Till alla nybörjare inom multirotor
Kollaps
X
-
Kanske dumma frågor med ändå:
- Kan man flyga en multirotor på både helikopter- och flygplansinställning på radion? Håller på med mitt första bygge, och har en Hitec Optic 6.
- Kan KK2 hålla quaden på en konstant höjd, eller reglerar man det med "gasen" själv? Det enda jag hittat är att den kan kompensera i höjdled när man t.ex. åker frammåt (den tappar i höjd om man inte ger mer gas samtidigt).Kommentar
-
det finns inga dumma frågor.
jupp heli eller plan spelar ingen roll bara man ser till så inga skumma mixar eller något sådant är aktiverat.
Kk2 har endast en kompensation när man flyger framåt inga andra sensorer som vet vilken höjd den håller.
tycker dock att dom senare versionerna funkar rätt bra när det gäller att hålla höjd i framåt fart.Kommentar
-
Ännu en fråga:
Jag kommer ha SBEC på min fyra ESC:ar (Multistar 30 A med Simon K). Behöver jag ta bort den röda kabeln (eller både röd och svart?) in till KK2 på ESC 2-4? Kommer ha 2 st 9g servon kopplade till kanal 7 och 8 för kamerastabilisering (super simple gimbal).
Läste följande i manualen för KK2:
The M1 connector must always have a ESC connected, because this ESC will be the only one that supplies the FC with 5V power. This ensures stable power to the FC. The M2 to M8's 5V power pin is connected together, and any servos here will be supplied by any ESC's connected here. There is not necessary to cut the 5V (red) lead on any ESC unless it has a Switching BEC.
With many servos, for example airplane stabilization, there may be necessary with an extra BEC. Do not use multiple switched BEC's
Hur skulle ni kopplat i detta läge? SBEC från ESC ett och två, och enbart signalkabel från ESC tre och fyra?Kommentar
-
-
Är du säker Simon? Va jag förstår så ska det va så här...
There is not necessary to cut the 5V (red) lead on any ESC unless it has a Switching BEC. With many servos, for example airplane stabilization, there may be necessary with an extra BEC. Do not use multiple switched BEC's
Dina reglage har switching bec va jag förstår.. Inga OPTO med andra ord..
Jag skulle ta ur strömförsörjningen (röda kabeln räcker) ur kontakten och inte använda den på M2-4. Enbart ha ström till kortet via M1 som det står..Kommentar
-
Jupp är säker. Testa med multimeter mellan + pinnarna för koll.Är du säker Simon? Va jag förstår så ska det va så här...
There is not necessary to cut the 5V (red) lead on any ESC unless it has a Switching BEC. With many servos, for example airplane stabilization, there may be necessary with an extra BEC. Do not use multiple switched BEC's
Dina reglage har switching bec va jag förstår.. Inga OPTO med andra ord..
Jag skulle ta ur strömförsörjningen (röda kabeln räcker) ur kontakten och inte använda den på M2-4. Enbart ha ström till kortet via M1 som det står..
Switching bec och opto har dock inte så mycket gemensamt i den meningen
Skickats med min Texas TI99 4AKommentar
-
Okej.. får lära sig något nytt varje dag.
. Kan bara säga hur jag gjort med min quad.. Köpte 3st opto reglage och 1 med bec som jag satte på M1..
Tycker detta paket som BERTHRSD plockat ihop är klockrent.. Lätt byggd och flyger bra efter lite pill med KK Kortet..
Rekomenderas varmt!!Kommentar
-
Bara en kort halvtaskig förklaring på detta med bec,
1. Switching eller optoDina reglage har switching bec va jag förstår.. Inga OPTO med andra ord..
Switching är en typ av reglering i beccen som används för att hålla rätt spänning ( går inte in djupare nu )
Opto = reglage utan bec där av behöver du inte plocka bort röda tråden för den ger inte ut något
2. Varför skriver dom då med switching behöver man ta bort tråd.
går inte in djupt på detta heller MEN det finns två typer av bec Switching och linjär en linjär bec kan man paralellkoppla
en switching kan man inte göra det.Kommentar
-
På KK2 så är plus på M1 separerat från M2-M6. Det är endast M1 som strömförsörjer KK2-kortet. MEN M2-M6 har gemensam plus, vilket gör att man bör kapa pluspolen på dessa om fartreglagen har switchad BEC (man kan lämna en av dom om man exempelvis skall strömförsörja servon).Kommentar
-
tycker nog att man alltid borde lämna minuspolen för att få rätt potential i min hjärna låter det rätt men kan ha felKommentar
-
Nu är bygget äntligen klart! Kolla in hur det blev om ni vill:
Kommentar
-
Intressant tråd! Jag håller på och förbereder ett trikopter-bygge och tänkte använda Multistar-ESC:
http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=27776
De ska tydligen vara avsedda för multirotor men behöver men tjänar man på att flasha de i alla fall?
// Fredrik W"Ägandets glädje är icke att förringa."Kommentar
Kommentar