Funfly Naze32 / AfroMini

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copterdude
    • maj 2012
    • 1269

Ursprungligen postat av UndCon
    det hjälper ju föga om Quaden inte är rak och sensorn sitter exakt vågrätt...
    Ja det är sant, bara vad jag själv märkte att min drev iväg om jag kalibrera den på ett lutande golv istället för helt plant.

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

haha - jag testade golvet med en spelkula i min förra lägenhet - det var katastrof

Mina motorer är lite vinklade men den driver inte iväg
      UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

Mina motorer är inte vinklade och inte heller armarna, har även kollat med vattenpass när jag kalibrerar. Det märktes mycket tydligt att den lade sig mycket snett i luften när ANGLE/HORIZON aktiverades. Men nu är det alltså avhjälpt med trim. Jag upplever att problemet inte fanns innan pooldoppet, jag kunde iaf aktivera ANGLE utan att omedelbart dra tillbaka för att "fånga in quaden".

Kommentar

• Xermalk
          • jul 2013
          • 672

Fick precis hem min Armattan mini vtail.
          När jag aktiverar arm så varvar motorerna direkt upp, verkar lite konstigt då den är inställd och testflugen innan den skeppades.
          Behöver jag kalibrera om motorerna eller ? Enligt rx menyn i baseflight configurator så är min throttle range 993-2025 vilket verkar normalt nog.

Klicka på bilden för större version

Namn: 20140708_130537.jpg
Visningar: 2
Storlek: 87,4 KB
ID: 502508

Kommentar

• theailer
            • okt 2010
            • 291

Gå in i cli o skriv: feature -motor

Kommentar

• theailer
              • okt 2010
              • 291

I default så går motorerna på "tomgång" när den är armerad

Kommentar

• Copterdude
                • maj 2012
                • 1269

Nu har även RMRC fått Naze Acro ! Det är najs då det är en väldigt bra butik.

Med pinnar (böjda / raka)

Utan pinnar

The best quality First Person View equipment. Free or discounted shipping on all orders.Drone Racing, RC Airplanes, FPV Cameras, FPV Goggles, Video Transmitters, RC Quads, Drone Antennas, Lipo Batteries, and Ground Station Equipment.All available for amateurs, schools, hobbyists, government, and wholesale buyers.

Breakout kabel

The best quality First Person View equipment. Free or discounted shipping on all orders.Drone Racing, RC Airplanes, FPV Cameras, FPV Goggles, Video Transmitters, RC Quads, Drone Antennas, Lipo Batteries, and Ground Station Equipment.All available for amateurs, schools, hobbyists, government, and wholesale buyers.
                Senast redigerad av Copterdude; 2014-07-10, 09:08.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                  • 1937

Ursprungligen postat av Xermalk
                  Fick precis hem min Armattan mini vtail.
                  När jag aktiverar arm så varvar motorerna direkt upp, verkar lite konstigt då den är inställd och testflugen innan den skeppades.
                  Behöver jag kalibrera om motorerna eller ? Enligt rx menyn i baseflight configurator så är min throttle range 993-2025 vilket verkar normalt nog.

[ATTACH=CONFIG]46523[/ATTACH]
                  Öppna baseflight
                  Anslut naze och klicka connect
                  Öppna CLI
                  Skriv "feature motor-stop"
                  Skriv "save"
                  Stäng CLI
                  Klicka Disconnect
                  Koppla från Naze

Kommentar

• markusb
                    • jun 2009
                    • 1376

Theailer var vänlig och skickade sina trasiga näsor till mig.
                    Har felsökt dom och kan konstatera att någon/några av utgångspinnarna från cpun har pajjat på samtliga kort.
                    Dvs pinnarna som är anslutna till kontakterna för fartreglage/servon.
                    Dom brunna utgångarna är kortslutna och mäter ca 3-5ohm mot jord.
                    Vid uppstart av ett trasigt kort blir regulatorn grisavarm.

Jag har lyssnat med timecop om detta och enligt honom är det en så enkel operation som att byta cpu, bygla bootloaderpinnarna och tanka i ny fw.
                    Vi får se om det är så enkelt, för nu är en knippe STM-kretsar på väg hem från ebay.

Jag funderar fortfarande på vad som orsakat detta på samtliga kort?
                    Det enda jav kan tänka mig är antingen en hög spänning in på utgångspinnarna alternativt en kortsluten utgång. Har ej kollat databladet om STM är kortslutningsskyddad på pinnarna, men jag skulle tippa på att den är det.
                    Eller är det en ESD smäll kanske?

