FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

En liten fråga till Olle - varför vill du skapa denna mix egentligen (sidroder/höjdroder) ?
    Har aldrig reflekterat själv över en sån mix men det kanske är nåt jag missat.
    Roger

Kommentar

• OlleG
      • aug 2006
      • 287

Det är en typisk mix för att få planet att inte dra mot huv eller mage vid knivegg. I mitt fall behövs lite dykroder för att den ska rakt i knivegg. Av någon anledning är det lite olika om den ligger på vänster respektive höger sida. Justeringen blir att man provar den ena sidan till man är nöjd och sedan den andra, då ska helst inte den första ändra sig.
      /OlleG

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

OK - ja, jag är inte så noga så jag gör den justeringen manuellt om det behövs.
        Roger

Kommentar

• OlleG
          • aug 2006
          • 287

Hej
          Det bästa jag kom fram till var ändå två mixrar, kvalificerade med f>x resp. f<x. Då kan man helt oberoende justera höger respektive vänster sida.

Fascinerande radio. Men det har tagit några timmar att komma över inlärningströskeln. Det är nod fel att säga "över" för det går att gå mycket längre, men har med råge passerat vad jag kunde göra med min gamla Futaba.

Jag funderade länge på en Futaba 14SG, men när jag insåg att Taranis kunde ta en extern radiomodul avgjorde det saken. Har många Assanmottagare som jag tänker fortsätta att ha i mina små depron/EPP modeller.
          Mycket prisvärd. Trots lite telemetrigrejor och två extra mottagare är jag inte uppe i vad 14SG i grund skulle kosta.

Har dock inte flugit med den än, så ska kanske vänta med resten av superlativen (om det blir några) tills dess.
          /OlleG

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

Jag försökte uppdatera min Taranis X9D Plus till samma version som min X9E, nämligen 2.1.6. Jag skapade en ny profil i Companion 2.16, laddade ner en fil (opentx-taranisplus-timer3-noheli-eu-faichoice-en-2.1.6) men efter "Write Firmware to Radio" fick jag beskedet "Firmware not compatible with Hardware"och sen var det stopp. Visst ska det vara möjligt att uppdatera Taranis Plus till 2.1.6?
            /Leif

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
              • 857

Jag har inte provar 2.1.x i min X9D men frågan är om du valde rätt radiomodell i Compaion?
              Ett alternativ två är att du kopierar ut din firmware fil till SD-kortet och läser in den från menyn i radion.

/Jonas

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

Jag har laddat ner 2.1.5 i min X9D och det fungerar bra och 2.1.6 är väl bara en mindre fix av 2.1.5 så det borde fungera. Däremot ska det väl vara lite trixigt om man sedan tidigare har 2.0.X. Däremot har jag en annan ordning i röstfilernas tidsenheter. Numren stämmer inte med den lista du anger så den kommer förmodligen att behöva stökas om lite. De gamla röstfilerna stämmer inte heller så jag har fått rodda om en del.

/Mats

Kommentar

• Håkan
                  • sep 2006
                  • 121

Tänkte jag skulle komma med ett lättläst och lättsamt bidrag såhär på söndagskvällen (hehe...)

Numreringen av röstfilerna. Man kan hitta hur numreringen är gjord i filen opentx/radio/src/translations/tts_se.cpp i enum SwedishPrompts. Man ser då att alla nummer och siffror börjar på noll och det behövs upp till nummer 112 för det.

Sen kommer enheterna, de startar numreringen från SE_PROMPT_UNITS_BASE som är 115 och där kommer enheterna singular och plural så två nummer för varje enhet. Enheterna identifieras med t ex UNIT_MINUTES och den definitionen hittas i opentx/src/myeeprom.h i enum TelemetryUnit. T ex UNIT_MINUTES blir 23.

Till detta finns 10 stycken ljudfiler för "komma noll", "komma ett" osv och det börjar på SE_PROMPT_POINT_BASE = 160.

