BYGGE - SkyWalker X5 UAV Ortofoto-vinge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Ursprungligen postat av Kenneth E
    En skida säljer ju Skywalker som tillbehör till de flesta vingar att montera mitt under kroppen(går säkert med två också för montage sidan om) dessa är gjorda i typ tunn transparent plastfilm.
    Är det så? Jag hittar ingen vettig bild eller länk. Hittar inte ens X-5 på deras hemsida... Hur ser skidan ut? Det skulle ju funka när man landar på gräsmatta eller dylikt, för det är då den kan fara runt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

LUCKA KLAR

Nu är även kameraluckan på plats och inställd.

Nedan en bild på den lätta 3D-printade kameraluckan och funderingar på var den ska vara.
      Dit hamnade den. Grövla ur med skalpell och näbbtång och tryckte luckan på plats.
      Gropade ur för ett servo på insidan och lade på en längre servoarm. Styrs från en
      kanal på mottagaren, öppen eller stängd. Funkar hur bra som helst!

Vikt total 1400 gram med 4S 4000 + Canon PowerShot SX260 HS, komplett med allt.

Fixade på plats allt inne under bakre locket också efter att ha dragit matning till luckservot.

Och snyggade till under främre locket. Lätt arbeta med kameran och koppla i ack och stänga
      lock för att snabbt bli flygklar.

En bild på undersidan nedan ocskå. Före luckan skulle på plats så rengjordes undersidan med
      hett vatten från vattenkokare samt pensel i efterhand som borste. Lade allt på plats och
      tejpade med svart gaffatejp (duct tape).

Det ska fixas lite till än:
      - Väntar på 5 cm antennkabel som ska vara mellan 433MHz radion och antennen.
      - Lite inställningar i sändare och Pixhawk återstår, finjusteringar bara
      - Få ovansidan lika clean och snygg som undersidan...

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

FÄRDIGBYGGD!!!

Nu är X-5 klarbyggd. Den har fått alla grejer den ska ha och allt är på plats.
        Den har flugits före detta, men nu återstår att flyga in allt och få allt att fungera
        bra med kameralucka osv.

Det sista som gjordes var att rädda telemetrin. Om flyget av någon förmodan
        skulle fara på tak eller nåt annat som lyckas slå omkull telemetri-antennen så
        har den nu fått en böjlig antennförlängningskabel mellan telemetri-enheten och
        antennen. Så nu kan flyget volta och fastna hur det vill utan att kretskortet
        eller dess ytor förstörs i telemetri-radion.

Flyget vägde in på 1440 gram. Tung best, men som sagt, Ali Shanmao har flugit
        med 2200 så nog ska det väl gå. =) Flyget har flugits bra med 1250 grams totalvikt.

Hur länge tog det? 31h att bygga + testflygningarna. Inte så farligt om man jämför
        mot ett bättre större ARF-flyg.

Original så är antennen direktskruvad på telemetrimodulen.

Skaffade enkom förlängningskabel, men den var förstås spegelvänd på alla sätt
        fast den var utlovad att passa mellan plus att jag höll med om att det såg kanon
        ut, dubbelmisstag. Så det blev att beställa två adaptrar för att säkerställa att
        signalen blir ännu sämre. :lol:

Nåja böjligt vart det.

Och på insidan blev det så här:

Med acken på plats (man kunde ju lägga på lite extravikt med en pipande ackvarnare):

Flygklar!!! Förutom lite småjusteringar vartefter...

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
          • sep 2015
          • 288

Den blev tjusig, hoppas allt fungerar som tänkt.

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94
            Den blev tjusig, hoppas allt fungerar som tänkt.
            Tackar och håller med. :-D

Funkar den som den ska så är det bara att tuta o köra för firman.
            Funkar den inte så blir det att skaffa en till SkyWalker Plane (2015) och flytta över grejerna dit och låta X-5 gå till nån RC-flygare, antar jag. :-D

De risker som finns är att den flyger för fort (men den ska kunna flyga 16 m/s och på rätt höjd räcker det väldigt bra.
            Och så är det ju det där med vikten... OM 1440 är för tungt så kan det bli komplikationer. Den handstartas lätt, men den ska ju landas också. Funderar på ett sorts nät som snabbt slängs upp. Får se. =) Det är ju detta som är så roligt, att testa en massa lösning och få fram en hållbar produkt som kan jobba på "år ut och år in".

Eventuell provflygning i morrn söndag, beror på vädret.

