FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dvogonen
    • jul 2012
    • 491

Elin är faktiskt en maskingenererad röst. Den är dock inte helt syntetisk. En riktig människa (som kanske heter Elin) har läst in mängder med ord och delar av ord som sedan plockas samman för att forma hela meningar. Rösten är levererad av Acapela. Man kan prova Elins röst och flera andra röster online här :

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Kommentar

• maj 2006
      • 484

Ursprungligen postat av dvogonen
      Elin är faktiskt en maskingenererad röst. Den är dock inte helt syntetisk. En riktig människa (som kanske heter Elin) har läst in mängder med ord och delar av ord som sedan plockas samman för att forma hela meningar. Rösten är levererad av Acapela. Man kan prova Elins röst och flera andra röster online här :

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
      Hej dvogonen
      Jag saknar några ljudfiler för segelflyget. Jag skulle benöva "Termik", "Speed" och "Start". Är det något du kan fixa?

/Ville
      /Ville
      - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• dvogonen
        • jul 2012
        • 491

Det skall nog gå att ordna.
        Om någon annan vill ha några specialord så säg till då fixar jag dem samtidigt.

Kommentar

• maj 2006
          • 484

Tackar tackar. Det är förmodligen Elins röst jag vill ha.

/Ville :applouse:
          /Ville

Kommentar

• dvogonen
            • jul 2012
            • 491

Jag har uppdaterat ljudbiblioteken och lagt till ljudfiler för speed, start och thermal.
            Nu talar ju Elin och Samuel bara Svenska, inte Engelska, så filerna innehåller ljudet för de svenska översättningarna dvs Hastighet, Start och Termik.
            Det tar ett tag innan de uppdaterade filerna finns tillgängliga via companion9x. Jag har inte direkttillgång till servern. Men åtminstonde fram tills dess finns de här:
            https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ud_taranis.zip

Kommentar

• maj 2006
              • 484

Tack så mycket dvogonen. Och alla ljud funkar perfekt.

/Ville
              /Ville

Kommentar

• fortuna
                • feb 2011
                • 127

Hej Alla.. Jag har givetvis försökt läsa genom hela tråden och även försökt läsa på knacklig engelsa, men fortfarande står jag som en fågelholk. :-), jag har beställt en Taranis.. så nu var det sagt, men fortfarande är det några frågor, jag har en faslig mängd av mottagare som jobbar i DSM2, Behöver jag ha en extra modul till radion för mina "gamla" mottagare? , om jag ska använda telemetri, vad ska jag då ha?.. snälla, hjälp mig.
                Mvh Micke

Kommentar

• dvogonen
                  • jul 2012
                  • 491

För dina DSM2-mottagare behöver du en DSM2-sändarmodul.
                  Den billigaste görs av OrangeRX och säljs av HobbyKing. Den funkar bra.
                  För att använda telemetrin behöver du FrSky-mottagare. FrSky-mottagarna som har namn som börjar på D eller X har (nästan) allihop inbyggd telemetri. Undantaget de allra billigaste D-mottagarna. Mottagarna med telemetrimöjlighet skickar automatiskt tillbaka signalstyrka till sändaren. Radion kan alltså varna om radiolänken blir skakig. Vill du ha mer data som batterispänning eller höjd så får du köpa fler givare och koppla till mottagaren.
                  De FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på V skall du undvika. De har inte telemetri. De äldsta V-mottagarna funkar inte med Taranis över huvud taget.
                  FrSky tillverkar dessutom mottagare som är kompatibla med Futaba eller Hitec. Dessa skall du inte köpa. Namnen börjar inte på D eller X.
                  Senast redigerad av dvogonen; 2013-11-12, 20:27.

Kommentar

• maj 2006
                    • 484

Ursprungligen postat av fortuna
                    Hej Alla.. Jag har givetvis försökt läsa genom hela tråden och även försökt läsa på knacklig engelsa, men fortfarande står jag som en fågelholk. :-), jag har beställt en Taranis.. så nu var det sagt, men fortfarande är det några frågor, jag har en faslig mängd av mottagare som jobbar i DSM2, Behöver jag ha en extra modul till radion för mina "gamla" mottagare? , om jag ska använda telemetri, vad ska jag då ha?.. snälla, hjälp mig.
                    Mvh Micke
                    ...
                    Hej
                    Måste bara få fråga om Orange-mottagarna är godkända i Sverige/EU? Läste någonstans att så inte är fallet?

