Huvudtråd för årsmöte 2017

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • K-Å
    • maj 2006
    • 1184

Vilka menar du sprider osanna fakta? Fakta kan användas på många sätt för att stödja sina egna ambitioner och påståenden.

K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• AM
      Debattglad entusiast
      • maj 2006
      • 3464

Det hade väl varit en god ide' att rannsaka sig själv och sätta upp en lista typ denna:
      - Vad är det största behovet våra medlemmar har? Ekonomisk styrka och självstyre över sina tillgångar så att klubben har bästa möjliga levnadskraft. Eller Sisu-kurser i exempelvis ledarskap?
      - Hur mycket av medlemmarnas pengar är rimligt att ta för att hålla ett medlemsregister?
      - Hur mycket bättre blir det för medlemmarna att förbundsstyrelsen åker land och rike runt för att göra vadå?
      - Vad är acceptabelt för medlemmarna att betala för att förbundet kryssar runt i världen och diskuterar tävlingsärenden som endast rör någon procent av medlemskåren?
      - Hur ofta sätter vi oss ner och rannsakar det vi håller på med? Är en Boforskanon verkligen det bästa alternativet att skjuta mygg med? Vad kan vi göra annorlunda?

Ingen är perfekt - inte ens RCFF, men det är viktigt att aldrig tappa fokus på vad som är viktigt för medlemmarna.
      Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• K-Å
        • maj 2006
        • 1184

Bra Ove, låt oss nu jobba framåt och se vad som kan åstadkommas.
        MVH Kjell-Åke Skoog
        Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• pgrts
          • jun 2006
          • 2015

Det ska bli intressant att se vad som händer på årsmötet.
          Jag hoppas att man kan argumentera för sin egen sak i stället för att gnälla på vad andra tycker.
          Sedan får ju demokratin avgöra och här i denna föreningen så är det en röst per medlem.
          Inga resor som begränsar om man kan vara med vad jag tror. Däremot så är det inte så enkelt att få sin röst hörd om man inte lever i datorvärlden.

Om pengar ska öronmärkas så behövs det inte olika fysiska konton på någon bank.
          Att dela upp i konton klarar vilken enkelt bokföringsprogram som helst.
          Gör det inte mera komplicerat än det behöver vara.

Sedan så är ju världen och vädret långt från rättvist och det måste man ju leva med ;-)
          Jag har aldrig varit på Shootout men det är mitt val och min prioritering.
          Däremot så gillar jag att läsa och höra talas om allt skoj som deltagarna varit med om.

Kommentar

• SniffSwe
            • maj 2016
            • 513

Ursprungligen postat av pgrts
            Om pengar ska öronmärkas så behövs det inte olika fysiska konton på någon bank.
            Att dela upp i konton klarar vilken enkelt bokföringsprogram som helst.
            Gör det inte mera komplicerat än det behöver vara.
            Jag tänkte på det men det förutsätter väl att betalningarna märks och sedan att någon sorterar dom i bokföringsprogrammet? = mer jobb
            Skapa ett till konto är väl super-enkelt och kostar väl knappt någonting i sammanhanget, eller? Jag vet faktiskt inte, någon som vet i just RCFFs fall?

Jag fick ta bort en massa L ^^

Kommentar

• 490

Ursprungligen postat av SniffSwe
              ...
              Jag fick ta bort en massa L ^^
              :applouse:
              /Ville
              - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• pgrts
                • jun 2006
                • 2015

Jag tänkte på det men det förutsätter väl att betalningarna märks och sedan att någon sorterar dom i bokföringsprogrammet? = mer jobb..
                Det är nog så att alla pengar måste konteras i ett bokföringsprogram oberoende av hur de kommer in i kassan.
                Privat så är det ju helt klart enklare att göra som du beskriver - ha ett gäng olika konton på banken.
                Jag har varit kassör i bland annat en ekonomisk förening och där jobbat med bokföringsprogram.
                Jag tror att det nog är lämpligt att höra med kassören i föreningen vad han tycker att är bäst och enklast för honom.
                För övrigt så är det självklart väldigt bra att dela upp pengarna och öronmärka till olika interna bruk och avsättningar.
                Hur man sedan väljer att styra pengarna från de olika konton med regler och beslutsbehörigheter beror nog på behovet och det kan nog diskuteras och beslutas på årsmötet om man anser att det är en fördel.

Kommentar

• Ultra Bandit
                  • aug 2008
                  • 373

När vi nu ändå snackar om bidrag!
                  Helt otroligt, en del av er gnällde som tusan när Laxå Jet meeting fick bidrag av SMFF för hyra av två toaletter på den tiden.
                  Ett tips!
                  Byt ut ordförande om ni vill få fler medlemmar.
                  Eftersom han tydligen inte ens lyckas behålla en F-skattsedel så bör ni nog ta er en tankeställare inför valet av ordförande.

