Huvudtråd för årsmöte 2017

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjoelner
    • okt 2006
    • 253

Ursprungligen postat av K-Å
    så vi tar och ger ett exempel då:

"2012-2015 beslutades om 66.338:- i bidrag fördelat på följande klubbar:

"ÖMFK, 40.000:- varav 25.000:- till köp av fält, (17.000 + 8000 "extra bonus" året efter)"

BELOPPET SOM SÖKTES OCH ERHÖLLS VAR 17 tkr, HALVA AVSTYCNINGSKOSTNADEN, INTE 25 tkr som påstås ovan hur de 2 beloppen kopplas ihop i texten ovan stämmer inte. De 8000:- var ett extra bidrag för Östersundsträffen/shootout för hel kostnadstäckning. Ansökan var ursprungligen på 8 tkr för träffen, men totalkostnaderna bedömdes till 16tkr, styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen, dessa 2 belopp 17tkr och 8tkr har inget med varandra att göra.

...

Fakta kan vinklas på olika sätt för att passa faktaspridarens syfte, Beloppet som söktes på 17 tkr för avstyckningskostnaden har räknats upp med 30% för att kanske verka högre än det i själva verket var, det kanske kan tolkas som faktaförändring eller misstag, vad vet jag.
    K-Å, det är skillnad på fakta, påståenden och slutsatser.

Det är mao sammanställningen över vilka som fått bidrag (och till vad) i mitt inlägg #146 som du pratar om. Jag förtydligade i inlägg #149 om vad jag menade med uttrycket "extra bonus", där jag också hänvisar till dokumenten. Jag har inte vinklat fakta åt något håll, utan den är helt korrekt redovisad och med hänvisningar från var den är inhämtad.

Om vi nu ska prata om min slutsats, så ja, min slutsats är att ÖMFK har fått 25.000:- i bidrag till att köpa loss fältet.

Det är helt korrekt att ÖMFK har äskat om 17.000:- och fått 17.000:- för detta ändamål. Det är också helt korrekt att ÖMFK året efter äskade 8.000:- till en shootout och fick 16.000:- från RCFF, dvs 8.000:- mer än vad ni äskade, motiverat med (citat från protokollet, inklusive stavfel):

Föslag framfördes om att klubben skall erhålla hela beloppet på 16.000:- för att på så sätt via
    inkomster under Shootouten kunna använda dessa intäkter till att snabbare kunna betala av
    sitt lån för köpet av klubbfältet som klubben genomförde tidigare unde året.
    Så protokollet ger mig fog för att koppla ihop de extra 8.000:- ÖMFK fick med köpet av fält!
    Däremot stöder protokollet inte ditt påstående:

... styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen ...
    Även om jag är säker på att ÖMFKs medlemmar lagt ner ett gediget arbete och att de shootouts ni arrangerat varit uppskattade, så är det ingenting som omnämns i protokollet. Däremot, som du själv kan läsa ovan, så motiverar protokollet uttryckligen de extra pengarna med hänvisning till ert fältköp.

För att sammanfatta
    Jag anser att min slutsats är korrekt och att ÖMFK fått 25.000:- till köpet av fältet och det var så jag redovisade det i min sammanställning. Notera också att jag inte någonstans har påstått att ni skulle ha äskat om 25.000:- till ert fält, utan att det är den summan ni har fått i bidrag. Givetvis kan man argumentera som du gör att de extra 8000:- var till en shootout, men det rimmar dåligt med faktumet att just de extra pengarna motiverades med hänvisning till ÖMFKs fältköp.

Jag har inte någonstans påstått att ÖMFKs ansökningar är felaktiga på något sätt och personligen har jag argumenterat för att RCFF ska behålla sin bidragspolicy. Vidare anser jag att vi måste kunna ha en öppen och saklig diskussion om saker och ting, där ibland också bidragen.

