FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1803

Om man jämför den nya engelska versionen med den gamla svenska så är det mesta fel förutom siffrorna i början. Alla tidsenheter ha jag fått byta nummer på. Jag har aldrig använt något med nedräkning men jag ska köra igång en timer så får jag se om den räknar rätt.

Om du vill kan jag skicka min redigerade "sytem" fil. Men jag kan inte garantera att den är helt rätt.

/Mats

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1803

Jag ha kollat nu och den säger rätt på sekunder men den säger tyvärr sekunder även där det ska vara minut. Växlar jag till engelska i radion blir det rätt så tydligen går det inte att kopiera numren på ljuden rakt av från engelska. Jag har dubbelkollat och numren på filerna stämmer med den engelska versionen.

/Mats

Kommentar

• Utmanaren2002
        • aug 2006
        • 231

Nej du måste lyssna dig fram och jämföra så du ersätter den engelska second med svensk sekund och då kanske inte numren blir lika. Jag gjorde en korsreferenstabell på samtliga filer innan jag ändrade i radion. Se min tråd hur det gick till
        En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1803

Nu har jag flyttat fram alla ljud ett steg och då säger den en minuter. Jag har inte klurat ut om det går att få den att säga en minut men både minut och minuter finns. Hur har det varit tidigare? Flyttar jag alla ett steg till tror jag att sekunder hamnar fel.

/Mats

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1803

Ursprungligen postat av Utmanaren2002
            Nej du måste lyssna dig fram och jämföra så du ersätter den engelska second med svensk sekund och då kanske inte numren blir lika. Jag gjorde en korsreferenstabell på samtliga filer innan jag ändrade i radion. Se min tråd hur det gick till
            Problemet är väl att engelska har en del fraser som den svenska versionen inte har med t.ex. en hel del enheter i pluralis som inte finns på svenska samt miles/h och feet/sec.

Jag får ta ett nytt tag med det där. Men jag tror ändå att mesta stämmer med min felaktiga metod.

/Mats

Kommentar

• Håkan
              • sep 2006
              • 121

De ligger väl alldeles intill varann? Singular och plural.
              Jag tror att t ex miles/h är borttagna i den svenska versionen.
              Borde vara enklare att ha samma som engelska fast på svenska.

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1803

Jo det ligger intill varandra vilket även liknande enheter gör så att tidsenheter ligger intill varandra och hastighet och så vidare. Jo precis som jag skrev saknas t. ex. miles/h och en del annat som inte är så vanligt i svenskan.

Är det själva numret som styr eller är det i vilken ordning filerna ligger i mappen frågar en som har noll koll på hur en dator fungerar?

/Mats
                Senast redigerad av senmathal; 2015-11-07, 22:32.

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1803

Ursprungligen postat av Utmanaren2002
                  Om jag förstår dig rätt har vi väl gjort samma sak. I ditt exempel döper du om filen från 119 till 123 för att stämma med den engelska. När stämmer inte numret med den engelska motsvarigheten?

Hur gjorde du där det inte fanns någon motsvarande fil på svenska? Lät du den engelska ligga kvar då? Jag vet inte om jag har hittat rätt tråd. Finns den i Taranis E tråden? Stämmer allt efter din redigering?

/Mats
                  Senast redigerad av senmathal; 2015-11-07, 22:40.

Kommentar

• Håkan
                    • sep 2006
                    • 121

Jag gjorde det minsta jag behövde, det var bara några få filer jag bytte namn på så var jag nöjd.
                    T ex sa elin "5 komma 2" i stället för "5 minuter". Det var ett tag sedan och detaljerna är borta.
                    Jag tittade också i github hur röstfiler genererades och namngavs för att se om det gick att förstå, men jag orkade inte tränga in i det fullständigt. Jag kommer ihåg att det var en del
                    enheter som var borttagna på svenska som gör att numreringen avviker från den engelska. Ja eller så har det kommit till nya ljud och den svenska delen har inte uppdaterats. Så mycket mer
                    än glada tillrop kan jag nog inte bidra med är jag rädd.

