FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristofferR

• okt 2010
    • 481

Råd önskas: Jag börjar komma allt närmare ett tryck på "köpknappen" på en Taranis sändare.

Det jag inte riktigt förstår är uppsjön av mottagare som finns att välja bland. Jag hittade en någon slags "översikt" i form av en tabell men inte heller där blev jag så mycket klokare....

Så vad väljer jag?

jag flyger nu "vanliga" rätt enkla segel och elsegelplan i balsa eller foam. 4 servon utan motor (Libelle) och med motor (Easy Star).

Tänker mig 6 servon samt motor som mest (klaffar+skev) först i nästa modell samt vario.

Vill ha telemetri med "reception" och batterivolt nu.

Ingen quad/heli/FPV/longrange

men jag går fel redan i tabellen med V8 och XR etc....

uppskattar tips, länkar eller förklaringar
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• Håkan
      • sep 2006
      • 121

X-serien är det som gäller. X6R t.ex. funkar utmärkt till det du vill ha. Eller blir det mer än 6 kanaler? X8R då.
      Till det köper du Smart Port-sensorer.

Kommentar

• Håkan
        • sep 2006
        • 121

Jahapp börjar närma sej. Har fyllt i alla ljud nu så att alla ljud som finns i de distribuerade ljudfilerna för engelska också finns på svenska. Men då ber jag om hjälp igen. Nån sgelflygare kan väl kolla termerna som gäller för segelflyg, t ex thermal och kråka . Och nån som flyger fpv kan väl kolla över alla flightmodes, t ex spd, cruise, float, launch vad elin ska säga där. Tackar på förhand.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/...4al/SOUNDS.zip
        Senast redigerad av Håkan; 2015-11-19, 11:40.

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

Jag är tacksam för alla med kunskap som ägnar sig åt ljudfilerna. Själv funderar jag på att gå tillbaka till ett tidigare fw till dess att det finns ett färdigt ljudpack som fungerar. Tyvärr är mina kunskaper för begränsade för att kunna hjälpa till med detta. Men då till en fråga, kan det vara någon nackdel att byta FW fram och tillbaka? Tar det utrymme på minneskortet eller?

En anledning till att jag går tillbaka till det gamla är att det ligger en mottagare och en spänningssensor och väntar på posten. Grejerna skall installeras i en ny modell och jag är lite sugen på att testa med fungerande ljud.

/Mats
          Senast redigerad av senmathal; 2015-11-19, 18:06.

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Ursprungligen postat av senmathal
            Jag är tacksam för alla med kunskap som ägnar sig åt ljudfilerna. Själv funderar jag på att gå tillbaka till ett tidigare fw till dess att det finns ett färdigt ljudpack som fungerar. Tyvärr är mina kunskaper för begränsade för att kunna hjälpa till med detta. Men då till en fråga, kan det vara någon nackdel att byta FW fram och tillbaka? Tar det utrymme på minneskortet eller?

En anledning till att jag går tillbaka till det gamla är att det ligger en mottagare och en späningsensor och ävntar på posten. Grejerna skall installeras i en ny modell och jag är lite sugen på att testa med fungerande ljud.

/Mats
            Programvaran lagras i EEPROM (Electrical Erasable Programmable Read Only Memory), Dessa har begränsad livslängd, typiskt 100000 skrivningar innan de slutar fungera. De slutar fungera genom att tiden för att skriva höjs så mycket att programvaran inte klarar av att vänta längre. Så om du bara byter programvara en gång om dan så håller EEPROM:et i sändaren cirka 273 år.
            fredrik

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1802

Går det inte att backa tillbaka till ett tidigare FW i radion. Jag har Companion 2.0.17 på datorn och därifrån skrev jag FW till radion. När det var gjort hade jag lika fullt 2.1.5 i radion. Varför blev det så?