Kommentar

• 489

Ursprungligen postat av bem
      Hej,
      Åter till ämnet:

Då RCFF ju har en ganska god ekonomi och det flyter in rätt mycket pengar under ett verksamhetsår från medlemsavgifterna så sitter jag och funderar vad en del av dessa pengar kunde användas till för de yngre som upptäcker vår hobby?
      Alltså hur kan man för ungdomsverksamhet använda en del av RCFF's pengar?
      Vi vuxna har ju i regel en fast inkomst vi kan spendera delar av på vårt hobbyintresse.
      Ungdomarna är ju trots allt vår framtid.
      ...
      /Bo
      Ursprungligen postat av AM
      Hej Bo,
      bra tankar kring ungdomsverksamhet.
      ...Var gör pengar mest nytta?
      Vad behövs för att en klubb ska klara sig så bra som möjligt?
      - Eget flygfält
      - Gräsklippare och utrustning för att hålla fältet i bra skick
      - Skjul/container att låsa in gräsklippare och utrustning
      - Klubbstuga - gärna med el och vatten och kokmöjlighet
      - Toalett och kanske dusch
      - Depå med mekbord
      - Bra bilparkering
      - Säkerhetsnät

Ja listan kan göras lång. Jag tycker personligen att den bästa lösningen är att den lokala klubben håller så bra standard som möjligt. Då blir överlevnadschansen störst. En effektiv väg dit är att klubben kan behålla så mycket som möjligt av medlemsavgifterna. Det vi som förbund kan stötta med är "projektpengar" till typ Fly-Ins, Lärar/elevsystem, kostnader för inhyrning av elverk, toaletter, etc vid ett Shootout, etc.
      Hej!
      Skönt att vara "back on track" med bra förslag!

/Ville
      /Ville
      - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• Mjoelner
        • okt 2006
        • 253

Ursprungligen postat av AM
        Vad behövs för att en klubb ska klara sig så bra som möjligt?
        - Eget flygfält
        Stabil och ohotad tillgång till ett fält (friköpt eller arrenderat spelar nog mindre roll) tror jag är det absolut viktigaste, speciellt med tanke på hur lätt det verkar vara för klubbar att bli av med fält.

Jag vet inte hur RCFF skulle kunna hjälpa till här, men jag klurar på om vi t.ex. skulle kunna använda forumet för att dela erfarenheter om hur man ska dra slipstenen mot kommun, myndigheter, etc. T.ex. om man kunde ha forumavdelningar dit klubbstyrelser eller funktionärer kunde diskutera såna frågor. En annan sak vore ju om klubbar kunde få juridisk hjälp, dvs en del av bidragen borde kanske fonderas för hjälp med såna här frågor.

Förbindelser till fältet tror jag också är otroligt viktigt. Det är svårt att ha igång någon ungdomsverksamhet om det är en halvmil att gå mellan fältet och närmaste busshållplats. Återigen vet jag inte riktigt hur RCFF kan hjälpa till här, men någon annan kanske har ett förslag!

Min erfarenhet är aktivitet leder till mer aktivitet och att klubben lever upp. Passivitet leder till mer passivitet och att klubben förtvinar och dör. Därav är det min åsikt att allt som aktiverar medlemmar är av godo och kring detta finns det en sak som jag saknar, iaf, i vår klubb, och det är en klubblokal.

Jag tror helt enkelt att klubblokal saknas hos många klubbar. Då menar jag ingen klubbstuga att fika i, utan tillgång till en riktig lokal där man kan bedriva bygg/kursverksamhet, etc. Lokalen behöver man ju inte ha tillgång till 24/7. När jag växte upp hade dåvarande klubb möjlighet att få tillgång till ett rum i "föreningarnas hus" (eller vad nu kommunen kallade det för) nån gång i veckan. När vi körde byggkurs så var det en kväll i veckan, däremellan låstes byggbrädorna in i ett förråd som klubben disponerade i samband med lokalen. Återigen vet jag inte hur RCFF skulle kunna hjälpa till här, men det hade varit bra om RCFF kunde vara det!

Kommentar

• K-Å
          • maj 2006
          • 1184

Ursprungligen postat av Mjoelner
          K-Å, det är skillnad på fakta, påståenden och slutsatser.

Det är mao sammanställningen över vilka som fått bidrag (och till vad) i mitt inlägg #146 som du pratar om. Jag förtydligade i inlägg #149 om vad jag menade med uttrycket "extra bonus", där jag också hänvisar till dokumenten. Jag har inte vinklat fakta åt något håll, utan den är helt korrekt redovisad och med hänvisningar från var den är inhämtad.