/Ville
                    /Ville

Kommentar

• fortuna
                      • feb 2011
                      • 127

För att använda telemetrin behöver du FrSky-mottagare. FrSky-mottagarna som har namn som börjar på D eller X har (nästan) allihop inbyggd telemetri. Undantaget de allra billigaste D-mottagarna. Mottagarna med telemetrimöjlighet skickar automatiskt tillbaka signalstyrka till sändaren. Radion kan alltså varna om radiolänken blir skakig. Vill du ha mer data som batterispänning eller höjd så får du köpa fler givare och koppla till mottagaren.
                      De FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på V skall du undvika. De har inte telemetri. De äldsta V-mottagarna funkar inte med Taranis över huvud taget.
                      FrSky tillverkar dessutom mottagare som är kompatibla med Futaba eller Hitec. Dessa skall du inte köpa. Namnen börjar inte på D eller X.
                      Dvogonen!, Tack för ett mycket uttömmande svar, superduper tack.. ytterligare 1 fråga, om jag vill koppla ihop flera mottagare tex, 2 st 6 kanalers mottagare till 12 kanaler, ( har ett flygplan som vill ha 11 kanaler idag. :-) )går det att utföra och hur i såfall..Mvh M
                      Senast redigerad av fortuna; 2013-11-13, 04:37.

Kommentar

• dvogonen
                        • jul 2012
                        • 491

Det skall gå på flera olika sätt (jag har inga plan som behöver så många kanaler, så här talar jag inte av erfarenhet, bara av vad jag läst).
                        Du kan använda både det interna radiosystemet och sändaren i modulfacket samtidigt och ha en mottagare av varje sort med upp till 8 kanaler. Då får du 16 kanaler fördelade på en FrSky-mottagare och exempelvis en DSM-2 mottagare.
                        Eller så kan du använda det inbyggda radiosystemet (det har 16 kanaler har jag för mig) och två nya X-mottagare. Mottagarna kan dela på de 16 kanalerna.
                        Eller så kan du använda en ny X-mottagare ansluten till 8 normala servon Och till ytterligare servon via den nya digitala servobussen. Men dessa nya servon måste kunna prata via en digital servobuss, så det duger inte med vilka som helst.

Kommentar

• fortuna
                          • feb 2011
                          • 127

Det skall gå på flera olika sätt (jag har inga plan som behöver så många kanaler, så här talar jag inte av erfarenhet, bara av vad jag läst).
                          Du kan använda både det interna radiosystemet och sändaren i modulfacket samtidigt och ha en mottagare av varje sort med upp till 8 kanaler. Då får du 16 kanaler fördelade på en FrSky-mottagare och exempelvis en DSM-2 mottagare.
                          Eller så kan du använda det inbyggda radiosystemet (det har 16 kanaler har jag för mig) och två nya X-mottagare. Mottagarna kan dela på de 16 kanalerna.
                          Eller så kan du använda en ny X-mottagare ansluten till 8 normala servon Och till ytterligare servon via den nya digitala servobussen. Men dessa nya servon måste kunna prata via en digital servobuss, så det duger inte med vilka som helst.
                          Förbaskat utömmande svar.. nu vet jag .. Tack så mycket.

Kommentar

• adekvat
                            • okt 2013
                            • 1

Finns det någon butik som säljer frsky taranis i nuläget?

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Ursprungligen postat av adekvat
                              Finns det någon butik som säljer frsky taranis i nuläget?
                              Många säljer men ingen har i lager. Rekommenderar att ställa dig på väntelista hos valfri återförsäljare.
                              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Johan Burman
                                • sep 2011
                                • 4

Ursprungligen postat av Fluf
                                Många säljer men ingen har i lager. Rekommenderar att ställa dig på väntelista hos valfri återförsäljare.
                                Jag har köat sedan mitten av september hos t9hobbysport.com. Igår fick jag hem min Taranis. Såg f ö att den även finns i lager hos hobbyking i mode-1-version (som dock enligt utsago enkelt kan ändras till mode-2).

Kommentar

Arbetssätt...