Är det fler som lyckats elda sina kort på liknande sätt?
                    Är nyfiken på att ta reda på om det finns en annan orsak, att dom är känsliga för något yttre eller liknande. Det kanske inte beror på det jag tror.

Theailer, har du en ny naze monterad och ok nu?
                    kom du på exakt orsak och lösning isf?
                    /Markus
                    Min youtubekanal

Kommentar

• Xermalk
                      • jul 2013
                      • 672

Tackar, men tror jag lämnar den på. Rätt skönt att ha motorerna som en indikering på om den är armed.

Finns där någon bra guide för pid inställningarna? Min mini vtail behöver definitivt bättre pids.

Nuvarande pids
                      Klicka på bilden för större version

Namn: test 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,8 KB
ID: 502522

Flygvikt 700g, 4x cobra 1960 motorer på 4s. Med HQ6030 proppar.

Ursprungligen postat av Boopidoo
                      Öppna baseflight
                      Anslut naze och klicka connect
                      Öppna CLI
                      Skriv "feature motor-stop"
                      Skriv "save"
                      Stäng CLI
                      Klicka Disconnect
                      Koppla från Naze
                      Senast redigerad av administrator; 2014-07-28, 09:10.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                        • 1937

Jag flög lite idag och märkte att min drar sig ganska rejält i både roll och yaw.

Finns det någon bra läsning med steg för steg för inställning av PID samt vad man bör ställa in först? Som det är nu så gissar jag mest och drar ner när det vibrerar för mycket men jag är inte alls nöjd. Jag trodde jag var det men det var innan jag upptäckte hur mycket den drar sig. Det känns som om det har börjat ske nyligen.

Kommentar

• dvogonen
                          • jul 2012
                          • 491

Ursprungligen postat av markusb
                          Theailer var vänlig och skickade sina trasiga näsor till mig.
                          Har felsökt dom och kan konstatera att någon/några av utgångspinnarna från cpun har pajjat på samtliga kort.
                          Dvs pinnarna som är anslutna till kontakterna för fartreglage/servon.
                          Dom brunna utgångarna är kortslutna och mäter ca 3-5ohm mot jord.
                          Vid uppstart av ett trasigt kort blir regulatorn grisavarm.

Jag har lyssnat med timecop om detta och enligt honom är det en så enkel operation som att byta cpu, bygla bootloaderpinnarna och tanka i ny fw.
                          Vi får se om det är så enkelt, för nu är en knippe STM-kretsar på väg hem från ebay.

Jag funderar fortfarande på vad som orsakat detta på samtliga kort?
                          Det enda jav kan tänka mig är antingen en hög spänning in på utgångspinnarna alternativt en kortsluten utgång. Har ej kollat databladet om STM är kortslutningsskyddad på pinnarna, men jag skulle tippa på att den är det.
                          Eller är det en ESD smäll kanske?

Är det fler som lyckats elda sina kort på liknande sätt?
                          Är nyfiken på att ta reda på om det finns en annan orsak, att dom är känsliga för något yttre eller liknande. Det kanske inte beror på det jag tror.

Theailer, har du en ny naze monterad och ok nu?
                          kom du på exakt orsak och lösning isf?
                          Jag har inte eldat upp några naze-kort (än), men väl tre stycken kk2-kort. Exakt samma problem som du beskriver med motorpinnar som inte funkar. Jag tror att jag till slut hittade felet. En av mina ESCer hade en dålig lödning på +kabeln till batteriet. En tråd spretade ut och om man tryckte hårt på ESCn kortslöts batteri+ till signaljord. Korten gick alla tre sönder vid hårda landningar. Jag kan mycket väl tänka mig att anslagen var nog för att det skulle bli en strömspik. Trist.

Kommentar

• theailer
                            • okt 2010
                            • 291

Markusb: hade kunna servon på en 6volts bec och då matade servona även 6v över signal. Det räckte för att näsan skulle brinna upp efter ett tag. Vissa dog direkt medan andra tog lite tid på sig

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                              • 1937

Apropå PID-tuning så hittade jag det här som jag tycker verkar vettigt. Blir till att börja om från början och arbeta mig uppåt till vettiga inställningar.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Ska det gå att ansluta Naze32 till EZ-GUI mha USB? Jag har försökt men det verkar inte gå?

EDIT: Jag löste det. Av någon anledning fungerade det inte först.
                                Senast redigerad av Boopidoo; 2014-07-12, 19:37.

Kommentar

Arbetssätt...