Om vi nu ska prata om min slutsats, så ja, min slutsats är att ÖMFK har fått 25.000:- i bidrag till att köpa loss fältet.

Det är helt korrekt att ÖMFK har äskat om 17.000:- och fått 17.000:- för detta ändamål. Det är också helt korrekt att ÖMFK året efter äskade 8.000:- till en shootout och fick 16.000:- från RCFF, dvs 8.000:- mer än vad ni äskade, motiverat med (citat från protokollet, inklusive stavfel):

Så protokollet ger mig fog för att koppla ihop de extra 8.000:- ÖMFK fick med köpet av fält!
          Däremot stöder protokollet inte ditt påstående:

Även om jag är säker på att ÖMFKs medlemmar lagt ner ett gediget arbete och att de shootouts ni arrangerat varit uppskattade, så är det ingenting som omnämns i protokollet. Däremot, som du själv kan läsa ovan, så motiverar protokollet uttryckligen de extra pengarna med hänvisning till ert fältköp.

För att sammanfatta
          Jag anser att min slutsats är korrekt och att ÖMFK fått 25.000:- till köpet av fältet och det var så jag redovisade det i min sammanställning. Notera också att jag inte någonstans har påstått att ni skulle ha äskat om 25.000:- till ert fält, utan att det är den summan ni har fått i bidrag. Givetvis kan man argumentera som du gör att de extra 8000:- var till en shootout, men det rimmar dåligt med faktumet att just de extra pengarna motiverades med hänvisning till ÖMFKs fältköp.

Jag har inte någonstans påstått att ÖMFKs ansökningar är felaktiga på något sätt och personligen har jag argumenterat för att RCFF ska behålla sin bidragspolicy. Vidare anser jag att vi måste kunna ha en öppen och saklig diskussion om saker och ting, där ibland också bidragen.
          Uppenbart ser vi helt olika på detta, vad klubben gör med eventuella överskott i finanserna är upp till medlemmarna att avgöra i respektive klubb. Jag vet vad vi äskade och vad vi fick, finansiering av avstyckningen är 17tkr och inget annat, sen att RCFF beslutade att stödja shootouten med 8 tkr extra det är en helt annan historia. Vi hade inga lån för att köpa vårt fält, fältet köptes när vi äskade medel inte året efter. RCFF har stött klubben med 17tkr till fältköp punk slut. Oavsett hur du vrider och vänder på fakta kring detta. En öppen och saklig diskussion ska vi ha med rätt fakta på bordet. Du begärde ett exempel och fick det, att sedan inte exemplet föll i smaken det är en helt annan historia det.
          MVH Kjell-Åke Skoog
          Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• JonasH
            • nov 2016
            • 472

Hej,
            Någon slags ungdomslösningen tilltalar mig också. Jag tror dock att vägen går via racequads när det gäller ungdomar. Och FPV-flygningär inte så långt ifrån tv-spelen.

Jag har precis tagit upp hobbyn igen efter ca 15 års uppehåll och märker på min 12-årige son att det bara är quadarna som han visar intresse av.

Jag skulle vilja se sk shootouts som fokuserar på racequads och där evenemanget tex genomförs i någon central park istället för på en flygklubb långt ut. Här i Göteborg skulle Slottsskogen vara perfekt.

Drone Racing Sweden hade sin första deltävling här i Göteborg förra helgen och de la den tyvärr på AKMG:s fält. Jag var där och tittade och tror inte att det var så många åskådare som hittade dit.

Ps. Jag tycker att den här tråden borde raderas och startas om där det BARA ska innehålla motioner och förslag till stämman. Och bort med de som inte är medlemmar från den nya tråden. De har inget att göra där och några verkar dessutom bara vilja uppvigla och förstöra.

Kommentar

• AM
              Debattglad entusiast
              • maj 2006
              • 3464

Mycket bra skrivet i inlägg 273 Mjoelner!
              Att kunna erbjuda juridisk hjälp har också funnits med på vår agenda.
              Tiderna ändras och tyvärr blir det allt mer kritiskt för föreningar att klara sig. Kommunerna drar in på bidragen och föreningarna får ta allt större ekonomiskt ansvar själv.
              Då får man också rannsaka sin situation. Vad ger mest "Bang for the money"? Hur stor kostym behöver vi i denna klubb? Räcker det med 100kr per medlem och år för att få en bra försäkring, landets största och fria forum, möjlighet till direkt ekonomiskt stöd där pengarna kan göra mest nytta, juridisk hjälp, ett förbund som försvarar och förvaltar modellflyget gentemot myndigheterna? Vad saknas utöver detta som kan vara värt 320kr extra per medlem?

