Open Tx - det flexibla sändaroperativet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Ja, jag har också uppfattat det så att 2.1 funkar bättre men avvaktar ändå ett tag till. Kanske det kommer fler uppdateringar.
    /Leif

Kommentar

• peso
      • jun 2008
      • 105

Jag har ett märkligt fel på min X9D. När jag försöker ta en backup på modeller med Companion så hittar den inte alla modeller som finns i sändaren.
      Sändaren fungerar i övrigt normalt. Trist att inte kunna ta backup men det gör också att jag inte kan flytta över modeller till en annan sändare.
      Jag kör 2.2.1 i sändaren och har samma version på Companion. Tacksam för råd.
      /PO

Kommentar

• OlleG
        • aug 2006
        • 287

PO
        Eftersom du hade något strul med EPROM-version. Prova backup på EPROM till PC, ladda rätt version av EPROM från nätet till sändaren och prova igen. Vet inte om vi snackade om det sist.
        /OlleG

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
          • 857

Ursprungligen postat av peso
          Jag har ett märkligt fel på min X9D. När jag försöker ta en backup på modeller med Companion så hittar den inte alla modeller som finns i sändaren.
          Sändaren fungerar i övrigt normalt. Trist att inte kunna ta backup men det gör också att jag inte kan flytta över modeller till en annan sändare.
          Jag kör 2.2.1 i sändaren och har samma version på Companion. Tacksam för råd.
          /PO
          Du har två alternativ.
          1 gör långt enter tryck på modellen och välj Backup.

2 kopiera ut EEPROM.BIN från Taranis enheten till datorn och öppna den med Companion 2.x

Filerna i 1 ligger på SD-kortet under Models.

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

Kommentar

• peso
            • jun 2008
            • 105

Metoden kopiera ut EEPROM.BIN från Taranis enheten till datorn och öppna den med Companion 2.x fungerade. Lite konstigt att inte normala metoden gick bra men jag tänker i alla fall uppdatera till en senare version och då löser det sig kanske.
            /PO

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

Jag gjorde en kontroll på FrSky:s sida om det finns ACCST V2 till de mottagare jag har i mina modeller och lådor. Man vill ju vara säker på att alla går att uppgradera den dagen man skulle vilja göra det. Det visade sig finnas till alla men med varierande versionsnummer (2.1.0, 2.1.1 och 2.1.2) datummärkta från 200324 till 200929. Jag får intrycket att utvecklingen fortfarande pågår.
              /Leif

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Metoden kopiera ut EEPROM.BIN från Taranis enheten till datorn och öppna den med Companion 2.x fungerade. Lite konstigt att inte normala metoden gick bra men jag tänker i alla fall uppdatera till en senare version och då löser det sig kanske.
                /PO

Under lång tid körde jag 2.2.9 som fungerade bra, använder just nu på 2.3.10 som också fungerar bra.
                Att jag bytte till 2.3.x beror på att jag uppgraderar radion till radiomaster TX16S, och vill kunna flytta modeller fram o tillbaks.
                Senast redigerad av freddan_6; 2020-11-05, 15:36.
                fredrik

Kommentar

• peso
                  • jun 2008
                  • 105

Ursprungligen postat av pernstig
                  Jag gjorde en kontroll på FrSky:s sida om det finns ACCST V2 till de mottagare jag har i mina modeller och lådor. Man vill ju vara säker på att alla går att uppgradera den dagen man skulle vilja göra det. Det visade sig finnas till alla men med varierande versionsnummer (2.1.0, 2.1.1 och 2.1.2) datummärkta från 200324 till 200929. Jag får intrycket att utvecklingen fortfarande pågår.
                  Måste man även uppdatera XJT modulen för att köra ACCST V2?
                  PO

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Måste man även uppdatera XJT modulen för att köra ACCST V2?
                    PO
                    Edit: Du måste inte uppgradera XJT modulen för att uppgradera OpenTX.
                    Men vill du ha nyare ACCST V2 så måste du uppgradera modulen. Välj i så fall V2.1.

Jag har jag provat (ACCST V2), men backat till ACCST V1.
                    Går utmärkt att köra bägge med OpenTX 2.2 och 2.3
                    fredrik

Kommentar

• peso
                      • jun 2008
                      • 105

Ursprungligen postat av freddan_6
                      Edit: Du måste inte uppgradera XJT modulen för att uppgradera OpenTX.
                      Men vill du ha nyare ACCST V2 så måste du uppgradera modulen. Välj i så fall V2.1.

Jag har jag provat (ACCST V2), men backat till ACCST V1.
                      Går utmärkt att köra bägge med OpenTX 2.2 och 2.3
                      Och varför backade du?
                      PO

Kommentar

• freddan_6
                        • aug 2006
                        • 2655

Och varför backade du?
                        PO
                        En modell betedded sig konstigt, ena skevservot gick till max, på 3 misstags höjd, så jag nästan crashade.
                        Jag läste på kvällen och såg att andra i t.ex. England hade liknande problem.
                        Jag backade och väntade på stabilisering.
                        fredrik

Kommentar

• peso
                          • jun 2008
                          • 105

Ja man får nog avvakta ett tag. Man får också den känslan när man läser om ACCST V2 på olika forum. Själv har jag inte kraschat någon gång pga den här buggen under de 3 år jag använt Taranis. Dock har jag fått kraftiga sidroderutslag vid 2 tillfällen på en segelkärra på ca 50 m avstånd. Hade det varit en motorkärra så hade man nog gått i backen. Men som vanligt så kan man ju inte vara helt säker på felorsaken. Detta tillsammans med att V2 verkar ha en del brister gör att jag väntar.
                          /PO

Kommentar

• freddan_6
                            • aug 2006
                            • 2655

Ja man får nog avvakta ett tag. Man får också den känslan när man läser om ACCST V2 på olika forum. Själv har jag inte kraschat någon gång pga den här buggen under de 3 år jag använt Taranis. Dock har jag fått kraftiga sidroderutslag vid 2 tillfällen på en segelkärra på ca 50 m avstånd. Hade det varit en motorkärra så hade man nog gått i backen. Men som vanligt så kan man ju inte vara helt säker på felorsaken. Detta tillsammans med att V2 verkar ha en del brister gör att jag väntar.
                            /PO
                            Jag har inte hört om några problem med V2.1 så jag är försiktigt hoppfull.
                            Men jag tänkte vänta på nån som säger: Nu har jag flugit mycket med 2.1 och det har hittls gått bra.
                            mvh //F
                            fredrik

Kommentar

• OlleG
                              • aug 2006
                              • 287

Men logiken haltar. Vi vet med säkerhet att det är problem med V1 och det kanske är problem med V2....
                              /OlleG

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                                • 857

Ursprungligen postat av OlleG
                                Men logiken haltar. Vi vet med säkerhet att det är problem med V1 och det kanske är problem med V2....
                                /OlleG
                                Om jag minns rätt är symtomen på "felet" i V1 att man under vissa förhållanden kan få en låsning på 20mS på en kanal.
                                Att detta skulle kunna upptäckas av piloten eller kunna skapa problem vid flygning känns inte speciellt troligt.

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

Kommentar

Arbetssätt...