FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1802

Jag har en Instant ack i min gamla sändare och den verkar kunna ligga hur länge som helst och det är ändå ström i den när jag slår på den.

Hur är det med den inbyggda laddaren i Taranis, slår den över till underhållsladdning när acken är färdigladdad eller är det noga med att man inte laddar för länge. Jag glömde den på lite längre än vanligt och då smög spänningen upp ändå till 8,4 v. Bra eller dåligt? Det tog relativt lång tid innan den kröp ner till 8 v så det fanns en hel del kapacitet där.

/Mats

Kommentar

• Gasman
      RCFF - Administratör
      • aug 2006
      • 553

Den inbyggda laddaren är en ordinär deltaV laddare som slår av laddningen när spänningsdroppet kommer. Den har också en tidsbegränsning på ett antal timmar som fimpar laddningen om spänningsdroppet aldrig kommer (kan stöka till det om man sätter i NiMh på 2500 mAh då de inte alltid hinner ladda fullt). Någon "underhållsladdning" har jag aldrig märkt utan laddningsströmmen upphör bara. Kolla tidigare i den här tråden. Där finns några inlägg från mig när jag mätte på laddströmmen.
      //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
      Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1802

Underhållsladdning var väl lite ogenomtänkt uttryckt av mig. Det jag var ute efter var nog det du beskriver. Alltså ingen fara att plugga i laddaren över natten.

/Mats

Kommentar

• Gasman
          RCFF - Administratör
          • aug 2006
          • 553

Mats, -Kolla sidorna 44-45!
          //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
          Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Ok Bra gjort att hitta i den här megatråden.

/Mats

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
              • 857

Uppgradera INTE till 2.1.0 om du kör CCPM mix på helikopter

Efter att jag testat 2.1.0 i simuleringsläge kan jag konstatera att kör man helikopter med CCPM mixning (paddelstång eller motsvarande mix mot ett FBL gyro) måste man göra om setupen från början om man går från 2.0.17 till 2.1.0 eftersom dom har lagt in nya funktioner i helikopter mix fliken.
              Efter uppdatering får man inga utslag på swash servona innan man gjort om inställningarna i helikopter mix fliken.

/Jonas

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

Höjdtrimmen slutade plötsligt att fungera idag när jag skulle flyg min elseglare. Den fungerar bara neråt men inte uppåt. Jag öppnade radion och skruvad bort kontakten som var av två delar. Dels själva kontakten och sedan själva tryckmojen som ska trycka in kontekten. När jag tryckte på kontakten med fingret kunde jag få den att fungera hjälpligt om jag tryckte den åt ena sidan.

Är det någon som vet om det går att få tag i en trimkontakt och så snabbt som möjligt?

/Mats

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1802

Visst måste det vara den längst ner på den här sidan?
                  Buy TARANIS TX Spare and Replacement Parts from T9HobbySport, experts in gliders, quadcopters and RC gear and repairs.

/Mats

Kommentar

• bem

• apr 2009
                    • 1643

Hej,
                    Om det är själva trim switchen du behöver byta så finns den som reservdel t ex här:

http://www.microtechnics.eu/liste.ph...t=50&langue=enhttp://www.alofthobbies.com/radio-ge...parts.html?p=1

Sen finns det ju svenska handlare som säljer FrSky Taranis och nog borde nån av dem ha reservdelar hemma?

/Bo

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1802

Det får nog bli en order till T9 Hobby.

Jag löste det akut med att byta plats mellan höjdtrimmen och trotteltrimmen. Just nu kör jag bara el och då klarar man sig ju bra utan trim på gasen.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1802

Jag har funderat på att testa en mottagare ur X serien. http://www.t9hobbysport.com/frsky-x8r-receiver Förstår jag det rätt att mottagaren går att programmera om så att den passar en radio före 2015? "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

Är det en sådan hör sladd man behöver för att programmera om mottagare och radio?Klicka på bilden för större version

Namn: FrSky Smart Port Adapter Cable.jpg
Visningar: 1
Storlek: 19,4 KB
ID: 505264

/Mats

Kommentar

• thoabr
                          • nov 2006
                          • 220

Hej

Har du en x9d-plus funkar den. x9d går inte. Har nåt annat protokoll D16-EU är den nya för EU.

Går att ändra men sladden på bilden vet jag inte.

Mvh Thomas

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1802

Jo jag har en Plus men den är inte uppgraderad till ny EU standard och jag vet inte om jag vill göra det. Det jag undrar är om själva mottagaren går att programmera om så att den blir bakåtkompatibel med icke EU sändare. Jag tycker att texten antyder det men vill vara säker innan jag beställer. "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

/Mats

Kommentar

• thoabr
                              • nov 2006
                              • 220

Jo det ska gå bra att uppdatera mattagaren.
                              Ursprungligen postat av senmathal
                              Jo jag har en Plus men den är inte uppgraderad till ny EU standard och jag vet inte om jag vill göra det. Det jag undrar är om själva mottagaren går att programmera om så att den blir bakåtkompatibel med icke EU sändare. Jag tycker att texten antyder det men vill vara säker innan jag beställer. "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

/Mats

Kommentar

• thoabr
                                • nov 2006
                                • 220

Hej igen

Kolla här verkar vara nåt. Engelska.

Kommentar

Arbetssätt...