En klubb med exempelvis 20 medlemmar kunde ha 600kr i medlemsavgift. Då hade klubben fått in 10.000kr per år i kassan. Väg detta mot en förbundsavgift på 420kr per medlem. Det blir 8400kr mindre i kassan. Fundera över om klubben verkligen får för 8400kr i mervärde som medlemmar i tävlingsförbundet.
              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• SniffSwe
                • maj 2016
                • 513

Mjoelner och K-Å: Som jag ser det så var de 16 000:- som gavs faktiskt för att finansiera träffen för att man då skulle kunde betala av lånet från fält-köpet snabbare med hjälp av intäkterna från träffen. Det är samma pengar men på olika ställen....typ...eller o.O

Kommentar

• SniffSwe
                  • maj 2016
                  • 513

Jag håller med Jonas om att ungdomar verkar mer intresserade av racequads och FPV än av flygplan. Det är nog en grymt bra inkörsport till hobbyn eftersom det finns så många ställen att flyga på också, en nybörjare behöver inte åka till ett fält och vara nervös när "de stora grabbarna" kollar på utan kan i lugn och ro flyga omkring på div. åkrar och liknande.
                  Det handlar ju inte om att alla ska flyga multikopter utan det handlar om att få in ungdomar och nya utövare i hobbyn och då är multikopter lämplig.
                  FPV-bana och en extern (helst storbild)skärm bör nog finnas på alla meetings om man verkligen vill få uppmärksamhet från ungdomar

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7943

För att klargöra AM inlägg lite. I vår klubb så har vi en avgift till klubben och sen tillkommer avgiften till SMFF. Det är alltså separata avgifter och den totala årsavgiften består av summan av de aktuella avgifterna. Klubbavgiften har vi inte höjt på många år men när SMFF, i detta fall, höjer sin avgift så påverkar det givetvis den totala kostnaden för medlemmen som tillhör SMFF. Så oavsett SMFF, RCFF eller vad nu den centrala organisationen kan heta så har vi samma avgift till själva klubben så att t ex gå ur SMFF påverkar inte den del av medlemsavgiften som tillfaller klubben. Sen kan givetvis andra klubbar ha andra lösningar.
                    F ö har vi numera en speciell racequad-träningsbana i anslutning till vårt fält och klubben har haft en bra medlemsutveckling - inte minst för att vi fångat upp många quad-flygare som sen i många fall också börjat flyga konventionella plan.
                    Roger

Kommentar

• 489

Ursprungligen postat av JonasH
                      ...
                      Ps. Jag tycker att den här tråden borde raderas och startas om där det BARA ska innehålla motioner och förslag till stämman. Och bort med de som inte är medlemmar från den nya tråden. De har inget att göra där och några verkar dessutom bara vilja uppvigla och förstöra.
                      Hej!
                      Tycker inte att vi ska radera tråden, men gärna tvätta tråden och möjligen flytta den till den låsta forumdelen för betalande medlemmar, "Medlemmarnas åsikter", för med facit i hand var det var nog ett misstag att lägga ut denna tråd på den öppna delen med tanke på gårdagens tjafs. Denna typ av diskussioner bör nog hållas i den låsta delen i framtiden.

Jag lämnade in min motion i forumundelen "Frågor till styrelsen". Hoppas att det gillas som skriftlig inlämning av motion till styrelsen.

