3d-skrivare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av bogieboy
    Ser riktigt bra ut. Varför kör ni abs verkar så mycket lättare med pla?

Finns det stora fördelar jag har missat?

Jag har bara kört pla. Har en rulle abs med men det går så bra med pla plasten så jag har inte haft lust att testa abs:en än.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Olika plast har olika egenskaper. Man väljer den som passar bäst för ändamålet. PLA smälter ju vid lägre temperatur än ABS, ABS tål inte aceton tex. PLA flexar inte lika mycket som ABS utan är sprödare.

Med en printer väl inställd är det inga som helst problem att köra ABS, även utan att kapsla in den eller mixtra speciellt mycket.
    Superhero

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av bogieboy
      Vilken? :-P

En reprap, valde att köpa ett 8" kit från makerfarm eftersom jag aldrig pysslat med stegmotorer innan och de guider som fanns var ganska mastiga om man skulle sätta ihop hela kittet själv. Maskinen har sina brister, men jag har inget att jämföra mot mer än SD3 som då inte fixar bäddtempen medan jag lätt når 120grader...
      Superhero

Kommentar

• bogieboy
        • feb 2011
        • 1054

Ursprungligen postat av henke2
        En reprap, valde att köpa ett 8" kit från makerfarm eftersom jag aldrig pysslat med stegmotorer innan och de guider som fanns var ganska mastiga om man skulle sätta ihop hela kittet själv. Maskinen har sina brister, men jag har inget att jämföra mot mer än SD3 som då inte fixar bäddtempen medan jag lätt når 120grader...
        Bild?

http://mickeshobby.blogspot.com/

Kommentar

• kajakmannen
          • jun 2006
          • 1471

Skall testa PLa också. Skall bara printa en fanduct till extrudern först länk till ställe att köpa PLA hos?
          __________________________________________________ ___________________
          FPV och multirotor
          RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

Segelflyg
          Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Kommentar

• bogieboy
            • feb 2011
            • 1054

Ursprungligen postat av kajakmannen
            Skall testa PLa också. Skall bara printa en fanduct till extrudern först länk till ställe att köpa PLA hos?
            Jag köper på creativetools.se vet inte om dom är jätte billiga men dom är sjukt trevliga. :-P

http://mickeshobby.blogspot.com/

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

makergeek har en del och lite annat än bara pla och abs
              ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
              |FPV STUFF|
              |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
              |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
              | DJI Inspire 1 |
              |TERMIK OCH HANG |
              |
              Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ursprungligen postat av kajakmannen
                ebay...
                Superhero

Kommentar

• Johan_vv
                  • jun 2012
                  • 42

Köpte fårn http://www.formfutura.com/. Lite dyrt men körde på det då de har elastisk PLA i 1,75 mm utförande. Deras vanliga svarta PLA har jag testat så långt och är mycket nöjd. Jag tycker att PLA har mycket bättre egenskaper än ABS.

Kommentar

• kajakmannen
                    • jun 2006
                    • 1471

Sådär. Bort med ful kartonghuv och tejp samt dit med ny plexiglaslock och magnethållna plexiglassidor
                    FPV och multirotor
                    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

Segelflyg
                    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Kommentar

• simonarvestrand
                      • jan 2012
                      • 3850

ser ju riktigt bra ut.
                      ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                      |FPV STUFF|
                      |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                      |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                      | DJI Inspire 1 |
                      |TERMIK OCH HANG |
                      |
                      Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                      |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                        • 1937

Jag undrar om det fungerar att värma med en UV-lampa också? Dyrare men man slipper bli bländad, dock solbränd. Kanske IR är bättre?

Kommentar

• kajakmannen
                          • jun 2006
                          • 1471

Helst skulle jag vilja ha något typ avkeramiakt element med skydd så att inte plasttråd kan hamna på den och utgöra brandrisk. Behövs ju inget kraftfullt element.

I natt gjorde jag största utskriften sofar. Det gick åt ca 25 m tråd.

En fläkthållare för stegmotorerna på min cnc fräs. Lite knepigt att printa överhäng utan fläkt men det gick bra.

Senast redigerad av kajakmannen; 2013-07-30, 17:26.
                          FPV och multirotor

Segelflyg

Kommentar

• Impulze
                            • sep 2006
                            • 1347

Kajaken: Har du ritat upp själv plexihållarna eller finns dom på thingiverse?

Ser ut att bli fina utskrifter. Har haft lite dåligt med tid för min maskin på sista tiden, men ska väl snart börja skriva ut igen

//Matte

Kommentar

• kajakmannen
                              • jun 2006
                              • 1471

Har ritat dom själv men tänkte ladda upp stl-filerna på thingiverse idag funkar kanon med en skiva (4x400x600 mm) samt 3 st skivor (2x300x300mm) från biltema. Lägger upp länk till thingiverse är sedan. Såg dock att det fanns färdiga gängade hål för gångjärn i efterhand så du får avgöra om du vill göra sådana gångjärn för dörren i fronten.
                              FPV och multirotor

Segelflyg

Kommentar

• kajakmannen
                                • jun 2006
                                • 1471

Här är filerna på Thingiverse

To be able to keep the bed temp up to 110 degrees C I had to make a nice enclosure for my new Solidoodle 3. I used locally bought acrylic glass sheet (Biltema), one sheet of 4 mm thick 400x600 mm and three sheets of 2 mm thick 300x300 mm acrylic sheet for the sides. Sides are held by 10x10x2 mm neodym magnets I had laying around just pressed into the pockets. Update 2013-08-07: New magnetic holder for acrylic glas added for round 10 mm magnets (around 1,8 mm thick from UnitedHobby) it is the part "hinge door 3_mod,stl" file Update 2013-10-30: Short instruction for how many of each part you need.Printed parts:lid_corner.stl --> 4 partsnob_door.stl --> 1 parthinge_door_1.stl --> 2 partshinge_door_2.stl --> 2 partshinge_door_3.stl/door_hinge_3_mod.stl -->6 parts each for the two sides (left/right)1 part for the top side of the front doorhinge_door_3.stl uses magnets with size 10x10x1,75 mmhinge_door_3_mod.stl uses magnets that are round with diameter 10 mm and thickness 1,5 mm.The thickness does not need to spot on but rather thinner then thicker. Plastic sheets neededThe plastic sides are made from 300x300x2 mm thick acrylic sheets and the top sheet is made from a 4 mm thick acrylic sheet. I cut the lidtop and the lid sides from the 4 mm sheet which from the start had the size 400x600 mm. I laid it on top of the SD3 and marked out the top size. I took the rest of the sheet and cut the lid sides so that the 3D printed corner pieces reached down over the SD cube corners. I used M3 Hex screws and lock nuts to mount it all together. The hinge_door_1.stl, hinge_door_2.stl and hinge_door_3.stl parts was mounted on the 2 mm acrylic sheets with a small amount of UHU por glue. I also added rubber lining on the sides and the door to tighten it up and to avoid heat to exit. Enjoy and if there are any questions don't be a stranger ;) Enjoy. Ps. I will add a filament guide and Filament spool holder mounted to the lid later on. I also need to use a 40 W light bulb in the bottom of the enclosure to get to 110 degrees C bed temp. With this temp there is no problem with part not sticking to the bed. Note: I use this temp with ABS plastic

Hmm bilderna syns inte men den kanske bearbetar delarna

MVH / kajaken
                                FPV och multirotor

Segelflyg

Kommentar

Arbetssätt...