FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulken
    • aug 2012
    • 95

Ursprungligen postat av Elflygarn
    Ett ligger hos tull/post på Arlanda, och där är det ju nerstängt de närmaste två dagarna.
    Är det så illa alltså? Pga Obama då eller? Jag väntar på lite andra prylar, ej rc-relaterat som jag hade hoppats få i morgon eller på torsdag...

Kommentar

• dvogonen
      • jul 2012
      • 491

Ursprungligen postat av ulken
      Hur som helst, känns det inte lite som att ringa fröken ur med en svensk röst? Engelska känns lite mer... ja jag vet inte... scifi... eller nåt. Jag kommer köra på engelska iaf...
      Var och en väljer det som känns bäst. Det är ju fördelen med en öppen radio. Den som vill träna sin italienska eller tyska har även möjlighet till det :-)

Själv gjorde jag rösterna eftersom det var en underhållande utmaning att få alla delar på plats. Inte eftersom jag kände ett enormt behov av att ha en helsvensk radio.

När jag nu använder radion har jag till min förvåning upptäckt att det är mycket enklare att höra vad radion säger när den pratar svenska i störiga miljöer. Inte så konstigt kanske. Hur bra man än är på Engelska, så förstår man ju faktiskt sitt modersmål bättre. ScienceFiction-aspekten finns där i 10 minuter sedan känns det uppenbart att alla sändare borde prata.

Kommentar

• ulken
        • aug 2012
        • 95

Ursprungligen postat av dvogonen
        Var och en väljer det som känns bäst. Det är ju fördelen med en öppen radio. Den som vill träna sin italienska eller tyska har även möjlighet till det :-)

Själv gjorde jag rösterna eftersom det var en underhållande utmaning att få alla delar på plats. Inte eftersom jag kände ett enormt behov av att ha en helsvensk radio.

När jag nu använder radion har jag till min förvåning upptäckt att det är mycket enklare att höra vad radion säger när den pratar svenska i störiga miljöer. Inte så konstigt kanske. Hur bra man än är på Engelska, så förstår man ju faktiskt sitt modersmål bättre. ScienceFiction-aspekten finns där i 10 minuter sedan känns det uppenbart att alla sändare borde prata.
        Tyska, ja det vore något. ACHTUNG! ACHTUNG! Förresten, vad är det man får för röstfeedback? Typ när signalen börjar bli svag t.ex.? Mer? Har den förresten hörlursutgång eller bara inbyggd högtalare?

Kommentar

• Elflygarn
          • jun 2008
          • 291

När jag pluggade kognitionsvetenskap och läste om människa-maskininterface så nämndes det att det forskats en hel del på det där. Maskiner som pratar reagerar en människa på snabbare, och allra snabbast på det egna språket. Det är anledningen till att viktiga alarm i cockpit på fullskalaflygplan nästan alltid pratar numera.

Ett tidigt sån't system var kabelvarnare på militärt flyg och helikoptrar. Vid lågflygning i gränstrakterna mellan de båda tyska staterna under 1960-1980-talen strök det med en och annan helikopterpilot som flög in i kraftledningar trots att de hade kabelvarnare med sensorer, varningsljus och ett pip. Detta gick bättre när datorn i stället sa "Wire!" till dem.

Kommentar

• dvogonen
            • jul 2012
            • 491

Det beror på vad man vill ha. Man får ställa in själv vad radion skall säga. Jag tror att vissa systemvarningar är inbyggda (låg batterinivå etc). Själv använder jag en trelägesbrytare för att styra uppläsning av timer1 och timer2 var 30e sekund. Timer1 mäter flygtid och timer2 motortid.
            Dessutom har jag lagt på ljud för gaslås av och på.

Den mest uppenbara användningen är annars för att läsa upp telemetrivärden, exempelvis signalstyrka.

Jag tycker att Bertrand gjorde röstfunktionerna lite väl valbara. Man får pilla en hel del för att få till det.

Kommentar

• ulken
              • aug 2012
              • 95

Finns det något sätt att få t.ex. höjd från en Naza uppläst? Antar att det inte funkar... Finns det någon telemetrimodul som passar för FrSky med altimeter?

Kommentar

• Elflygarn
                • jun 2008
                • 291

Finns det något sätt att få t.ex. höjd från en Naza uppläst? Antar att det inte funkar... Finns det någon telemetrimodul som passar för FrSky med altimeter?
                Denna tex: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Sensor.html

Sedan säger man till Taranisen att köra "play value" och knyter den till höjden och sätter en switch på att aktivera den.
                Senast redigerad av Elflygarn; 2013-09-03, 22:34.

Kommentar

• ulken
                  • aug 2012
                  • 95

Ursprungligen postat av Elflygarn
                  Trevligt, såg att det fanns (och krävs) en telemetri-hub, antar att denna är direkt kompatibel med Taranis, så att man inte behöver hänga på någon extra grej på sändaren (som man verkar behöva med t.ex. Turnigy 9x)?

Kommentar

• SteffeB
                    • jun 2011
                    • 888

...Finns även en fristående variometer utan extra hubb.

Kommentar

• dvogonen
                      • jul 2012
                      • 491

Trevligt, såg att det fanns (och krävs) en telemetri-hub, antar att denna är direkt kompatibel med Taranis, så att man inte behöver hänga på någon extra grej på sändaren (som man verkar behöva med t.ex. Turnigy 9x)?
                      Hubben är till för att koppla in sensorerna i. Den kopplas till mottagaren. Frsky verkar vara i full färd med att gå över till ett helt annat system i de nya mottagarna där man kopplar sensorerna i en kedja som går direkt till mottagaren. SmartPort kallar de det. Men det kvittar lika för Taranis som bara emot data via radiolänk. Och ja, Taranis är redan från början kapabel att visa data på den inbyggda displayen och att läsa upp värden.

Kommentar

• Fluf
                        • jul 2012
                        • 1580

En låda vid mina fötter från DHL i dag (t9hobbysport.com) och en låda som ligger på lokala postkontoret (hobbyking).

Förvänta unboxing på youtube snart från mig

EDIT;
                        Mumma, plockat upp den framför kameran nu, skall låta Tuben göra lite magi och sedan lägger jag den live.
                        Senast redigerad av Fluf; 2013-09-20, 13:53.
                        Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                        Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                        Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                        Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                        Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Fluf
                          • jul 2012
                          • 1580

Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                          Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                          Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                          Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• maj 2006
                            • 484

Men varför en "lådöppning" på engelsa? Vill jag se/läsa engelska så finns ju utländska forum för det!?

/Ville :stupido2:
                            /Ville
                            - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• ulken
                              • aug 2012
                              • 95

Hur mycket gick den på inkl frakt och hur många dagar tog det för den att nå Sverige? Står själv i kö på t9hobbysport men har inte hört något från dem än. Senast hörde jag att det var ca 300 före mig i kön... :P

Kommentar

• rcnisse
                                • dec 2010
                                • 72

Trevlig och saklig lådöppning. Bra bildkvalitet också, vad har du för kamera?

Kommentar

Arbetssätt...