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
              • sep 2015
              • 288

Ser fram emot en slutlig rapport😁

Kommentar

• Pizzan
                • maj 2016
                • 4

Hej

Gillar ditt bygge, har blivit såpass inspirerad av det att jag har tänkt att bygga ett själv. Har ett projekt i skolan där vi hade behövt ett flygplan, och då jag tycker det är väldigt kul att bygga så tänkte jag göra något liknande. Vilken vinkel har du på motorn? Använde du de två "träplattorna som kom med för att vinkla ned(?) motorn?

Hade det funnits möjlighet att få ta del av din sketch för kameraluckan? Hur monterade du in den? Skar du ut ett hål för hela eller gjorde du enbart ett hål för själva linsen och tejpade fast resten (och gjorde hål för mekanismen)?

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6807

Det kommer rapport strax... flög idag. ;-)

Hej "Pizzan"! Skoj att höra! :-)

Vinkeln är satt med de två medföljande träbrickorna, läste nånstans att de behövs om flyget ska väga lite mer. Jag satte dessa på de två nedre hålen, så motorn är riktad uppåt, inte neråt, dvs axeln pekar bakåt och uppåt.

Jag har designat den där 3D-printade kameraluckan för en SkyWalker Plane, men den passade rätt bra för X-5 också. Jag kan kolla med ägaren/firman av flygen för dessa om han vill att jag ger ut 3D-filen.

Jag skar ut en försänkning bara och den passade perfekt, sen tejpade jag över för att samtidigt få ett skydd. Mekanismen skar jag alltså också ur för.

Flyget väger 1,5 kg nästan med allt, så den blir rätt snabb och får flyga på högre höjd för att få överlappande foton. Använder 4S 4000 LiPo.

Den flyger rätt bra trots allt (kommer film från dagens flygningar). Vingkonstruktionen gör att den vaggar när den börjar stalla så den varnar tidigt.

I det stora hela hade den gärna fått vara större eller väga mindre.

EDIT: Kompassen är för lågt ner kom vi på, vet ej hur lösa det... börjar med alu-tejp under locket.

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

Flygtillfälle 4!

Flögs 3 ackar (4S 4000).
                    Blåsigt, upp till 7 m/s, säkert mer.
                    Ostlig vind vilket är dålig vind på Djäkenfältet.

Är nu färdigbyggd så det vart att flyga komplett med dummy-kameran.
                    Krånglade lite innan den gick att flyga. Kompass-fel mm. Sen när det funkade så testades Stabilize
                    och sen även FBWA som funkade efter nån timmes klurande på var man ändrade värdet för roll-faktorn.

Flög som den skulle. Lite blåsigt iofs. 4 m/s är nog riktigt bra max-vind och skulle vara bättre.
                    Den är lite tung, så den går rätt fort, men nog ska det funka. Den är inställd på att flyga minnst 16 m/s
                    enligt airspeedsensorn i FBWA-läget.

Före första flygning var det ett f-n att få externa kompassen kalibrerad.
                    Löste sig sen... med en rosa handduk. :lol:

Starterna ser lite roliga ut... :mrgreen:

Ser clean ut.

När det ska landas utanför fältet...

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6807

Film från dagens flygtillfälle:

Senast redigerad av Ålänning; 2016-07-03, 13:32.

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
                        • sep 2015
                        • 288

Snabb som en F1 bil.

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94
                          Snabb som en F1 bil.
                          Mjo, den väger ju en del plus att det var rätt turbulent igår så vi höll den på lite högre hastighet. Och hela tiden sidovind vid banan. Dessutom är den bara 1180 mm i vingspann. Den vart orolig i lägre hastigheter. Flög 13 m/s som lägst när vi flög rakt (airspeed). SkyWalker Plane brukar flygas i 12 m/s när den fotar. Denna ska flyga i 16 m/s på högre höjd. 12 verkar va stallspeed, 16 cruise som vi satte som minimum i FBWA igår. 30 som max. Inte är den riktigt jättelämplig för ändamålet, men nästa gång blir det att testa FBWA fullt ut, sen auto med missions och sen auto takeoff + fota på riktigt och se vad det blir av det hela. Får den flyga på några hundra meter i 16 m/s så borde den få rätt stort område på den lilla tiden acken räcker (ligger på 10 minuter nu, men då är det 3,85V/cell efter flygning obelastat). Detta flyg är till för att fota övergripande ortofoto och som är enkel ha i bilen och bara slänga upp o iväg. Konstruktionen är gjord så att det bara är att lyfta locket, aktivera kameran och koppla i acken, fast med locket.

