Open Tx - det flexibla sändaroperativet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1802

Jag håller på att programmera in en Klemm 35 i Taranis X9D Plus. Jag har hyffsat med expo på höjdrodret samt en del diff så att det är mindre dykroder än höjd. Konsekvensen av det är att trimutslaget blir minsta laget. Jag antar att det är expot som ställer till det i första hand men även diffen på dykrodret. Finns det någon möjlighet att öka utslaget på trimmarna?

Jag vet inte om jag gjort på bästa sätt men jag har lagt in expo i input och diff i mixar. Jag tycker det är lite märkligt att det inte går att lägga både diff och expo i t. ex mixar utan att man måste välja endera. Finns det någon lösning på det? Lägger man bara till en ny rad eller?

/Mats
    Senast redigerad av senmathal; 2020-04-15, 07:40.

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

Öka trimområde: Markera "Extended trims" i MODEL SETUP.
      Eller sätt "No trim" i mixerraden för Elevator och lägg till en separat rad för TrmE. Då kan du välja hur mycket trim du vill ha med Weight mellan 0 och 100%. Dessutom påverkas inte trimmen av diff om man gör så.

Klicka på bilden för större version

Namn: Trimvariant.jpg
Visningar: 1
Storlek: 16,5 KB
ID: 512300

Jag lägger alltid expo i Inputs och diff i Mixers men då gäller mina diff alltid ailerons och då måste man göra så.
      /Leif

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1802

Nu har jag kryssat i utökad trim och det fungerar ju när jag förstod att man måste släppa knappen och trycka en gång till. Men den andra varianten får jag inte till. Ska det gå att välja TrmE i mixar. Hittar inte det valet. Eller måste man in under någon annan meny. Som du ser är jag nybörjare trots flera år med Taranis Det blir för sällan man programmerar nya modeller i radion.

/Mats

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

Jag ska så klart ange höjdtrim som källa på den nya raden. Radion är enkel och logisk medan jag är krånglig och ologisk. Jag har svenska menyer så det blir lite språkförbistring också så har jag något att skylla på. Den känns som om den här varianten är lite bättre.

/Mats
          Senast redigerad av senmathal; 2020-04-15, 07:41.

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

Om du programmerar i radion ser det ut så här:

Namn: TrmE i sändaren.jpg
Storlek: 22,9 KB
ID: 512301
            /Leif

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1802

Ja exakt så blev det när jag förstod hur jag skulle göra. Jo jag programmerar nästan enbart i radion och har alltid gjort så. Jag tycker det är enklare än att hålla på och flytta över från dator till radio. Kag brukar börja med att kopiera en snarlik modell med samma funktioner och utgår ifrån. Men jag har Companion i datorn även om jag inte tycket det fungerar så bra i Windows 10. Men det är nog bara någon inställning som ska göras. Jag kopierade i alla fall över radion till datorn idag så att det finns en back up utifall att...

Tack för hjälpen!

/Mats

Kommentar

• pernstig
                • nov 2006
                • 1184

Vad ser jag på displayen på QX7?

När jag klickar på PAGE ser jag åtta talvärden och det finns fyra displaysidor med olika värden. Talen ändras när man rör på spakar, trimmar osv. men jag får ingen ordning på kopplingen mellan spak och talvärde. Det här gör jag av intresse i Companion (2.2.4), men jag har ingen fysisk QX7 själv.

Namn: QX7 display.jpg
Storlek: 32,4 KB
ID: 512617
                /Leif

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

På min Jumper T12 (snarlik programvara som QX7) så är det utslagen på den olika kanalerna. Kör man AETR-ordning så är det precis den ordningen på den första sidans översta rad och kanal 5--8 på den undre. Sen kan du ju se övriga 24 kanaler också om du "hoppar fram" till dessa.
                  Roger

Kommentar

• pernstig
                    • nov 2006
                    • 1184

Aha, nu föll polletten ner. Jag förstår också varför jag inte kopplade tidigare. Det är inte AETR på modellen jag simulerar utan ett F5J-skepp med sex flyglägen, kråkbroms m.m. kanalordningen är AAFFVVM (Ail, Ail, Flp, Flp, V-tail, V-tail, Motor)! Vidare används kanalerna 10-19 och 21-22 som hjälpmixar som gör det lite rörigt. Alla spakar påverkar allt.
                    Tack Roger
                    /Leif

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

Hittar inte Global Variabler i kompisens QX7. Och såvitt jag vet har rutan nogvars vart markerad vid uppdatering av OTX
                      /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                        • 734

Ursprungligen postat av pernstig
                        Hittar inte Global Variabler i kompisens QX7. Och såvitt jag vet har rutan nogvars vart markerad vid uppdatering av OTX
                        Om jag inte missförstår dig, så skall inte rutan nogvars vara i kryssad om man vill ha Global variabler

Så här ser det ut i en av mina och där finns GV

Namn: gv.png
Storlek: 20,5 KB
ID: 512618

Kommentar

• pernstig
                          • nov 2006
                          • 1184

Jag skrev fel, rutan är INTE kryssade. Ska det finnas Globala Variabler på QX7?
                          /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                            • 734

Har inge QX7 men testa att göra en i companion 2,3 och där finns det GV

Namn: qx7.jpg
Storlek: 73,4 KB
ID: 512620

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Leif - http://rcdiy.ca/opentx-transmitter-f...bal-variables/
                              Så Ja - det finns...
                              Roger

Kommentar

• pernstig
                                • nov 2006
                                • 1184

Hah, tack Roger. Det var alltså okunskap från både min och kompisens sida :applouse:
                                /Leif

Kommentar

Arbetssätt...