Hälsningar
                  Lasse P

Kommentar

• Ultra Bandit
                    • aug 2008
                    • 373

Hej Mats/Ripa!
                    Som arrangör i närmare 7 år av Skaladagarna/ Barkarby så har vi aldrig ansökt om något bidrag från SMFF till något som har bidragit till + till SRFKs konto.
                    Vet inte riktigt hur ni tänker!?
                    Men, är ganska övertygad om att ni aldrig har gått back på era träffar.
                    Därför förstår jag inte riktigt er ansökan om "allmosor" till något som "alltid" har gett + i kassan.

/Lasse P
                    Senast redigerad av Ultra Bandit; 2017-04-29, 19:26.

Kommentar

• AM
                      Debattglad entusiast
                      • maj 2006
                      • 3464

Hej Lasse,
                      jasså nu flyter gamla spöken upp till ytan. �� Känns det bättre nu?

Du kanske skulle läsa på lite om skattereglerna vad man använder ett F-skattebevis till. Annars verkar du i vanlig ordning tala som du har förstånd.
                      Förklara gärna för forummedlemmarna vad min enskilda firma - som f.ö. inte behöver F-skatt för den försäljning jag har på Air Media - har med RCFF att göra.
                      Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Ripa
                        • maj 2006
                        • 698

Ursprungligen postat av K-Å
                        Hej Ville, jo vi har skickat en ansökan om stöd för att köra shootout även i år, men med tanke på alla upprörda känslor i denna tråd som ondgör sig över att några i detta avlånga land skapar träffar med många deltagare med stöd från RCFF så tar vi kanske helt enkelt och kör utan bidrag från RCFF i år. Man kan i sammanhanget nämna att vi körde Östersundsträffen i många år utan bidrag, bidraget har skapat mervärde för deltagarna på Östersundsträffen. Men om det är övrigas vilja att inte unna deltagarna på Östersundsträffen detta mervärde så klarar vi oss ändå. Det är märkligt vad avundsjuka kan ställa till med.....

Felet vi tydligen gjort är att ansöka om att få ordna en träff för RCFF medlemmar I Östersund med ett ansökt bidrag för att skapa mervärde för deltagarna?

MVH K-Å
                        Ganska märklig utveckling i denna tråd, av RCFF´s 1300 medlemmar är det kanske 1 % av betalande medlemmar som står för flertalet av de kritiska inläggen i just denna tråd.

Hur många av dessa (ca 13 personer) är aktiva i sina klubbars styrelser och modellflyghobbyns klubblösa utveckling, något som man tyvärr inte kan se, och mäta resultat av?

Att det behövs stöd av olika slag för att kraftfullt utveckla och locka in nya utövare till modellflyghobbyn står utom alla tvivel.

Nu har den svenska avundsjukan slagit till, och tycker det är förskräckligt att RCFF kan bistå aktiva klubbar med olika former av bidrag, detta samtidigt som dessa klubbars medlemmar oftast jobbar ”häcken” av sig för att arrangera meeting och träffar av större dignitet, vilka lockar modellflygare och nya intressenter till vår hobby.

Ripa MFK har allt sedan Ripalägren återupptogs 2008 bjudit in alla modellflygare oavsett förbundstillhörighet till denna lägervecka, svårt att arrangera familjearrangemang med gemenskap om sonen är tävlingsflygare och pappan är nöjesflygare.
                        Ripa MFK ser alla modellflygare som en enda stor familj, och låter nytillkomna medlemmar och deras familjer, samt storleken på deras ”fritidskassa”, och intresset för hobbyn, välja förbundstillhörighet, vi ser potentiella medlemmar i alla intressenter. Ett arrangemang av Ripalägrets storlek gör sig inte själv, och kostar dessutom rätt mycket slantar att genomföra, klubben har genom åren fått mycket Credit för rena, snygga, och vattenspolande toaletter, till vilka RCFF bidragit med uppskattad sponsring av tömning.

Vi skall kanske öppna upp det gamla utedasset för modellflygare som inte värdesätter denna ”nöd” -vändighet OBS. IRONI!

RCFF bildades för att klara förbundets övergripande målsättningar, i vilka det ingår att utföra allt så enkelt som möjligt för RCFF´s styrelse. Efter att ha följt inläggen i denna tråd går inte uppkomna krav, förslag och inlägg hand i hand med förbundets nuvarande målsättningar, en styrelse har ”kroknat” och det ganska så rejält, Ove har efter bästa förmåga gjort det han kunnat för att driva RCFF vidare med konstgjord andning, jag gissar att 1287 st. av förbundets betalande medlemmar, i stort sett är nöjda med försäkring och forum.

Det är lätt att ställa krav, med synpunkter på hur RCFF hanterat rådande situation, men hur många av er som tycks veta och kunna bättre, är villiga att göra något för modellflyghobbyns utvecklig, och dessutom utföra detta arbete med ytterligare merarbete enligt de i tråden framförda önskemålen, om nya regelverk och förväntningar framförda genom aktivt arbete för RCFF.

Det finns säkert saker och ting som kan göras bättre och annorlunda än i dag, förslag syns det inte finnas någon brist på, frågan är vem, vilka, som orkar och har lust, om det inte är skoj.
                        Modellflyg skall utövas med glädje, försvinner glädjen, försvinner eldsjälar, och vem skall då göra jobbet?
                        If it´s not fun, why do it?

