      Det får bli en kolsyra och en pulver släckare.
                      Vad använder Ni för accar till elen ombord på planet?
                      Kopplar Ni det via Någon form av powerbox?
                      Att ha ett död mans grepp på radion om något skulle gå galet i luften, låter också vettigt.

:stupido2:

Hils
                      Magnus
                      Senast redigerad av Baua; 2011-01-08, 17:43.

Kommentar

• Douglas
                        • apr 2009
                        • 7

Hej!

Powerbox: japp!
                        Eller liknande sätt att mata ström direkt till servon, ej ström in i mottagaren och sedan ut till servon.
                        Graupner har en strömbrytare med denna funktion (http://www.lp-agentur.se/items.php?i=279)
                        Enkelt och effektivt.

Jag monterar alltid en bränslekran som är lättåtkomlig på utsidan, så att man kan stänga av bränslet manuellt till turbinen om något går tokigt på marken.

//Douglas

Kommentar

• Pekkala
                          • maj 2006
                          • 1159

Hej!
                          Som strömmatning har jag i J21R ett 2200ma lipo 7.4v via en 15A ubec 6V direkt till motagaren Futaba FASST 6014 som klarar 8A kontinuerligt och 10A i pikström, som strömbrytare tar jag isär och sätter ihop batterikontakten precis som alla elflygare gör, den strömbrytaren är förmodligen det säkraste man kan använda!
                          J21an tar ca 120-150ma per flygning så en powerbox i den är inte nödvändigt,
                          I min Turboforcer har jag monterat en Orbit powerjack men är förmodligen overkill
                          Klicka på bilden för större version

Namn: PJ6014combi_400x175.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,7 KB
ID: 478961
                          även där ett 2200 lipo och 15A ubec med kontakt som strömbrytare
                          MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Kennerdahl
                            • dec 2010
                            • 468

Hahaha.. Fastighetsskötarna anställer 5 gubbar med snöskyffel som skottar av taket på 2 dagar för 6000kr när det tar mindre än en minut med en liten turbinuppstart.. snacka om att bli dragna i näsan..

Jäkligt bra klipp i vanlig ordning Tommy, me like!
                            mvh Kenny

Go big, fly fast, be awsome! :thumbup:
                            www.youtube.com/kennerdahl
                            www.vimeo.com/kennerdahl

Kommentar

• Baua
                              • nov 2009
                              • 856

Ich komme!

Ja fy fan va det kom, både mycket och fort. Hade någon stått och skottat gången till sidodörren på garaget, samtidigt som vi körde turbinen, skulle man nog kunna skickat videon som ett bidrag till AFV eller någon svensk motsvarighet.

Hils Magnus

Ursprungligen postat av Kennerdahl
                              Hahaha.. Fastighetsskötarna anställer 5 gubbar med snöskyffel som skottar av taket på 2 dagar för 6000kr när det tar mindre än en minut med en liten turbinuppstart.. snacka om att bli dragna i näsan..

Jäkligt bra klipp i vanlig ordning Tommy, me like!

Kommentar

• Baua
                                • nov 2009
                                • 856

Hej alla!

Fick ett erbjudande från Ebay gällande billig Jet trainer, lägger en länk här om någon skulle vara intresserad.

Hils
                                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...