FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AM
    Debattglad entusiast

• maj 2006
    • 3464

Jag har talat mig hes de senaste åren hos FrSky om att telemetrisystemet MÅSTE ha en programmerbar röstmodul. Det är omöjligt att flyga och samtidigt titta på sändarens display. Det måste vara ljud - och allra helst en röst - som varnar för låg batterispänning, räckviddsproblem, temperatur, etc.
    Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
      • 609

Jag förstår inte att man kan konstruera en sändare avsedd för telemetri så fel!...
      Att placera skärmen närmast magen...
      Och under nackremmen.

Skärmen bör sitta överst så man kan se den utan att leka kurragömma runt mage och remmen.
      Dessutom kan man få man repor av "remhaken".

Annars är det säkert en bra radio.
      Men om man ska göra nåt nytt bör man ha lite nytänkande!
      || MultiWii Airplane Setup ||
      || RTH Med MWii Ariplane ||
      || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast

• maj 2006
        • 3464

Nytänkande såsom att man programmerar de varningar man vill ha och får dem i talad text... Man har ändå inte tid att titta ner på en display tycker jag.
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Håller helt med dig Ove - jag skulle aldrig komma på tanken att börja läsa på skärmen när jag flyger så att få information och varningar "talade" är absolut att föredra. Sen skulle man ju ändå kunnat placera skärmen högre upp som t ex Jeti gjort på sin DS-16 - och gärna så man kan vinkla den för att kunna se texten så lätt som möjligt. För även om man inte avläser den under flykt så kan man ju behöva göra justeringar eller avläsningar när kärran står på backen och då är en lättavläst display en klar fördel.
          Roger

Kommentar

• Fluf
            • jul 2012
            • 1580

Enda tillfället jag tittar på någon skärm när jag flyger är på DHT-U displayen för att se RSSI eller altitud, då håller jag upp radion så jag bara kan snegla ner lite lätt.

Jag har inte kollat koden till OpenTX, men kan man begära uppläsning genom att programmera en switch? Tex, om switch4=1 upprepa altitud varannan sekund, om switch4=0 var tyst? Eller är det "bara" larm man kan få uppläst?
            Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
            Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
            Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
            Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
            Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
              • 489

Ursprungligen postat av Fluf
              Jag har inte kollat koden till OpenTX, men kan man begära uppläsning genom att programmera en switch? Tex, om switch4=1 upprepa altitud varannan sekund, om switch4=0 var tyst? Eller är det "bara" larm man kan få uppläst?
              Det vore mumma. Men varannan sekund?? skulle räcka var 10e, eller ännu hellre valbart!

Kommentar

• Fluf
                • jul 2012
                • 1580

Ursprungligen postat av Flahultarn
                Det vore mumma. Men varannan sekund?? skulle räcka var 10e, eller ännu hellre valbart!
                ja, det var som exempel IOM att det är öppen sås så är det "bara att koda", undran var vad som var färdigt redan fö den funktionen.
                Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• dvogonen
                  • jul 2012
                  • 491

Ursprungligen postat av PatrikE
                  Jag förstår inte att man kan konstruera en sändare avsedd för telemetri så fel!...
                  Att placera skärmen närmast magen...
                  Och under nackremmen.

Skärmen bör sitta överst så man kan se den utan att leka kurragömma runt mage och remmen.
                  Dessutom kan man få man repor av "remhaken".

Annars är det säkert en bra radio.
                  Men om man ska göra nåt nytt bör man ha lite nytänkande!
                  Taranis är FrSkys första radio och de ville hålla ned tillverkningskostnaden så de återanvänder en existerande gjutform för en äldre JR-radio. Flera andra kinesiska tillverkare har använt den formen tidigare. Nackdelen är att skärmen sitter där den sitter och att radion ser lite omodern ut.
                  Fördelen är att switchar och pottar hamnar bra till eftersom designen är i högsta grad välbeprövad och välfungerande.
                  FRsky har dock lovat att inte alls snåla på innehållet i Taranis. Spakar, switchar och pottar skall hålla hög klass. Till skillnad från exempelvis HobbyKings 9xr, som har en helt ny och blingig utsida, men precis lika dåliga komponenter inuti som 9x :-(

FrSky har visat datorgenererade bilder på en kommande radio (Horus). Den skall ha en telemetriskärm högst upp och ser väldigt bra ut. Men när den dyker upp och hur den då ser ut beror nog på hur lanseringen av Taranis går.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                    • 989