Röstfilens nummer i namnet för "minuter" blir då SE_PROMPT_MINUTES = SE_PROMPT_UNITS_BASE+(UNIT_MINUTES*2) vilket blir 115 + 46 = 161 för "minut" och 162 för "minuter". Och tittar jag på SD-kortet så visst, de två röstfilerna hade jag varit på och ändrat och elin säger "minuter" när jag dubbelklickar på 0162.wav. Och den var ju "komma två" tidigare så det förklarar varför elin sa "fem komma två" när hon menade "fem minuter".

Det är den här SE_PROMPTS_UNITS_BASE som är olika för olika språk. Bara lite olika men tillräckligt för att stöka till det om man utgår från röstfiler för ett annat språk än svenska. T ex är EN_PROMPTS_UNITS_BASE = 113.

Men då kan man väl sätta upp en numrering: Numret är för singular enhet och nummer+1 är för plural enhet.

SE_PROMPT_UNITS_BASE = 115,
                  SE_PROMPT_VOLTS = 117
                  SE_PROMPT_AMPS = 119
                  SE_PROMPT_METERS_PER_SECOND = 125
                  SE_PROMPT_SPARE1 = 115
                  SE_PROMPT_KMH = 143
                  SE_PROMPT_METERS = 133
                  SE_PROMPT_DEGREES = 137
                  SE_PROMPT_PERCENT = 141
                  SE_PROMPT_MILLIAMPS = 121
                  SE_PROMPT_MAH = 143
                  SE_PROMPT_WATTS = 145
                  SE_PROMPT_DB = 149
                  SE_PROMPT_FEET = 135
                  SE_PROMPT_KTS = 123
                  SE_PROMPT_HOURS = 159
                  SE_PROMPT_MINUTES = 161
                  SE_PROMPT_SECONDS = 163
                  SE_PROMPT_RPMS = 149
                  SE_PROMPT_G = 151

SE_PROMPT_POINT_BASE = 160 //.0 - .9
                  "komma noll" = 160
                  "komma ett" = 161 osv

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1802

Men vad kommer det sig av att det inte tycks vara samma nummer för X9D och X9E trots samma FW? Jag har jämfört min egen lista efter modifiering och Pernistigs för X9E som finns i X9E:tråden.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1802

Ursprungligen postat av Håkan
                      Tänkte jag skulle komma med ett lättläst och lättsamt bidrag såhär på söndagskvällen (hehe...)

Numreringen av röstfilerna. Man kan hitta hur numreringen är gjord i filen opentx/radio/src/translations/tts_se.cpp i enum SwedishPrompts. Man ser då att alla nummer och siffror börjar på noll och det behövs upp till nummer 112 för det.

Sen kommer enheterna, de startar numreringen från SE_PROMPT_UNITS_BASE som är 115 och där kommer enheterna singular och plural så två nummer för varje enhet. Enheterna identifieras med t ex UNIT_MINUTES och den definitionen hittas i opentx/src/myeeprom.h i enum TelemetryUnit. T ex UNIT_MINUTES blir 23.

Till detta finns 10 stycken ljudfiler för "komma noll", "komma ett" osv och det börjar på SE_PROMPT_POINT_BASE = 160.

Röstfilens nummer i namnet för "minuter" blir då SE_PROMPT_MINUTES = SE_PROMPT_UNITS_BASE+(UNIT_MINUTES*2) vilket blir 115 + 46 = 161 för "minut" och 162 för "minuter". Och tittar jag på SD-kortet så visst, de två röstfilerna hade jag varit på och ändrat och elin säger "minuter" när jag dubbelklickar på 0162.wav. Och den var ju "komma två" tidigare så det förklarar varför elin sa "fem komma två" när hon menade "fem minuter".

Det är den här SE_PROMPTS_UNITS_BASE som är olika för olika språk. Bara lite olika men tillräckligt för att stöka till det om man utgår från röstfiler för ett annat språk än svenska. T ex är EN_PROMPTS_UNITS_BASE = 113.