/Ville
                      Senast redigerad av Ville; 2017-04-30, 17:19. Anledning: ny info!
                      /Ville

Kommentar

• K-Å
                        • maj 2006
                        • 1184

Låt oss nu gå vidare och fortsätta med de diskussioner som för RCFF framåt och skapar lite framtidstro bland de som valt RCFF som företrädare. Jag tror att det viktigaste och mest prioriterade som står framför oss är följande:

1, fastställ tid för årsmöte
                        2, nominera kandidater till de olika uppdragen
                        3, genomför årsmötet
                        4, samla styrelsen och bestäm arbetsordning samt utse vilken som ansvarar för vilket område i styrelsen samt hur möten ska genomföras, digitalt, IRL etc.
                        5, bestäm vilka prioriterade områden som styrelsen ska jobba med det kommande året, Transportstyrelsens nya regler borde komma högt på agendan.
                        6, gör ett möteskalendarium med styrelsemöten samt medlemsmöten.
                        7, planera för besök på meetings och andra tillställningar så styrelsen och dess medlemmar blir kända ute på fälten samt kan samla in synpunkter från medlemmar.
                        MVH Kjell-Åke Skoog
                        Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• 489

Ursprungligen postat av McRegor
                          För att klargöra AM inlägg lite. I vår klubb så har vi en avgift till klubben och sen tillkommer avgiften till SMFF. Det är alltså separata avgifter och den totala årsavgiften består av summan av de aktuella avgifterna. Klubbavgiften har vi inte höjt på många år men när SMFF, i detta fall, höjer sin avgift så påverkar det givetvis den totala kostnaden för medlemmen som tillhör SMFF. Så oavsett SMFF, RCFF eller vad nu den centrala organisationen kan heta så har vi samma avgift till själva klubben så att t ex gå ur SMFF påverkar inte den del av medlemsavgiften som tillfaller klubben. Sen kan givetvis andra klubbar ha andra lösningar.
                          F ö har vi numera en speciell racequad-träningsbana i anslutning till vårt fält och klubben har haft en bra medlemsutveckling - inte minst för att vi fångat upp många quad-flygare som sen i många fall också börjat flyga konventionella plan.
                          Roger
                          Vår klubb jobbar som de gör i McRegor´s klubb. Vi är också fria att välja om vi vill ansluta till något förbund. I dagsläget betalar vi 300 kronor i klubbmedlemsavgift. Vi betalar in både klubb och ev. förbundsavgift till klubben som ombesörjer betalning till förbund. Klubben bjuder på tävlingslicensavgifter, tror det rör sig om tiotalet tävlingslicenser.

/Ville
                          /Ville

Kommentar

• 489

Låt oss nu gå vidare och fortsätta med de diskussioner som för RCFF framåt och skapar lite framtidstro bland de som valt RCFF som företrädare. Jag tror att det viktigaste och mest prioriterade som står framför oss är följande:

1, fastställ tid för årsmöte
                            2, nominera kandidater till de olika uppdragen
                            3, genomför årsmötet
                            4, samla styrelsen och bestäm arbetsordning samt utse vilken som ansvarar för vilket område i styrelsen samt hur möten ska genomföras, digitalt, IRL etc.
                            5, bestäm vilka prioriterade områden som styrelsen ska jobba med det kommande året, Transportstyrelsens nya regler borde komma högt på agendan.
                            6, gör ett möteskalendarium med styrelsemöten samt medlemsmöten.
                            7, planera för besök på meetings och andra tillställningar så styrelsen och dess medlemmar blir kända ute på fälten samt kan samla in synpunkter från medlemmar.
                            Perfekt Kjell-Åke!

Väntar med spänning!

/Ville
                            /Ville

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1811

Jag skulle vilja lägga till en punkt på listan.
                              Ordna med revision på ett stadgeenligt sätt.

Utan revision kan vi inte hålla något årsmöte.

Jag har frågat flera gånger om hur revisionen ska lösas utan att få något svar. Det tycker jag är anmärkningsvärt då det är medlemmarnas rätt att välja revisor utan styrelsens inblandning samt att revisorerna arbetar helt på medlemmarnas uppdrag. Nog har väl RCFF ändå för avsikt att vara en förening som följer både sina stadgar och god föreningssed.

Finns det inga revisorer utsedda måste medlemmarna ges möjlighet att utse dessa. Det är styrelsens ansvar att möjliggöra detta.

/Mats

Kommentar

• AM
                                Debattglad entusiast
                                • maj 2006
                                • 3464

Du behöver inte oroa dig Mats. Allt ska gå korrekt tillväga.
                                Alla dokument finns färdiga, nu väntar jag bara på att de läggs ut. Mitt datakunnande är för begränsat för att jag ska klara av det.
                                Ove (AM) Nielsen

Kommentar

Arbetssätt...