FPV träffar 2014

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neu
    • aug 2012
    • 1047

jag kenneth och elflygarn flyger alla på 1,2ghz. Man får turas om för det går inte att köra samtidigt även om man har olika kanaler.

Kommentar

• Xermalk
      • jul 2013
      • 672

Det är nästa helg jag planerar åka ut. Om ni fortfarande planerar att flyga i skåneområdet då.

Batterierna är laddade för en kort 20 minuters tur ute på mitt vanliga flygfält. Ifall att där skulle blivit en kort lucka i vädret.
      Tyvärr verkar så inte bli fallet. Så imorgon får jag ta och tömma dom på något lämpligt vis, min ena laddare klarar 2A/12v urladdning så de får väll sitta i under uppsikt några timmar.

Och angående att turas om på 1.3. Vi har inga större problem med 3 flyg i luften samtidigt. På 1160, 1280 och 1340 på vårat fält.
      Förutom just vid start och landning, om någon landar direkt framför ens markstation.
      Vilket innebär att landningar måste annonseras i god tid, och videosändaren skall kopplas ut direkt när man landat.

Funderar på om man skulle införskaffa en 2.4 ghz videolänk vid senare tillfälle.

Kommentar

• neu
        • aug 2012
        • 1047

Har provat flera olika 1,3ghz kanaler samtidigt och det funkar inte så fort man får lite avstånd. Kan flyga 10km med klockren bild själv men så fort där finns en till så blir det kass bild på en km

Kommentar

• Xermalk
          • jul 2013
          • 672

Låter lite konstigt då vi varit ute på ett par km med bra bild. Nåja, beror väll lite på vad man har för olika mottagare och sändare.

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Äh, jag har inga problem - alltid dålig bild!
            DS-24 operatör.
            Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
            Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
            FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Stiffe
              • jan 2012
              • 991

Måste snart förvarings tömma dom med laddaren :(
              Varför det , sommartid är mina alltid fulladdade , det tar ju flera timmar att ladda upp allt annars och det har man inte tid med
              Bor i Malmö
              Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kommentar

• Xermalk
                • jul 2013
                • 672

Ursprungligen postat av Stiffe
                Varför det , sommartid är mina alltid fulladdade , det tar ju flera timmar att ladda upp allt annars och det har man inte tid med
                Skaffa en bättre &/eller multiport laddare
                Ackarna mår inte bra av att ligga fulladdade längre perioder. Utan bör förvaras runt 50-75%. Ligger de fulladdade hela tiden så kommer de slitas snabbare.

Kommentar

• Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

Mina förvaras också fulladdade i väntan på nästa tur. Nu är dock cellerna slut men det tog tre år.
                  DS-24 operatör.
                  FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Stenkryparen
                    • maj 2013
                    • 10

Mina laddas direkt vid hemkomst efter förra flygningen.

När tid finns och vädret medger vill jag flyga, inte ladda LiPo.

Min erfarenhet är att LiPo degradering pga av att de förvaras fulladdade är högst måttlig.

Som Kenneth säger varar de hur som helst närmare 3år, då har utveckling skett och det finns nya bättre att köpa, till ännu mindre kostnad.

Viktigare är nog att de förvaras svalt, kemisk degradering av LiPo accelererar med temperaturen.

LiPo dör med tiden oavsett om de används eller inte. Min strategi är att ha relativt få som används hårt (vid behov sker snabbladdning med fullt antal C som LiPo är stämplat för, eller mer), däremot sker laddning hemma vid mindre är 1C (man har ju hela natten på sig).

Kommentar

• Kenneth E
                      • okt 2006
                      • 3445

Senaste flygningen: https://www.youtube.com/watch?v=s2z83K_-0z4

Vi skall vara glada att vi inte flög idag, vissa av oss hade nog inte kommit, pga översvämning.

Även om det bara tar 12 minuter att ladda mina 4S8000 så är det ett ovälkommet steg till att flyga och därför laddar jag mina direkt efter flygning för att alltid vara redo. Man vet aldrig vilka batterier som sväller och anledningen till varför, de bara gör det. Jag har även skött vissa batterier enligt alla rekommendationer och det slutade med kassa batterier, sedan har jag misskött dessa jag har nu och de har varit seglivade, alltid laddat med flera C alltid kört dem för lågt och alltid laddat dem när de var varma - men de har också varat längst, Turnigy 30C.
                      Man vet aldrig förrän efteråt om de var bra.

Någon som vet en bra gimbal för GH4 Lumix Panasonic?
                      DS-24 operatör.

Kommentar

• Stiffe
                        • jan 2012
                        • 991

Skaffa en bättre &/eller multiport laddare
                        Har en Hyperion EOS 0720i SUPER DUO 3 Digital så det är inget problem , tar ändå för lång tid att ladda 5-6 accar när jag vill flyga

Någon som vet en bra gimbal för GH4 Lumix Panasonic?
                        DJI Zenmuse om det ska funka med garanti på riktigt bra out of the box men den är väl inte aktuell med den prislappen finns väl en del andra sök på google
                        Bor i Malmö
                        Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kommentar

• LeoR
                          • nov 2012
                          • 50

Är det fortfarande aktuellt med hallandåsen nästa helg? Jag är på isåfall!
                          För ingen vill väl komma till mina trakter Kullavik?

Ett ställe ser ut så här: https://www.youtube.com/watch?v=Uh6UkN4rJyE

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Dji zenmus, vad jag vet går den endast till dji's kontrollers, jag vill ha den som en stand alone och kunna styra den med radion om så behövs.
                            DS-24 operatör.

Kommentar

• Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

Kullavik, var det inte Göteborg?

Vi pratar skånska,
                              Du är välkommen, träffpunkt bestämmer vi i sista minuten. Det var tur vi inte tog denna helg, det hade blivit blött.
                              DS-24 operatör.

Kommentar

• LeoR
                                • nov 2012
                                • 50

FPV träffar 2014

Ursprungligen postat av Kenneth E
                                Kullavik, var det inte Göteborg?

Vi pratar skånska,
                                Du är välkommen, träffpunkt bestämmer vi i sista minuten. Det var tur vi inte tog denna helg, det hade blivit blött.
                                Jo, kullavik i göteborg, eller kungsbacka om man ska vara petnoga

Skåningar? Puh, nä då har jag nog något annat för mej

Bor cirka två timmar ifrån hallandsåsen så det kan gå, beroende på vädret såklart, men vi får la se framåt helgen. Måste bara hitta nån slags transport ner dit...
                                Dags att damma av Twinstaren
                                Senast redigerad av LeoR; 2014-09-01, 10:58.

Kommentar

Arbetssätt...