FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinnbyFraggel

• aug 2013
    • 857

Ursprungligen postat av freddan_6
    Välkommen-ljudet kommer innan modell är vald, så den måste i så fall tas bort. Sen får du väl skriva ett luaskript som kollar vilken modell det är och väljer ljudfil efter modellnummer. Tex för mig skulle ljudfil 1.wav ha innehållet "acromaster" uppläst av någon och ljudfil 22.wav skulle ha innehållet "versus"
    Välkomst ljudet kommer när man startar radion, men det behöver inte tas bort, man behöver inte skriva något script heller...
    Aktivera bara en "Special Funktion" sätt Switch till ON och Play Sound under "Function"och sen välj det ljudet eller meddelandet du vill ha när du väljer den modellen, så kommer det meddelandet eller ljudet att spelas när du väljer den
    modellen.
    /Jonas

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1803

Fast grejen är att jag vill höra det när jag slår på radion som en påminnelse ifall jag behöver byta modell i radion.

/Mats

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
        • 857

Du hör det när du slår på radion och när du byter modell, även om välkomst meddelandet kommer först när du startar radion.
        /Jonas

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1803

Ok! Ska testa om jag får till det när jag har långtråkigt någon gång.

/Mats

Kommentar

• vagaboga
            • jan 2015
            • 56

Hej!
            Bortrest över midsommar men glömde laddaren till min taranis. Kan någon kolla vad originalladdaren till taranis plus har för ut effekt, volt och ampere? Så kan jag hitta en ersättare och flyga i midsommar
            med orginalbatteri ska tilläggas
            Senast redigerad av vagaboga; 2015-06-17, 21:53.

Kommentar

• tvbcom
              • mar 2012
              • 79

Ursprungligen postat av vagaboga
              Hej!
              Bortrest över midsommar men glömde laddaren till min taranis. Kan någon kolla vad originalladdaren till taranis plus har för ut effekt, volt och ampere? Så kan jag höra en ersättare och flyga i midsommar
              Jag använder en 12 volts 1,5 ampere laddare som jag hade i bra ha lådan då jag inte fick nån laddare med när jag köpte min Taranis. Har funkat ok i 1 år.
              Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

Kommentar

• vagaboga
                • jan 2015
                • 56

Ursprungligen postat av tvbcom
                Jag använder en 12 volts 1,5 ampere laddare som jag hade i bra ha lådan då jag inte fick nån laddare med när jag köpte min Taranis. Har funkat ok i 1 år.
                Hittade en transformator som gav 9V och 600mA, torde väl funka om än ta lång tid?

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Hittade en transformator som gav 9V och 600mA, torde väl funka om än ta lång tid?
                  Troligen inte du bör köra med samma spänning som original. Väljer du laddare med mindre märkström än original så får du kort laddtid innan säkring eller laddare brinner upp.
                  fredrik

Kommentar

• pernstig
                    • nov 2006
                    • 1184

Nej, du ska ha 12 V och minst 1 A. Man vet inte hur stor "överspänning" den inbyggda laddkretsen behöver och NiMH kan ha en slutspänning på 1,5 V/cell dvs 9.0 V för 6S. Laddtiden sägs vara 2-3 timmar för 2000 (?) mAh acc och då behövs minst 600-1000 mA.
                    /Leif

Kommentar

• ToWi
                      • jan 2015
                      • 31

Original-transformatorn till min Taranis+ är på 13V och 500mA. Tror inte det är en bra ide att använda lägre spänning, givetvis fungerar det med högre strömstyrka.

Kommentar

• vagaboga
                        • jan 2015
                        • 56

Fick upp den i 8,5V, ska se om jag hittar en lite större transformator men funkar så länge.

Kommentar

• Gasman
                          RCFF - Administratör
                          • aug 2006
                          • 553

12V DC, polaritet oväsentlig. Och 0,5A räcker till.
                          //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                          Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• vagaboga
                            • jan 2015
                            • 56

Tack för alla svar!

Kommentar

• thoabr
                              • nov 2006
                              • 220

Som sagt 12 volt. Laddare behövs inte.

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1803

Ett bilbatteri borde fungera? Det ger väl lite drygt 12 v nyladdat. Det spelar ingen roll hur hög strömstyrka det ger. Det är spänningen som styr laddströmmen (A). NiMH brukar väl må bäst av att laddas så långsamt som möjligt. 2-3h tycker jag låter lite häftigt för NiMH.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...