FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanvm

• jan 2009
    • 229

Hej, jag har sett två lösningar på RCGROUPS:

Jag gjorde ett försök att ladda modeller till sändaren igår, men det gick inte alls.
    Så här gjorde jag
    Först laddade jag upp alla inställningar till companion.
    Jag kopierade en färdig modell från 9X till inställningarna ifrån X9E.
    Sen laddade jag upp resultatet till radion.
    Radion larmar om nått EEPROMfel och därefter är samtliga inställningar raderade.
    ....bara att göra om allt från början (skit!)

Varför funkare det inte??? Måste jag uppdatera FW för att companion ska kunna användas?

Kommentar

• Gasman
      RCFF - Administratör
      • aug 2006
      • 553

Ursprungligen postat av johanvm
      Så här vickar kontakten när spaken rör sig:

...inte helt bra!
      /J
      Det där kommer garanterat att sluta med en bruten kabel! Det är ju själva f-n att de inte kan använda sån här flat ledning som t.ex. används till locket/displayen i en notebook.
      //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
      Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
        • 229

Problemet med uppladdning från companion verkar vara löst. Jag hade missat att ändra setting i companion till korrekt radio, den stod på 9XR-PRO.
        Nu tycks det funka.
        /J

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

När jag skulle kolla vilken version av FW jag hade i radion efter uppdatering så står det i displayen:
          "(ENTER Lång) säkerhetskopiera EEPROM (MENU Lång): Factory reset" .
          Är det något som jag bör göra och varför?

/Mats

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Jag skulle valt säkerhetskopiera. Kan vara bra att ha säkerhetskopia av EEPROM (modellminnen) på SD-kort. Factory reset tar bort alla modeller. Skulle du av misstag trycka på factory reset så är en säkerhetskopia bra.
            Version kan man se i vanliga menyn genom att bläddra fram i radiomenyn (ej modellminnesmenyn)
            fredrik

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1802

Jo det var där versionen av FW stod som det också stod om säkerhetskopiering. Själva modellerna brukar jag lägga en kopia av på datorn också. Men jag gör nog en säkerhetskopia, det kan ju knappast vara någon nackdel.

/Mats

Kommentar

• Deep Purple
                • okt 2007
                • 268

Ursprungligen postat av senmathal
                När jag skulle kolla vilken version av FW jag hade i radion efter uppdatering så står det i displayen:
                "(ENTER Lång) säkerhetskopiera EEPROM (MENU Lång): Factory reset" .
                Är det något som jag bör göra och varför?

/Mats
                I Companion finns valet / knappen: --- gör backup av radion ---
                Är detta samma sak som: säkerhetskopiera EEPROM ?

Om det inte är det , vart sker säkerhetskopiera EEPROM ?

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1802

I back upp av radion gissar jag att du spara radions alla inställningar i Companion.

När jag uppgraderade EEPROM som jag nyss gjorde tryckte jag lång MENU och sedan PAGE fyra ggr. Då stod det längst ner på Displayen hur man gör. Tryck ENTER Lång.

/Mats

Kommentar

• Deep Purple
                    • okt 2007
                    • 268

I back upp av radion gissar jag att du spara radions alla inställningar i Companion.

När jag uppgraderade EEPROM som jag nyss gjorde tryckte jag lång MENU och sedan PAGE fyra ggr. Då stod det längst ner på Displayen hur man gör. Tryck ENTER Lång.

/Mats
                    Jo men vart ska säkerhetskopieringen ske ?
                    Man måste ju spara filen / filerna på ett säkert ställe ...

Typ hårddisk / USB pinne eller dyligt

Kommentar

• freddan_6
                      • aug 2006
                      • 2655

Ursprungligen postat av Deep Purple
                      Jo men vart ska säkerhetskopieringen ske ?
                      Man måste ju spara filen / filerna på ett säkert ställe ...

Typ hårddisk / USB pinne eller dyligt
                      Eller google drive, dropbox, box, onedrive eller annan molnservice. Svårare att tappa bort än en usb-pinne
                      fredrik

Kommentar

• Deep Purple
                        • okt 2007
                        • 268

Ursprungligen postat av freddan_6
                        Eller google drive, dropbox, box, onedrive eller annan molnservice. Svårare att tappa bort än en usb-pinne
                        Ja precis , gärna flera ställen om mkt arbete är nerlagt

( tänk på dom som jobbat på ett STORT projekt i flera år och får laptopen stulen, vissa hade ingen backup ... )

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1802

Jaha! Nu fattar jag vad du menar. Någon sådan säkerhetskopiering har jag inte gjort. Men var man sparar filen är väl som sagt upp till var och en. Kommer det upp en ruta där man kan välja mellan olika lagringsmedier som när man sparar andra saker på datorn? Jag har sparat modellerna i en mapp som jag har på skrivbordet men den är ju bara dom det.

/Mats

Kommentar

• Deep Purple
                            • okt 2007
                            • 268

Jaha! Nu fattar jag vad du menar. Någon sådan säkerhetskopiering har jag inte gjort. Men var man sparar filen är väl som sagt upp till var och en. Kommer det upp en ruta där man kan välja mellan olika lagringsmedier som när man sparar andra saker på datorn? Jag har sparat modellerna i en mapp som jag har på skrivbordet men den är ju bara dom det.

/Mats
                            Säkerhetskopiering i Companion görs till valfri mapp i datorn, eller var man nu vill

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1802

Jaha! Får nog göra en sådan back upp. Sparas då alla inställningar och uppdateringar av FW mm. ?

Vad roligt att du nu skaffat en Taranis, du som en gång startade den här mastodont-tråden. Den har varit till ovärderlig hjälp när det gäller att förstå sig på sändaren. Nu vill jag inte ha någon annan radio förutom möjligen den nya korvlådeversionen.

/Mats

Kommentar

• Deep Purple
                                • okt 2007
                                • 268

Jaha! Får nog göra en sådan back upp. Sparas då alla inställningar och uppdateringar av FW mm. ?

Vad roligt att du nu skaffat en Taranis, du som en gång startade den här mastodont-tråden. Den har varit till ovärderlig hjälp när det gäller att förstå sig på sändaren. Nu vill jag inte ha någon annan radio förutom möjligen den nya korvlådeversionen.

/Mats
                                Lite osäker vad som sparas, kan det vara enbart modeller ?
                                Någon mera insatt får svara

Ja jag skaffade / köpte min ganska tidigt, men det tog tid innan jag kom igång ( nu på sensommaren 2015 )
                                Tror jag har för många hobbys, får skylla på det ...

Taranis med Open TX verkar vara en mkt bra grejsaker, lite medium inlärningströskel bara kanske
                                men numera med internet och dessa forum osv så fungerar det, bara att fråga på ju :-)

Kommentar

Arbetssätt...