/Mats

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Ursprungligen postat av senmathal
                Går det inte att backa tillbaka till ett tidigare FW i radion. Jag har Companion 2.0.17 på datorn och därifrån skrev jag FW till radion. När det var gjort hade jag lika fullt 2.1.5 i radion. Varför blev det så?
                /Mats
                Jodå det går bra. Tänk bara på att modellerna inte är kompatibla, de konverterades til 2.1-format när du uppgraderade så om du har en backup av modeller måste du använda den. Saknar du backup får du rensa modellminnet och göra om alla modeller från scratch. Gör först read/write -> backup radio to file. Kalla filen nåt du minns när du till slut går till 2.1.x
                Gör sedan read/write -> write firmware to radio. Välj en lokal kopia av 2.1.17-firmware att flasha.
                Har du backupen är det bara att t.ex. välja 2.0.17-firmware och skriva in den, följt av att skriva in modellbackupen till taranis.
                Har du ingen backup av firmwaren kan du använda min kopia från google drive, men OpenTX 2.0.17 borde kunna ladda ner den från server.
                fredrik

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1802

Tror jag kom på vad jag gjorde för fel. Innan jag laddade över FW skev jag modeller och inställningar från radion till companion som jag lärt mig att man alltid ska göra. Kan det vara därför även FW från radion följde med och skrevs tillbaka?

Jag har en backup av radion med 2.0.17. Jag ska skriva över från den istället och kolla vad som händer.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1802

Igen!

Måste jag rensa modellminnet i radion innan jag laddar ner FW? Jag testade att ladda ner en back upp av radion med 2.0.17 men i dialogrutan som dyker upp när jag klickar på Skriv FW till radion står det 2.1.5. Varför det?

/Mats

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
                      • 481

Ursprungligen postat av Håkan
                      X-serien är det som gäller. X6R t.ex. funkar utmärkt till det du vill ha. Eller blir det mer än 6 kanaler? X8R då.
                      Till det köper du Smart Port-sensorer.
                      Tack! X8R beställd.
                      Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• Håkan
                        • sep 2006
                        • 121

Jahapp, färdigt. Ska bara få skeppat över filerna till opentexarna.
                        Såg att detta var markerat för 2.1.17.
                        Fick go hjälp bakom kulisserna och det har lagts till en del användbara
                        uttryck. Man får väl ändå komplettera. Och det är inget som hindrar
                        att de läggs upp flera svenska voicepacks nu när numreringen fungerar.
                        Kul projekt detta. Åter till ordinarie sändning...

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1802

Kul, det ska bli spännande att testa. Ett stort tack till allt jobb du lagt ner. Dyker ljudfilen upp vid nästa uppdatering?

/Mats

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Bra jobbat! Ser fram mot den uppdaterade programvaran.
                            För den som vill göra egna ljudfiler kan det vara intressant att veta att Open Tx förutom 32 kHz samplingfrekvens (ger 512 kb/s bitrate på filen) accepterar 16 kHz och 8 kHz (ger 256 kb/s respektive 128 kb/s). Filstorleken på wav-filerna blir då ca hälften respektive en fjärdedel så stora men tyvärr ger 128 kHz klart sämre ljudkvalitet.
                            /Leif

Kommentar

• Håkan
                              • sep 2006
                              • 121

Ja uppdateringen ska väl komma med 2.1.17 och ljudfilerna ska då kunna laddas ned från companiontx på det vanliga sättet.

Den som vill använda ljudfilerna redan idag kan hitta voicepacket i github-issuet (haha vilket språk asså ) och lägga in den under sounds\EN och välja engelskt röstspråk.
                              Jag använder den fixade versionen i min radio och det fungerar bra. Hade ett lua-skript som jag fick andra enhet (till den rätta).

Apropå tack så vidarebefordrar jag det mesta till Kjell Kernen som gjorde det riktigt stora jobbet med översättning till svenska från första början. Tack också till pernstig som hjälpte med tester och röstfiler.

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1802

Då säger vi tack till både Håkan Kjell och Pernstig

Nu har jag lagt in svenska ljudfilerna under Engelska och det ser ut att fungera perfekt så långt. Datorns skrivbord är nu full av mappar med ljudfiler av olika versioner Vid första försöket fungerade inga filer alls ur system-mappen. Upptäckte till slutat att jag tillfälligt döpt om den för att hålla isär dom olika mapparna. Med rätt namn gick det bättre. Jag såg att den engelska mappens namn var skrivet med versaler och den svenska med gemener.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...