Det jag fastnat för med opentx har varit companionen och att kunna programmera modeller via datorn, allt detdär som annars kräver massa knapptryckande o hopp mellan menyerna på liten display har kunnat göras med musklick i stället - dualrates, expon, endpoints, limits, mixar, egna funktioner osv. Visst, fintrimmet måste förstås göras efter livetest men nu när säsongens futaba åkt fram så känns den iaf som en dinosaurie i det avseendet.
                    Håller FrSkys Taranis utlovad kvalitet så börjar jag vara beredd på märkesbyte iallafall.
                    Sen har jag nog haft "tur" med min 9XR, efter lite handpåläggning pga gimballkablarna, så har den funkat utmärkt.
                    ----------------------------------
                    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                      • 489

Jo, den ser onekligen intressant ut. Kör en 9X med med FrSky DHT-U och open9X. Har flyttat lite potar och switchar för att få den mer ergonomisk så jag är egentligen väldigt nöjd som det är. MEN, Taranis verkar ta det ytterligare ett steg mot bättre funktionalitet. Ska bli spännande att se reaktionerna när den dyker upp hos folk...

Kommentar

• Elflygarn
                        • jun 2008
                        • 291

Jag fick min Taranis idag!

Tog den från Robotbirds i England och fick hem den på tio dagar utan att ha stått i någon kö eller nånting. Det hela gick på knappt 2000 kr ink frakt med en D8R-XP mottagare. Har lekt med den hela kvällen - så här långt är jag DUKTIGT imponerad av OpenTX. Då jag utvecklar mjukvara professionellt sedan 15 år är just open source i radion lite intressant.

Jag har haft en kortare episod nu i sommar med en kinaradio som inte lever upp till helt samma standard och har haft en gammal Futaba 7C 35 MHz:are innan. Taranisen är i en helt annan division. Detta är en seriös utmanare till "märkes"-radio som JR, Futaba osv.

Återkommer med mer info när den blivit flugen med, vilket jag hoppas blir till helgen.

Kommentar

• Fluf
                          • jul 2012
                          • 1580

Elflygarn, fortsätt gärna rapportera dina intryck av radion, och inte minst den nya mottagaren är jag väldigt nyfiken på.

Har en beställd som borde komma om en vecka eller två.

Kommentar

• Elflygarn
                            • jun 2008
                            • 291

Än så länge har jag bara kopplat ihop en mottagare, två gamla servon från "servohinken" och ett batteri och låtit servona prata med radion + lekt med en massa med inställningarna i radion.

Så här långt:

+ Att kunna programmera via USB
                            + 60 modellminnen och busenkelt att tanka i / ur konfigurationer från datamaskinen
                            + egna ljud och bilder går att importera
                            + Mängder med modellbilder förinstallerade - lätt att snabbt se skillnad på vad man har igång. Detta plus Rx-matchningen (som jag inte kunnat testa då jag bara har en Rx) bör göra det hela idiotsäkert med avseende på felval av modell.
                            + Den snackar, så man slipper få kritisk info, telemetri, minutvarningar osv på en liten display eller med bara ett pip
                            + Modulport, man kan ha 2 olika 2,4 GHz system installerade
                            + Alla switchar utom den återfjädrande trainerswitchen + den andra pekfingerswitchen på vänster sida har tre lägen
                            + 60 modellminnen
                            + JR:s interface med vanliga monopluggar för trainer/externa leksaker som headtracker osv = Lättlödda kontakter som går att få tag på överallt.
                            + Valbar "default channel order". Var lite småsur på att den hade gas på 1:an och en helt annan ordning än jag varit van vid från min gamla Futaba. Tills jag noterade att vad som skall vara default var ställbart, naturligtvis...

- Ganska tafflig ack som följer med. Kommer att byta till ett 2S LiPo inom kort.
                            - Väskan håller "billig kinakvalitet" den med
                            - Skalet återanvänt från en gammal JR-radio
                            - Fast antenn. (För att hålla FCC-kraven på att man inte skall kunna boosta sändareffekten?)
                            - Inte den finaste displayen, ingen kontrastjustering
                            - Inget distinkt mittläge på sidopottarna. Vill gärna ha det för flaps...

Fler plus än minus hittills, alltså! Man verkar dock ha sparat på precis allt som går att spara på.

Skall ta & göra lite seriösare räckviddstester endera dan också. Nu traskade jag bara nerför gatan med servoknippet och mottagaren och lämnade sändaren på altanen, och det funkade 200 meter på plan mark med lite träd som halvskymde line of sight i alla fall.
                            Senast redigerad av Elflygarn; 2013-08-20, 23:24.

Kommentar

• SteffeB
                              • jun 2011
                              • 888

Du borde väl flytta ditt "skalet ifrån en gammal Jr-radio" till +sidan. Beprövat och bra! Hellre det än ett till Turnigy 9xr skal..

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                                • 989

Ursprungligen postat av steffeb
                                du borde väl flytta ditt "skalet ifrån en gammal jr-radio" till +sidan. Beprövat och bra! Hellre det än ett till turnigy 9xr skal..
                                +1
                                :applouse:
                                ----------------------------------
                                Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

Arbetssätt...