OSD med RTH?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

Se i den här videon (ca 4:10) då RSSI dyker till 0%, failsafe går in och RTH aktiveras.

Kommentar

• Timtimtim
      • apr 2012
      • 838

Jo men gäller det både om videolänken försvinner eller är det bara radiolänken?

Kommentar

• Impulze
        • sep 2006
        • 1347

Om videobilden försvinner så stäng av sändaren så kommer den ju hem, blir knepigt flyga utan videobild

//Matte

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
          • 1937

Endast radiolänken, svårt för OSDn att veta om videolänkens kvalitet. Men blir det för brusigt är det ju bara att aktivera RTH manuellt, alternativt stänga av sändaren som Impulze sa.

Kommentar

• Timtimtim
            • apr 2012
            • 838

Okej var så jag tänkte också du kör med frsky och turnigy 9x va? vad har du för räckvidd med orignal antenner?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
              • 1937

I den ugglanmodell som flyger i de filmer jag har visat har jag FrSky och flög då med min Futaba 12FG. Nu flyger jag den med Turnigy 9X och standardantenner. Jag har även flygit med den patch-antenn som rangevideo säljer men jag måste ha förlagt den för jag hittar den inte. :(

Räckvidd för FrSky med standardantenn är mellan 0,3-1,5km. Jag flyger alltså helst inte FrSky utan fungerande RTH.

Kommentar

• Timtimtim
                • apr 2012
                • 838

Ursprungligen postat av Boopidoo
                I den ugglanmodell som flyger i de filmer jag har visat har jag FrSky och flög då med min Futaba 12FG. Nu flyger jag den med Turnigy 9X och standardantenner. Jag har även flygit med den patch-antenn som rangevideo säljer men jag måste ha förlagt den för jag hittar den inte. :(

Räckvidd för FrSky med standardantenn är mellan 0,3-1,5km. Jag flyger alltså helst inte FrSky utan fungerande RTH.
                Okej okej! du har inte testat wifi-boostern som rangevideo säljer? 1W effekt.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                  • 1937

Jag har den men inte testat. Vill jag flyga långt så använder jag TSLRS istället.

Kommentar

• Timtimtim
                    • apr 2012
                    • 838

Okej vad kostar ett sådant system? Såg i någon av dina filmer att höjden visade -25 osv när du stod och höll planet ovanför marken, blir det inte bättre än så?
                    Senast redigerad av Timtimtim; 2012-07-24, 23:52.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                      • 1937

De är ganska dyra men mycket bra, kolla priser på: www.tslrs.com

Höjden blir bättre om man låter kortet komma igång riktigt och sedan återstartar det, men det orkar jag sällan med. Höjd visas antingen med GPS eller barometrisk höjdmätare eller båda, ingen av dem är perfekta men eftersom man kan se båda samtidigt så brukar jag sälan bry mig om att starta om för bättre nogrannhet.

Kommentar

• Timtimtim
                        • apr 2012
                        • 838

Vad är det man ska ha då?

Kommentar

• Impulze
                          • sep 2006
                          • 1347

sändare v6 och sen dom mottagare man vill ha. Den billigare mottagaren utan diversitet har man flygit 10km med 0.5W uteffekt. Så det är bra prestanda även på den lilla om man klarar sig med färre kanaler.

//Matte

Kommentar

• Timtimtim
                            • apr 2012
                            • 838

Vad behövs mer till RVOSD för att få den igång förutom vibrationsdämparen?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                              • 1937

Om man kör med PPM-sum så tror jag att även den lilla har 12 kanaler, det går iaf att löda på extra servokontakter för kanal 9,10,11,12. Rangevideo säljer också TSLRS och de har ett paket inkl sändare och mottagare: http://www.rangevideo.com/index.php?...9ae3cb93b5b314

Det krävs inget mer än att koppla in videosändare, kamera, rc mottagare och servon. Resten följer med i "paketet". Om man vill kunna uppdatera firmware etc så kan man behöva en PICkit programmerare, finns också på rangevideo.com.

Vibrationsdämparen behövs inte alltid men den fungerar bra och var mitt första försök att designa saker för plastgjutning (fick dock experthjälp).

Kommentar

• Timtimtim
                                • apr 2012
                                • 838

Okej! men har rangevideo.com inga färdiga kablar? använder du kontakter för att koppla in kamera? eller lödar du dem direkt på kretskortet?

Kommentar

Arbetssätt...