FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thoabr
    • nov 2006
    • 220

Hej

Är det nån mer än jag som köpt en Altis gps.

Nu vet jag hur man kopplar upp den med en telemetry-konverter-frsky, Taranis Funkar på både x9d,å plus väldigt exakt.Testat med bilens gps ock hastighetsmätarn. Man får allt i sändarn,tal + skärm.I realtid.

Med vänlig hälsning Thomas

Kommentar

• Håkan
      • sep 2006
      • 121

Vi hade uppe detta för nån månad sen eller två (tre? fyra?).
      Med en enkel servosladd kan man via uttaget för extern modul
      programmera en mottagare t ex X8R från taranis. Det var en
      del steg så enklast om du hittar det.
      Firmwre för EU och ROW (rest of the world) finns att ladda hem från
      frsky.

Ursprungligen postat av senmathal
      Jo jag har en Plus men den är inte uppgraderad till ny EU standard och jag vet inte om jag vill göra det. Det jag undrar är om själva mottagaren går att programmera om så att den blir bakåtkompatibel med icke EU sändare. Jag tycker att texten antyder det men vill vara säker innan jag beställer. "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

/Mats

Kommentar

• Copterdude
        • maj 2012
        • 1269

Nån annan som kör tumgrepp och inte når maxutslag på gas tillfredställande ?
        Antar det enklaste är att helt enkelt ändra i servoinställningarna i Taranis och göra så man når max tidigare.
        Är man "pincher" så har man jue inte problemet. Men svårt att byta stil speciellt när man är gammal tv-spels nörd så man är så van vid tumgrepp på kontroll.

En grym snubbe har lite eget grepp men man ser hur mycket mer kontroll över spakarna man kan få med rätt grepp. Inte en chans man kunde göra likadant med vanligt tumgrepp. Iaf inte med mina händer.
        Själv har man inte sådana reflexer ändå så spelar ingen roll men men. :sarcastic:

Kommentar

• simonarvestrand
          • jan 2012
          • 3850

Finns många tubklipp med diverse olika grepp bla. tumgrepp som visar snabbhet långt över det där , kolla 3dhelikopterflygarna när dom börjar piroflippa och greja
          ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
          |FPV STUFF|
          |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
          |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
          | DJI Inspire 1 |
          |TERMIK OCH HANG |
          |
          Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
          |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Copterdude
            • maj 2012
            • 1269

Aa dom är såklart duktiga
            Får kolla lite olika grepp. Känns inte som mitt är något bra då jag får sträcka tummen jättemycket för att nå ändläget lixom.

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1803

Vilken funktion fyller paddlarna som sitter längst ut på antennsladdarna på en del mottagare? Jag tycker att det blir knöligt att få till antenndragningen i en trång elseglare.

/Mats

Kommentar

• Gasman
                RCFF - Administratör
                • aug 2006
                • 553

Det är en avsevärt förbättrad antenn jämfört med bara en enkel trådstump. Inuti är det en sk balun, en slags transformator som gör att antennen fungerar effektivare. På bilden ser du "paddeln" på en X8R-mottagare öppnad.
                Bifogade filer
                //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Jag gjorde två räckviddsprov ("Range Test"), först med X8R-mottagarens originalantenner med "paddlar" och sedan med "vanliga" antenner. Mottagaren placerades på ett bord på 1 m höjd med de båda antennerna/paddlarna pekande rakt mot sändaren på ca 7 cm inbördes avstånd. I fallet med paddlar blev räckvidden kritisk vid ca 70 m och med vanliga antenner ca 65 m. Detta högst ovetenskapliga prov antyder alltså att paddlarna är något effektivare än trådstumpar men jag kommer ändå att använda trådantennerna i mina trånga segelmodeller.
                  /Leif

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1803

Fungerar X8R utan paddlar och i så fall går det att byta till vanliga? Nu lyckades jag i och för sig tråckla dit paddlarna men jag behöver komma på ett sätt att fästa dom. Smältlim ?

/Mats

Kommentar

• erolwi
                      • mar 2013
                      • 137

Fungerar X8R utan paddlar och i så fall går det att byta till vanliga? Nu lyckades jag i och för sig tråckla dit paddlarna men jag behöver komma på ett sätt att fästa dom. Smältlim ?

/Mats
                      Det går att ha vanliga, antenner säljs i olika längder på ex bangood http://m.banggood.com/buy/FrSky-antenna-receiver.html

Paddlarna går att limma och fästa med dubbelhäftande, testat båda.

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
                        • 179

/Mats
                        Sist jag köpte en X8R så fick jag båda typerna med. Jag tror det stod specifikt att dom skickade med både paddlar och trådantenner.
                        När jag kollade nu på t9hobbysport så verkar dom gått tillbaka till all leverera med en typ av antenn. Sen verkar det som att vissa mottagare har antennen lödd på kretskortet. Den jag köpte sist har kontakter för antennen. Förvirrande det här..
                        Senast redigerad av Peter_L; 2015-08-10, 16:28.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

/Mats
                          Jag skulle välja UHU Por - fungerar till det mesta endera som kontaktlim eller som vanligt "våtlim". Och det går att plocka bort dom även om dom sitter bra.
                          Roger

Kommentar

• ulwur
                            • nov 2013
                            • 119

Jag har sett siffran +20% range förbättring för FrSKYs PCB (paddel) antenner jämfört med vanliga dipoler. Detta under idealiska förutsättningar. Så ~10 som uppmättes ovan är nog realistiska siffror.

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Har aldrig upplevt räckviddsproblem med 2,4 GHz-anläggningar trots att jag flugit med sådana i stort sett sen dom kom på marknaden - och även med s k Parkflyer-mottagare. Så plus/minus 10 % eller så har nog ingen avgörande betydelse.
                              I alla fall för oss som flyger inom synhåll.
                              Roger

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1803

Jag testade min nya variometer igår och nådde en den otroliga höjden av 150 m. Jag tyckte det vara ganska högt och långt bort. Det horisontella avståndet kanske vara 300 meter och mycket längre bort än så flyger jag inte så jag är nog inom marginalen utan paddlar. Men nu har dom som sagt hittat sin plats i modellen så då får dom nog sitta där. den ena sitter med ett buntband och den andra ska jag nog hitta en lösning för.

Jag har dock ett annat problem med mottagaren, jag lyckas inte få till failsafe på den. Det ska ju bara vara att sätta spakarna som man vill ha dem och trycka till på F/S knappen och sen ska det vara klart. Tyvärr vill det inte fungera och jag kan inte se att jag gjort något fel.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...