Rangevideo flygande vinge
Kollaps
X
-
-
Jag ska konfigurera failsafen i rvosd med min turnigy x9r, har endast satt failsafe med naza innan och det verkar betydligt lättare. Sen underlättar det ju inte med x9r som är rörigare än gamla x9 verkar de som.
Men man ska ställa throttlen till 120% är det i mixer menyn jag gör detta eller vad?
Ändrar man bara trottlen i mixer fliken till 120% sen ställer in failsafen på rx?
Efter lite meckande så tror jag att jag har fått till det.
När jag startar upp systemet och stänger av rc kontrollen står det return to home och motorn går i gång. Då fungerar min fail safe va?
Sen om jag drar roderspaken åt vänster startar rth drar jag den åt höger skiftar jag display samt går in i menyn. crusie speed ställde jag på 100 är det ok?Senast redigerad av Defuncta; 2013-06-16, 11:43.Kommentar
-
Jag kör med följande för att ställa in Failsafe.
1) Justera upp trottel endpoint till 120 % och sätt radions failsafe med trottelspaken i maxläge.
2) ställ ner trottelspaken endpoint Max till 110% och sätt RVOSDns failsafe trottel till maxgas med denna endpoint.
3) ställ ner trottel endpoint tillbaka till 100 % så är det klart.
Då kontakten med radion förloras så ställer RC styrningen om till 120 % trottel vilket RVOSDn känner ligger över dess gräns på 110% varpå failsafe går in och RTH aktiveras om du har aktiverat det i RVOSDn.
100 m i Cruise altitude låter bra som start. Måste dock anpassas till vart du flyger.
För att RTH skall funka som detsamma så åkte AP justeras in så att planet stiger aningen i AP läge. Om jag förstått det rätt så kommer då planet att växla mellan Cruise och glide trottel så att planet håller sig runt Cruise altitude.
Med vänlig hälsning, KajakenKommentar
-
Att lärda i menysystemet gör med höjdroderspaken. Dock måste du ha aktiverat axuilery kanalen så att du kan aktivera AP samt gå in i menysystemet på en switch på sändaren.Kommentar
-
Okay då måste jag nog göra om min fs inställning. Har satt failsafe på rx med gasen i bott och trimmat gasen till max, sen satte jag samma värde i rvosd dock funkar det men kanske inte lika pålitligt?Jag kör med följande för att ställa in Failsafe.
1) Justera upp trottel endpoint till 120 % och sätt radions failsafe med trottelspaken i maxläge.
2) ställ ner trottelspaken endpoint Max till 110% och sätt RVOSDns failsafe trottel till maxgas med denna endpoint.
3) ställ ner trottel endpoint tillbaka till 100 % så är det klart.
Då kontakten med radion förloras så ställer RC styrningen om till 120 % trottel vilket RVOSDn känner ligger över dess gräns på 110% varpå failsafe går in och RTH aktiveras om du har aktiverat det i RVOSDn.
100 m i Cruise altitude låter bra som start. Måste dock anpassas till vart du flyger.
För att RTH skall funka som detsamma så åkte AP justeras in så att planet stiger aningen i AP läge. Om jag förstått det rätt så kommer då planet att växla mellan Cruise och glide trottel så att planet håller sig runt Cruise altitude.
Med vänlig hälsning, KajakenKommentar
-
Trevligt Uffe, trist avs din current sensor. Om du har bråttom upp i luften så kan du få låna en av mig tills du har fått en ny?
Men innan du sätter in en ny bör du veta varför den första gick sönder. Fungerade den innan? Kortslutning någonstans? Rätt ansluten till RVOSD? Dubbelkolla alla kablar och anslutningar innan du fortsätter.Kommentar
-
Ja, jag rekommenderar att du ställer in endpoints enligt manualen för den korta vingen. För den långa vingen kan du behöva öka aileron samt minska elevator några mm.Kommentar
-
upptäckt en annan sak nu som är galet... När jag skevar vänster och höger så blir de samma roderutslag när jag stiger och dyker alltså känns det som skev på både skev å elevator :S
Vad kan vara fel då? Jag har ställt in flying wing i rvosd samt konfiguerat ppm så vänster höger är aileron och upp och ner är elevator....Kommentar
-
Men ska en vinge bete sig likadant som ett flygplan med elevator och aileron på samma roder om du förstår hur jag menar. Om jag bara drar spaken mot mig ska båda rodrerna vinklas uppåt?
Sen har jag problem med endpointsen eftersom radion är inställd på 6 kanal vanligt flyg och sen inställd på vinge i rvosd så verkar de bli lite konstigt med ändlägena. Men det kanske är för att något är fel?
Jag har anslutit båda servona med en y kabel sedan in i rvosd på platsen aileron output men kanske inte ska ha y kabel?Kommentar
-
Ah, nej, du ska inte ansluta bägge servon med en Y-kabel, kasta bort den!
När man skevar ska rodrena röra sig så som vanliga skevroder. Dvs om du rollar åt höger så ska (sett bakifrån) höger roder gå uppåt (vilket minskar lyftkraften på höger vinge) och vänster roder gå nedåt (ökar lyftkraften på vänster vinge). Givetvis blir det det motsatta för roll åt vänster.
För att stiga eller dyka så ska rodren röra sig som ett vanligt höjdroder på en stabilisator/stabilator. Dvs om du ska stiga så ska bägge roder gå uppåt. Om du ska dyka så ska rodren röra sig nedåt.
Jag tror att det ska stå ganska tydligt i RVOSD-manualen hur man ska koppla rodren för en flygande vinge (dvs elevons). Ett av servona ska vara anslutet till aileron output och det andra till elevator output.
Vad gäller ändlägen så borde det inte spela någon roll, ställ först in roderutslag på din radio så att det stämmer. Efter detta så kör du RVOSD-setup och följer alla instruktionerna.Kommentar

Kommentar