Funfly Naze32 / AfroMini
Kollaps
X
-
-
Mina motorer är inte vinklade och inte heller armarna, har även kollat med vattenpass när jag kalibrerar. Det märktes mycket tydligt att den lade sig mycket snett i luften när ANGLE/HORIZON aktiverades. Men nu är det alltså avhjälpt med trim. Jag upplever att problemet inte fanns innan pooldoppet, jag kunde iaf aktivera ANGLE utan att omedelbart dra tillbaka för att "fånga in quaden".
Kommentar
-
Fick precis hem min Armattan mini vtail.
När jag aktiverar arm så varvar motorerna direkt upp, verkar lite konstigt då den är inställd och testflugen innan den skeppades.
Behöver jag kalibrera om motorerna eller ? Enligt rx menyn i baseflight configurator så är min throttle range 993-2025 vilket verkar normalt nog.
Kommentar
-
Nu har även RMRC fått Naze Acro ! Det är najs då det är en väldigt bra butik.
Med pinnar (böjda / raka)
Utan pinnar
The best quality First Person View equipment. Free or discounted shipping on all orders.Drone Racing, RC Airplanes, FPV Cameras, FPV Goggles, Video Transmitters, RC Quads, Drone Antennas, Lipo Batteries, and Ground Station Equipment.All available for amateurs, schools, hobbyists, government, and wholesale buyers.
Breakout kabel
The best quality First Person View equipment. Free or discounted shipping on all orders.Drone Racing, RC Airplanes, FPV Cameras, FPV Goggles, Video Transmitters, RC Quads, Drone Antennas, Lipo Batteries, and Ground Station Equipment.All available for amateurs, schools, hobbyists, government, and wholesale buyers.Senast redigerad av Copterdude; 2014-07-10, 09:08.Kommentar
-
Öppna baseflightFick precis hem min Armattan mini vtail.
När jag aktiverar arm så varvar motorerna direkt upp, verkar lite konstigt då den är inställd och testflugen innan den skeppades.
Behöver jag kalibrera om motorerna eller ? Enligt rx menyn i baseflight configurator så är min throttle range 993-2025 vilket verkar normalt nog.
[ATTACH=CONFIG]46523[/ATTACH]
Anslut naze och klicka connect
Öppna CLI
Skriv "feature motor-stop"
Skriv "save"
Stäng CLI
Klicka Disconnect
Koppla från NazeKommentar
-
Theailer var vänlig och skickade sina trasiga näsor till mig.
Har felsökt dom och kan konstatera att någon/några av utgångspinnarna från cpun har pajjat på samtliga kort.
Dvs pinnarna som är anslutna till kontakterna för fartreglage/servon.
Dom brunna utgångarna är kortslutna och mäter ca 3-5ohm mot jord.
Vid uppstart av ett trasigt kort blir regulatorn grisavarm.
Jag har lyssnat med timecop om detta och enligt honom är det en så enkel operation som att byta cpu, bygla bootloaderpinnarna och tanka i ny fw.
Vi får se om det är så enkelt, för nu är en knippe STM-kretsar på väg hem från ebay.
Jag funderar fortfarande på vad som orsakat detta på samtliga kort?
Det enda jav kan tänka mig är antingen en hög spänning in på utgångspinnarna alternativt en kortsluten utgång. Har ej kollat databladet om STM är kortslutningsskyddad på pinnarna, men jag skulle tippa på att den är det.
Eller är det en ESD smäll kanske?
Är det fler som lyckats elda sina kort på liknande sätt?
Är nyfiken på att ta reda på om det finns en annan orsak, att dom är känsliga för något yttre eller liknande. Det kanske inte beror på det jag tror.
Theailer, har du en ny naze monterad och ok nu?
kom du på exakt orsak och lösning isf?/Markus
Min youtubekanalKommentar
-
Senast redigerad av administrator; 2014-07-28, 09:10.Kommentar
-
Jag flög lite idag och märkte att min drar sig ganska rejält i både roll och yaw.
Finns det någon bra läsning med steg för steg för inställning av PID samt vad man bör ställa in först? Som det är nu så gissar jag mest och drar ner när det vibrerar för mycket men jag är inte alls nöjd. Jag trodde jag var det men det var innan jag upptäckte hur mycket den drar sig. Det känns som om det har börjat ske nyligen.Kommentar
-
Jag har inte eldat upp några naze-kort (än), men väl tre stycken kk2-kort. Exakt samma problem som du beskriver med motorpinnar som inte funkar. Jag tror att jag till slut hittade felet. En av mina ESCer hade en dålig lödning på +kabeln till batteriet. En tråd spretade ut och om man tryckte hårt på ESCn kortslöts batteri+ till signaljord. Korten gick alla tre sönder vid hårda landningar. Jag kan mycket väl tänka mig att anslagen var nog för att det skulle bli en strömspik. Trist.Theailer var vänlig och skickade sina trasiga näsor till mig.
Har felsökt dom och kan konstatera att någon/några av utgångspinnarna från cpun har pajjat på samtliga kort.
Dvs pinnarna som är anslutna till kontakterna för fartreglage/servon.
Dom brunna utgångarna är kortslutna och mäter ca 3-5ohm mot jord.
Vid uppstart av ett trasigt kort blir regulatorn grisavarm.
Jag har lyssnat med timecop om detta och enligt honom är det en så enkel operation som att byta cpu, bygla bootloaderpinnarna och tanka i ny fw.
Vi får se om det är så enkelt, för nu är en knippe STM-kretsar på väg hem från ebay.
Jag funderar fortfarande på vad som orsakat detta på samtliga kort?
Det enda jav kan tänka mig är antingen en hög spänning in på utgångspinnarna alternativt en kortsluten utgång. Har ej kollat databladet om STM är kortslutningsskyddad på pinnarna, men jag skulle tippa på att den är det.
Eller är det en ESD smäll kanske?
Är det fler som lyckats elda sina kort på liknande sätt?
Är nyfiken på att ta reda på om det finns en annan orsak, att dom är känsliga för något yttre eller liknande. Det kanske inte beror på det jag tror.
Theailer, har du en ny naze monterad och ok nu?
kom du på exakt orsak och lösning isf?Kommentar
-
Apropå PID-tuning så hittade jag det här som jag tycker verkar vettigt. Blir till att börja om från början och arbeta mig uppåt till vettiga inställningar.
Kommentar

Kommentar