Men då kan man väl sätta upp en numrering: Numret är för singular enhet och nummer+1 är för plural enhet.

SE_PROMPT_UNITS_BASE = 115,
                      SE_PROMPT_VOLTS = 117
                      SE_PROMPT_AMPS = 119
                      SE_PROMPT_METERS_PER_SECOND = 125
                      SE_PROMPT_SPARE1 = 115
                      SE_PROMPT_KMH = 143
                      SE_PROMPT_METERS = 133
                      SE_PROMPT_DEGREES = 137
                      SE_PROMPT_PERCENT = 141
                      SE_PROMPT_MILLIAMPS = 121
                      SE_PROMPT_MAH = 143
                      SE_PROMPT_WATTS = 145
                      SE_PROMPT_DB = 149
                      SE_PROMPT_FEET = 135
                      SE_PROMPT_KTS = 123
                      SE_PROMPT_HOURS = 159
                      SE_PROMPT_MINUTES = 161
                      SE_PROMPT_SECONDS = 163
                      SE_PROMPT_RPMS = 149
                      SE_PROMPT_G = 151

SE_PROMPT_POINT_BASE = 160 //.0 - .9
                      "komma noll" = 160
                      "komma ett" = 161 osv
                      Vilken radio och vilket FW fungerar den listan i ? Jag har Taranis X9D Plus med FW 2.1.5 och där är ordningen en annan. Pernstig har gjort en lista för Taranis X9E och den verkar stämma med din lista. Lustigt att det är olika ordning beroende på radio trots att FW är samma.

/Mats
                      Senast redigerad av senmathal; 2015-11-15, 20:24.

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1802

Min ordning är:
                        157 timme
                        158 timmar
                        159 sekund
                        160 sekunder
                        161 minut
                        162 minuter

/Mats

Kommentar

• Håkan
                          • sep 2006
                          • 121

Ah det var märkligt. Hur gör du för att få radion att sägs t ex sekund?
                          Det var en huvudräkneövning så inte testat. Men jag kollade igen och nää hittar inget fel.

Listan är för svenska på Taranis 2.1 eller senaste egentligen för jag tittade i github.com/opentx.

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1802

Njae, får nog erkänna att jag inte har fått den att säga sekund Men sekunder och minut/minuter stämmer. När man programerar in timern så den räknar ner säger den bara tio, nio, åtta, sju... o.s.v. på slutet.

Jag gissar att din lista fungerar som den ska med X9E.

/Mats
                            Senast redigerad av senmathal; 2015-11-15, 23:01.

Kommentar

• Håkan
                              • sep 2006
                              • 121

Nu har jag lyssnat igenom nästan alla ljudfiler
                              När timern säger "tretti sekunder" och "tjugo sekunder" och "tio sekunder" är det timer30.wav, timer20,wav och timer10.wav som spelas upp. Då finns hoppet om att listan med nummer fortfarande stämmer, det måste vara så annars så är det verkligen omöjligt att förstå. Jag ser ingen skillnad i koden på olika Taranis, alla har samma ljud. Det görs skillnad på CPUARM (som Taranis är) och de som inte är CPUARM. Samma ordning borde gälla för alla Taranis-modeller. Inte värt att vara för tvärsäker

Kommentar

• Håkan
                                • sep 2006
                                • 121

Men NU ser jag, det är ju en bugg!
                                SE_PROMPT_POINT_BASE kan ju inte vara 160! Då krockar det ju med timmar och minuter.
                                SE_PROMPT_POINT_BASE måste ju ökas till t ex 170!

Jaha då verkar det inte funka rakt av med en enkel omnumrering.
                                Hur är det dvogonen, läser du sånt här och gör du uppdateringar?
                                Eller ska vi försöka själva?
                                Senast redigerad av Håkan; 2015-11-16, 00:00.

Kommentar

Arbetssätt...