Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Jag funderar på att byta de mottagare jag har mot sådan som går att låsa till en specifik modell. Jag är ganska övertygad om att jag förr eller senare kommer att glömma att byta modell med en given krasch som följd. Men vilka mottagere stöder den här funktionen. Jag behöver nog mellan 6 och 8 kanaler och full räckvidd till mina olika modeller som inte är så många.
/Mats
Apropå att glömma.
Det där känner vi nog alla igen. På min Taranis har jag löst det genom att dels så talar sändaren om namnet på modellen när sändaren slås på samt upprepar namnet med önskade sekunders intervall tills du stänger av "tjatet" med önskad switch ! Startar man sen ändå med fel modell så ska man nog byta hobby !! :banghead:
Det där känner vi nog alla igen. På min Taranis har jag löst det genom att dels så talar sändaren om namnet på modellen när sändaren slås på samt upprepar namnet med önskade sekunders intervall tills du stänger av "tjatet" med önskad switch ! Startar man sen ändå med fel modell så ska man nog byta hobby !! :banghead:
Få se nu vilken hobby man skulle kunna tänka sig att byta till...
Det var ju en bra idé. RAdion skull ju även kunna be en kolla att rätt modell är inställd så behöver man inte göra en ljudfil för varje modell. "Välj rätt modell...Välj rätt modell...Välj rätt modell...Svälj rätt modell..." Jag måste lära mig hur man gör för att lägga in egna ljudfiler. Det fanns något program där man kunde skriva in vad som skulle sägas men vet inte om jag minns var. Men det var nog i den här tråden det beskrevs.
Jag försökte skapa en ljudfil utifrån ovanstående länk vilket jag tror lyckades. Efter att ha sparat ljudfilen på skrivbordet kopplade jag upp Taranis mot datorn med USB kabeln och lade in ljudfilen i mappen Sounds. Tyvärr hittar jag inte filen i radion bland alla andra ljudfiler, däribland två egna musikfiler som jag lagt in tidigare. När jag kopplar upp radion mot datorn igen så finns filen under sounds. Varför hittar jag inte filen i radion då den bevisligen finns i mappen.
Jag försökte skapa en ljudfil utifrån ovanstående länk vilket jag tror lyckades. Efter att ha sparat ljudfilen på skrivbordet kopplade jag upp Taranis mot datorn med USB kabeln och lade in ljudfilen i mappen Sounds. Tyvärr hittar jag inte filen i radion bland alla andra ljudfiler, däribland två egna musikfiler som jag lagt in tidigare. När jag kopplar upp radion mot datorn igen så finns filen under sounds. Varför hittar jag inte filen i radion då den bevisligen finns i mappen.
/Mats
testa med ett kort filnamn utan åäö och utan mellanslag. jag tror filnamnet inte får vara längre än 8 tecken.
nu var jag sen :-)
Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo
Tack! Två fel, för många tecken och dessutom ett ä. Nu fungerar det. Elin säger nu: "Välj rätt flygplan" Nu ska jag bara försöka få till det så att det alltid spelas upp när jag slår på radion oavsett hur knapparna står men det ska samtidigt sluta när jag petar till på en bestämd knapp. Det lära jag väl få klura på ett antal kvällar. Eller också försöker jag helt enkelt att lägga in det som hälsningsfras och då får det räcka om det sägs en gång.
Jag lade in det som hälsningsfras. Nu säger radio: "Mats nu ska vi flyga, kom ihåg att välja rätt modell". Jag får hoppas att detta kan spara någon modell. Och om inte så får jag nog byta hobby som ivve säger
Jag lade in det som hälsningsfras. Nu säger radio: "Mats nu ska vi flyga, kom ihåg att välja rätt modell". Jag får hoppas att detta kan spara någon modell. Och om inte så får jag nog byta hobby som ivve säger
/Mats
Kul att du lyckats.
Hur får man till en så lång hälsningsramsa ? Var och hur spelade du in den ?
Här finns ett klipp om hur man gör själva ljudfilen. Det är inte så krångligt som det först ser ut.
När man sedan fått till ljudfilen med hjälp av Acapella och Audacity så gäller det att placera den i radion. Här finns en klipp om hur man gör det.
Man ersätter en ljudfil som heter tada med den fil man skapat och som man också måste kalla för tada. De kan vara smart att spara den fil som man tar bort på datorn om man vill använda den igen.
Här hittar du Acapella http://www.acapela-group.com/?lang=sv Om man väljer svenska så finns vår vän Elin som alternativ där. Jag gissar att det är med hjälp av Acapella man har gjort dom svenska röstfilerna till Taranis. Låter betoningen konstig kan man laborera lite med dubbla vokaler kommatecken och lite annat.
/Mats
Senast redigerad av administrator; 2015-07-07, 10:11.
Här finns ett klipp om hur man gör själva ljudfilen. Det är inte så krångligt som det först ser ut.
När man sedan fått till ljudfilen med hjälp av Acapella och Audacity så gäller det att placera den i radion. Här finns en klipp om hur man gör det.
Man ersätter en ljudfil som heter tada med den fil man skapat och som man också måste kalla för tada. De kan vara smart att spara den fil som man tar bort på datorn om man vill använda den igen.
Här hittar du Acapella http://www.acapela-group.com/?lang=sv Om man väljer svenska så finns vår vän Elin som alternativ där. Jag gissar att det är med hjälp av Acapella man har gjort dom svenska röstfilerna till Taranis. Låter betoningen konstig kan man laborera lite med dubbla vokaler kommatecken och lite annat.
/Mats
Tack Mats.
Det där har jag testat men har aldrig lyckats att få den inspelade filen att funka !
Kolla så att du verkligen börjar markeringen med http och slutar den med mp3. I första läget tyckte jag det såg ut som om han tog med några tecken efter mp3 vilket han inte gör. Då blir det en blank sida.
Jag hittar alltså filen, markerar den o klistrar in den i webläsaren +enter = blank sida ?? Vad tusan gör jag för fel ?
Webbläsaren? Med risk för att jag missförstår men du ska markera och kopiera filen till lämpligt ställe i datorn. Sedan kan du spela upp den i t.ex. Windows Media Player eller importera den till Audacity för redigering.
Webbläsaren? Med risk för att jag missförstår men du ska markera och kopiera filen till lämpligt ställe i datorn. Sedan kan du spela upp den i t.ex. Windows Media Player eller importera den till Audacity för redigering.
Ja så långt har jag kommit. Nu är frågan, var på sd kortet skall jag spara filen ? Sounds går väl inte för det e väl begränsat till åtta tecken ?
Kommentar