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1803

Finns det något smart sätt att testa om ljudfilerna kommit rätt? Hur får man t. ex radion att säga km/h om man inte har GPS eller annan hastighetscensor. Går det alls att göra det?
                      /Mats

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                        • 229

Visst kan du få radion att läsa upp enheter:
                        Först lägger du till en ny sensor (i telemetrifliken). Ge den ett namn (vilket som helst) och ändra RAW- till den enhet du vill lyssna på.
                        Gå därefter in på flik "special funktions" och programmera en ny switch. Sätt den till: ON, play value, <sensornamnet>,1s
                        Nu kommer radion repetera enheten om och om igen.

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1803

Ursprungligen postat av johanvm
                          Visst kan du få radion att läsa upp enheter:
                          Först lägger du till en ny sensor (i telemetrifliken). Ge den ett namn (vilket som helst) och ändra RAW- till den enhet du vill lyssna på.
                          Gå därefter in på flik "special funktions" och programmera en ny switch. Sätt den till: ON, play value, <sensornamnet>,1s
                          Nu kommer radion repetera enheten om och om igen.
                          Tack tack! Det gick ju väldigt smidigt att kolla igenom alla enheter på det sättet. Jag fick ändra någon enstaka genom att låna från engelskan plus att det var något ljud jag inte fick till men det är nog inget jag kommer att sakna.

/Mats

Kommentar

• OlleG
                            • aug 2006
                            • 287

Hej
                            Jag har två frågor. Har ställt dem på Svenskt Modellflyg också men det verkar vara mer aktivitet på den här tråden så jag provar här också.
                            1:Jag har lagt till en mixer Rud->Ele. Använder absolutvärdet av Rud så att höjdrodret går upp åt båda hållen av rodret.
                            MEN, om det behövs lite olika uppåt vänster resp. höger. Hur gör man det enklast?
                            En mixer för höger och en för vänster, eller micklar med kurvor? Det ska ju vara någorlunda enkelt att justera på fält också.
                            Hur gör ni?

2:Om man använder "Thr", dvs den opåverkade throttle-spaken, i en logisk switchjämförelse (a>x) så går värdet ner till -100 med spaken i bottenläget. Dvs man kan få "sant" med i en jämförelse; Thr>-97.

Men om man använder "Thr", dvs inte [i3]Thr, som input till en mix så används det trimmade värdet, dvs -75 som bottenläge.
                            Är det ett fel? Det borde fortfarande vara -100. Testas enklast genom att lägga ut en kanal med bara "Thr Weight(+100%)" då går den bara till -75 vid spaken i botten.

Någon senare version av programvaran som går rätt?

/OlleG

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                              • 229

Snabbast/enklast programmering är väl att köra med "DIFF". Du lägger ju till en extra mix för att få kopplingen mellan rodren. I den mixen kan du ju aktivera "DIFF". Skillnaden mellan utslagsriktningarna. kan du styra via global variabel eller med variabel i mixen.
                              Vill du köra ett värde för höger och ett för vänster så får du nog göra logisk switch och sen koppla två mixar till switchen (en för höger och en för vänster). Även dessa kan du styra styrkan på via globala variabler.

Är det här ett svar på fråga2?:
                              "Unbracketed Inputs (I1, I2, etc.) give you the raw, unmodified inputs directly from the sticks and cannot be modified. Bracketed Inputs [I1], [I2], etc. are "defined" inputs. If an input is defined, we can modify it and have those modifications passed on to the mixers, servos, and eventually the airplane. When you create a new model, the inputs created are by default defined (bracketed) inputs.

You'll use raw inputs when you want whatever you're using the input for to reflect the raw output from the sticks. This can be handy when adding composition to your rudder to generate a coordinated turn or adding down elevator to compensate for the flare caused by deploying flaps.

You'll use defined inputs when making any modifications that you want passed on to your mixes."

/J

Kommentar

• OlleG
                                • aug 2006
                                • 287

Hej
                                Tack.
                                Inser att DIFF är möjligt. Men just roder-höjd mix vill man justera de olika riktningarna oberoende av varann. Med DIFF får man en koppling. Justerar man roder åt vänster kommer man få en förändring på höjd även för roder åt höger. Tros faktiskt mer på att lägga till två mixar. Men det kanske finns en annan idé?

För fråga två har jag efter en del trixande kommit på att det har med om man markerar att trim ska ingå eller inte. Så "Raw, unmodified.." är fortfarande "modified by trim" vilket är lite lurigt när man just läst "unmodified inputs".

/OlleG

Kommentar

Arbetssätt...