Mvh Mats
                        Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. 🦞 Då var det dags för årets kräftskiva! Lördagen […]
                        Tro inte på allt du hör,
                        det finns alltid tre sidor på varje historia,
                        din, deras, och den sanna

Kommentar

• uffe_46
                          • jul 2015
                          • 734

Ursprungligen postat av Ripa
                          Ganska märklig utveckling i denna tråd, av RCFF´s 1300 medlemmar är det kanske 1 % av betalande medlemmar som står för flertalet av de kritiska inläggen i just denna tråd.

Hur många av dessa (ca 13 personer) är aktiva i sina klubbars styrelser och modellflyghobbyns klubblösa utveckling, något som man tyvärr inte kan se, och mäta resultat av?

Att det behövs stöd av olika slag för att kraftfullt utveckla och locka in nya utövare till modellflyghobbyn står utom alla tvivel.

Nu har den svenska avundsjukan slagit till, och tycker det är förskräckligt att RCFF kan bistå aktiva klubbar med olika former av bidrag, detta samtidigt som dessa klubbars medlemmar oftast jobbar ”häcken” av sig för att arrangera meeting och träffar av större dignitet, vilka lockar modellflygare och nya intressenter till vår hobby.

Ripa MFK har allt sedan Ripalägren återupptogs 2008 bjudit in alla modellflygare oavsett förbundstillhörighet till denna lägervecka, svårt att arrangera familjearrangemang med gemenskap om sonen är tävlingsflygare och pappan är nöjesflygare.
                          Ripa MFK ser alla modellflygare som en enda stor familj, och låter nytillkomna medlemmar och deras familjer, samt storleken på deras ”fritidskassa”, och intresset för hobbyn, välja förbundstillhörighet, vi ser potentiella medlemmar i alla intressenter. Ett arrangemang av Ripalägrets storlek gör sig inte själv, och kostar dessutom rätt mycket slantar att genomföra, klubben har genom åren fått mycket Credit för rena, snygga, och vattenspolande toaletter, till vilka RCFF bidragit med uppskattad sponsring av tömning.

Vi skall kanske öppna upp det gamla utedasset för modellflygare som inte värdesätter denna ”nöd” -vändighet OBS. IRONI!

RCFF bildades för att klara förbundets övergripande målsättningar, i vilka det ingår att utföra allt så enkelt som möjligt för RCFF´s styrelse. Efter att ha följt inläggen i denna tråd går inte uppkomna krav, förslag och inlägg hand i hand med förbundets nuvarande målsättningar, en styrelse har ”kroknat” och det ganska så rejält, Ove har efter bästa förmåga gjort det han kunnat för att driva RCFF vidare med konstgjord andning, jag gissar att 1287 st. av förbundets betalande medlemmar, i stort sett är nöjda med försäkring och forum.

Det är lätt att ställa krav, med synpunkter på hur RCFF hanterat rådande situation, men hur många av er som tycks veta och kunna bättre, är villiga att göra något för modellflyghobbyns utvecklig, och dessutom utföra detta arbete med ytterligare merarbete enligt de i tråden framförda önskemålen, om nya regelverk och förväntningar framförda genom aktivt arbete för RCFF.

Det finns säkert saker och ting som kan göras bättre och annorlunda än i dag, förslag syns det inte finnas någon brist på, frågan är vem, vilka, som orkar och har lust, om det inte är skoj.
                          Modellflyg skall utövas med glädje, försvinner glädjen, försvinner eldsjälar, och vem skall då göra jobbet?
                          If it´s not fun, why do it?

Mvh Mats
                          www.ripamfk.com

Klicka på bilden för större version

Namn: thumbs-up.gif
Visningar: 1
Storlek: 300,5 KB
ID: 508792

Kommentar

• SniffSwe
                            • maj 2016
                            • 513

Märks att det är lördag kväll

Kommentar

• Ultra Bandit
                              • aug 2008
                              • 373

Märks att det är lördag kväll
                              Har stört mig länge på att Ove har härjat så gott som helt fritt i flera år utan att någon i ifrågasatt hans dribbel.
                              Att han har förlorat sin F-skattsedel och utebliven redovisning från hans personliga OVE klubb är det tydligen ingen som observerat förens några månader sen.
                              Bara det är otroligt!

/Lasse P
                              Senast redigerad av Ultra Bandit; 2017-04-30, 03:16.

Kommentar

• AM
                                Debattglad entusiast
                                • maj 2006
                                • 3464

Vad är problemet?
                                Att jag inte behöver en F-skattesedel för min firma som inte har något med RCFF att göra?
                                Eller kan det vara att STYRELSEN i RCFF missat årsmötena?

Jag hänger inte med i dina tankegångar. Förklara gärna vad du menar.
                                Senast redigerad av AM; 2017-04-29, 18:53.
                                Ove (AM) Nielsen

Kommentar

Arbetssätt...