OSD med RTH?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

RVOSD klarar inte av att flyga tillbaka utan GPS och jag är mycket skeptisk att det finns något system som klarar det. För att lyckas måste systemet då använda sig av tröghetsnavigering och en mycket exakt kompass.

Aktivering av flygning mellan brytpunkter är, mig veterligen, endast möjlig efter uppdatering med FW från RV-forumet.

Kommentar

• Defuncta
      • maj 2012
      • 563

Förstår inte vad som menas med detta? Läste om hur man får rssi från ezuhf till rvosd.

"Combined PPM means all the Rx channels come down a single signal wire. If you select combined PPM, then the elevator input is the only one you need to connect, as RVOSD will use this input for the combined signals. RVOSD decodes them and allocates to each servo output. You do this during the setup. If you are using elevons or Vtail, dont use any mixing on your RC Tx. During the RVOSD setup you tell the OSD if you are using elevons, and it does the elevon/vtail mixing itself."

Behöver man enbart en servokabel ifrån Uhf mottagaren till rvosd? Verkar invecklat...

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

Jepp, och det är tvärtemot invecklat mycket enklare. Det minimerar även risken för vibrationer som kan komma via kablar samt trånga installationer så jag rekommenderar det. Det behövs alltså två kablar, en för PPM-sum och en för RSSI.

Kommentar

• Defuncta
          • maj 2012
          • 563

Ursprungligen postat av Boopidoo
          Jepp, och det är tvärtemot invecklat mycket enklare. Det minimerar även risken för vibrationer som kan komma via kablar samt trånga installationer så jag rekommenderar det. Det behövs alltså två kablar, en för PPM-sum och en för RSSI.
          Låter kanon smidigt, varför är inte det standard

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Det är väl nästan standard, men flesta system klarar PPM-sum eller någon annan variant av summerad signal.

Kommentar

• Defuncta
              • maj 2012
              • 563

Behöver hjälp med rvosd!

Jag upptäckte att min vtx inte starta när jag hade kopplat allt till min rvosd, jag kontrollerade voltage pinen och den satt på 12v som den skulle. Efter mycket felsökande tog jag fram min mulitmeter och mätte + å - på videoout porten och den visar bara 4,8V så varför levererar den inte 12v? Jag matar allt med ett 3s.

Kommentar

• Timtimtim
                • apr 2012
                • 838

Kolla så alla jumpers sitter rätt http://www.rangevideo.com/downloads/...osd_manual.pdf

Kommentar

• Defuncta
                  • maj 2012
                  • 563

Ursprungligen postat av Timtimtim
                  Kolla så alla jumpers sitter rätt http://www.rangevideo.com/downloads/...osd_manual.pdf
                  Har redan kollat detta. Jag satte kamera jumpersen på 5v och videoout jumpersen på 12v sen mätte jag med multimeter. Båda platserna var 4,8V alltså ingen levererar 12v oavset jumper inställning.

Är det nått jag missat?

Kommentar

• Timtimtim
                    • apr 2012
                    • 838

Då får du nog kolla över så du verkligen har satt dem rätt

Kommentar

• Defuncta
                      • maj 2012
                      • 563

Då får du nog kolla över så du verkligen har satt dem rätt
                      Jag blir galen, nu har jag ändrat då båda jumpersena står på 12v men ändå får jag bara 5v när jag mäter...
                      Klicka på bilden för större version

Namn: rvosd.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,6 KB
ID: 495728

Kommentar

• Timtimtim
                        • apr 2012
                        • 838

Konstigt! så här ska de se ut iallfall om du ska ha 12V till VTX och 5V till kamera http://boopidoo.com/fajlz/rc/05-Main...m5V_Vtx12V.gif

Kommentar

• Defuncta
                          • maj 2012
                          • 563

Konstigt! så här ska de se ut iallfall om du ska ha 12V till VTX och 5V till kamera http://boopidoo.com/fajlz/rc/05-Main...m5V_Vtx12V.gif
                          Såg att jag hade glömt att koppla in voltage sensor :sarcastic: så nu funkar de

Kommentar

• flunk
                            • jul 2006
                            • 396

Ursprungligen postat av Defuncta
                            Såg att jag hade glömt att koppla in voltage sensor :sarcastic: så nu funkar de

Ibland felsöker man "i fel ände"... Då kan man hålla på länge. Bra att det löste sig.

Kommentar

• uffe40
                              • aug 2007
                              • 334

Kan man se när man startar rvosd vilken version man har om det är 5.0 eller 5.1 ,vilken är den senaste som är testad?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

När du startar så meddelas firmware version för videoboard samt mainboard. Vad står det där?

Kommentar

Arbetssätt...