Ombyggnad PT17 till Super-Stearman

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle
    • aug 2007
    • 1472

Nu har turen kommit tilll fortsätta med tillverkningen av motorkåpan.

Här är "bulan" som ska vara i underkant utskuren och limmad på plats. Nu är det enbart slipning och åter slipning som återstår för att få rätt form.

Bild från sidan innan slipningen påbörjats.

Här börjar sliparbetet att ta form

Här är det änligen spacklat och klart, nu skulle jag "bara" klä pluggen med packtape och sedan gjuta.

Men, hej vad jag bedrog mej! Jag gjorde ett par prov med att glasa över lite packpate och jag blev mycket besviken över resultatet. Trots att tapen bara är några 10-delar av en mm tjock så blev skarvarna väldigt synliga, och provet såg vågigt ut.

Nu hade jag besök av Sweeper på fredagen och vi resonerade över det vågiga provet så nu var det full brainstorming.
    Efter moget övervägande kom vi överens om att det bästa är nog att jag glasar pluggen och sedan sprutar en tjog lager med sprutspackel/slipa och sedan måla den med 2K-lack.

Kanske försöker jag att gjuta en utvändig kåpa och knäcker pluggen efteråt, eller också får det bli en plugg för invändig gjutning.
    /Lelle

Kommentar

• qrt
      • maj 2006
      • 237

Snyggt Lelle och God fortsättning på det nya modellåret !:thumbup:
      /Kurt

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Det kommer att bli ett bra resultat oavsett hur du gör!

Göran
        Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Lelle
          • aug 2007
          • 1472

Ursprungligen postat av qrt
          Snyggt Lelle och God fortsättning på det nya modellåret !:thumbup:
          /Kurt
          Hej och tack Kurt, och jag får önska detsamma till dej. Tiden går fort nu så det står inte på förrän vi ses på något fält.
          /Lelle

Kommentar

• Lelle
            • aug 2007
            • 1472

Ursprungligen postat av Sweeper
            Det kommer att bli ett bra resultat oavsett hur du gör!

Göran
            Jag kommer precis upp från hobbyrummet och har provglasat en liten bit frigoilit. Ska sedan sprutspackla och lägga på lite färg.
            Sedan blir det waxning och polering, och efter det några lager glasfiber och se om det blir bra.
            Lyckas det så blir det en utvändig plastning på den riktiga pluggen.
            /Lelle

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Hur går det Lelle?

Göran

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Hej Göran.

Jo, det går lite trögt just nu. Har tappat lite fart pga en envis förkylning som bitit sig fast rätt så ordentligt, men den är nu på väg att ge upp, så det kommer snart lite inlägg.
                Jag har trots allt börjat att rigga upp övervingen och håller som bäst på att tillverka infästningar, men det är mycket mäta, mäta och åter mäta, så det har inte varit så mycket att visa.
                Du har ju varit hos mej och vet att det är lite trångt i mitt hobbyrum hemmavid och inte blev det bättre av att har en stor Stearman uppmonterad.

Jag ska ta några bilder som i helgen och skicka in.
                /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Jag ser fram emot att få se bilderna!

Göran

Kommentar

• Lelle
                    • aug 2007
                    • 1472

Det ser inte ut att bli några bilder ikväll eftersom SMF.s server har något problem där jag har mina bilder.
                    Försöker igen om några timmar, annars får det bli i morgon.

Någon mer än jag som inte kan ladda upp där?
                    /Lelle

Kommentar

• Lelle
                      • aug 2007
                      • 1472

Uppdatering.
                      Nu går det att lägga upp bilder på Svenskt ModellFlyg (SMF) igen, så här kommer ett litet inlägg.

Som jag skrev för något inlägg sedan så har det egentligen inte hänt så mycket senaste veckan. Jag tillverkar fästen för vinginfästningar och det tar ganska lång tid att göra, och är väl inte så mycket att orda om, men här kommer några bilder. Det mesta jobbet har varit att mäta in övervingen. Det var ett evinnerligt mätande och när man tror att allt är ok, så är det bara att börja om igen för att det skilde i mått från ena sida till den andra, men nu är det ganska ok. Jag har ju bra undervingen som fast punkt att utgå ifrån, och sedan var det bara att palla upp övervingen och mäta.

Här tillverkas jag ett antal (12st) staginfästningar av stålplåt 1,3mm som så småningom ska limmas fast i vingen. Jag har valt att använda mej av den infästningsteknik som jag hade på den tidigare vingen. Det är enkelt att montera och demontera övervingenvingen. Totalt var det 16 st in-sexskruvar M3, och det kommer det att bli nu också. Varje ben på infästningen är 3 cm.

Så här sitter det fast i vingen. Stöttorna som du ser är naturligvis bara provisoriska stag av gamla träslister som är monterade under tiden som jag tills dom riktiga stagen är tillverkade. Det bli 2mm aluminium klädda med 2mm ply eller balsa som sedan rundas av och får en lite konvex form.

Så här ungefär, kommer det färdiga stagets form att bli.

Avslutningsvis några bilder på ett hobbyrum med en 2,5 meters Stearman uppmonterad. Rejält trångt altså.

Det var allt för denna gång. Nästa gång blir det lite bilder på infästningen i kroppen.

Ha dé
                      /Lelle

Kommentar

• hjalleo
                        • sep 2010
                        • 766

Hej!

Den blir stoooor och det ser riktigt snyggt ut. Jag väntar med spänning på uppdatering.

/Olov

Kommentar

• Lelle
                          • aug 2007
                          • 1472

Ursprungligen postat av hjalleo
                          Hej!

Den blir stoooor och det ser riktigt snyggt ut. Jag väntar med spänning på uppdatering.

/Olov
                          Hej Olov. Jo den är ganskla stor och det är en av mina absoluta favoriter. Den "gamla" har ett antal oräknade starter under flera år och den flyger helt magnifikt, men tyvärr så var min Seidel ST 770 lite för svag. Nu ska det nog bli lite mer kraft i bitarna.
                          /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Ja nog är den stor alltid. Men den fick ju plats mellan två björkar!

Du gör som jag nog har sagt tidigare ett strålande jobb med renoveringen/ombyggnationen av kärran! :applouse:

Göran

Kommentar

• Lelle
                              • aug 2007
                              • 1472

Ursprungligen postat av Sweeper
                              Ja nog är den stor alltid. Men den fick ju plats mellan två björkar!

Du gör som jag nog har sagt tidigare ett strålande jobb med renoveringen/ombyggnationen av kärran! :applouse:

Göran
                              Jo det var en lyckträff, Haha. Han "där uppe" ni vet, måste nog ha gillat min gamla Stearman när två cylindrar slocknade i starten eftersom han styrde in den i en dunge mellan två björkar och en dm från ett stort granitblock. Får vara tacksam för dom minimala skadorna. Ett nytt liv väntar den till sommaren.
                              /Lelle

Kommentar

• taygher
                                • jun 2006
                                • 735

Ja Du Lelle, lyckträff är ju det minsta man kan kalla händelsen!
                                När flygplanet sakta bankade vänster och försvann ur sikte bakom alla träd med en olycksbådande vinkel kändes det inte roligt - ännu värre var det ju att höra det enorma brak som signalerade att det var game over...

När Du efter en stund lokaliserat kärran och fått tillbaka den till bilen knäppte jag ett par bilder. (Juli 2010)
                                Att den skulle vara så hel och fin var det nog ingen som trodde som hörde smällen!!! :icon_pidu:

Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

Arbetssätt...