Meeen... För nån dag sedan kom det hem ett annat flyg som ska användas för samma sak... ;-) Nästa projekt! Kommer byggtråd på den med.

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
                            • sep 2015
                            • 288

Jag var nöjd med X8 med dess fart på 35km/h, Techpod är ännu bättre med 30km/h i cruising speed. Samt att den ligger en A lägre i plan flytt. Och med vingar som ett segelplan kan man glida ljudlöst över utan att störa. Men ändå är X8 favorit rent flygmässigt, trots sämre egenskaper, måste vara något med vingar som lockar.

Kul att ert projekt är avslutat och att ni nått dit ni ville för fotografering, Jag kör mer film.

Hade varit skoj att se en test av ett foto uppdrag.

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

SkyWalker X8 har jag alltid gillat... =) Funderade på den förut efter Bormatec Maja. Får se, gillar fortfarande SkyWalker X8an... ;-)

Vad har du för ack och kamera mm i den när den flyger bara 35km/h? Låter som en perfekt ortofoto-maskin. Och vad var flygtiden? Går den att handkasta med all den vikten?

Måste ju vara smidigt för att användas som arbetsverktyg. Allt kartjobb och missions görs vid skrivbordet. Grejerna är i bilen. Ackarna laddas före och sen är det bara sprätta iväg och kasta upp flyget och låta den flyga klart och sen hem. Typ.

Techpod, den som RCTech säljer? Jo den var faktiskt på tanke när X-5 valdes. Skulle bli en efterföljare till SkyWalker Plane. Det blev X-5 för att se om en liten nätt vinge kan göra samma jobb. Men en vinge är väldigt olik ett flyg. X-5 vart liten, men inte nätt.

Jag gillar testa olika flyg och nu när de ska användas som arbetsredsksap så är det inte bara att påta ihop ett RC-flygplan och fara till fältet och flyga. Utan det ska hålla, det ska vara smidigt, det ska funka, länge. Den där SkyWalker Plane blev väl klar 2014 och har flugit sedan dess, börjar bli smutsig och sliten, men funkar perfekt än. =)

Vad gäller X-5 så fortsätter tuningen inkommande helg:
                              - Lyfta bägge roder lite
                              - Fästa locket på nåt bättre sätt så grejerna inte slängs ut vid de tydligen oundvikbara dåliga landningarna man kan råka ut för
                              - Kalibrera Level och Accelerometrar bättre så Stabilize och FBWA har samma utgångsläge för roder
                              - Testa hastigheterna för att hitta lämplig fotohastighet utan stallproblem i vettig vind
                              - Flyga Stabilize för att testa de lyfta rodrena (kanske går att få bort vaggandet framåt bakåt "blinkande")
                              - Kalibrera Airspeed-sensorn i Stabilize före FBWA (ARSPD_AUTOCAL)
                              - Få FBWA att funka som den ska och att den svänger bra inför missions
                              - Testa RTL (borde sluta med Loiter ovanför HOME)
                              - Testa Auto med nåt Mission
                              - Testa Takeoff i auto-läge
                              - Testa testa testa... sen i med en kamera
                              - Slutvärdera och konstatera att projektet är klart!

Självklart ska ett ortofoto tas fram. Och kanske till och med punktmoln, men då blir det från hög höjd pga hastigheten och då blir det kanske inte så himla häftiga moln från detta platta landskap. ;-) Ska försöka få till ett så fort den fått flyga lite testmmission. X-5an alltså.

Kommentar

• Halcon
                                • jun 2006
                                • 512

Ursprungligen postat av Ålänning
                                Det ska jag göra. När jag gjorde det vid första flygningarna som RC-flyg så gled den otroligt bra, stabilt och rakt. Men då vägde den 978 g med 4S 4000. Den väger nu 1118 med Pixhawk-paketet och 1328 med kameran. Med lättaste setupen (3S 2200 ungefär) så ska den väga ca 700 gram. Ali Shanmaos hade vägt 2,2 kg och flugit helt Ok. CG skjuts fram ju mer vikt man sätter i den (har jag läst lite här o där). Ca 1 tum framför nipplarna vid 2kg, jag har nu ca 15mm framför.
                                Såg också hans video om X5:an men jag tolkar hans text såsom att han menar den vanliga Skywalker 1680, vad gäller vikten på 2,2kg.

Kommentar

Arbetssätt...