Top Flite P40E Warhawk Gold Edition

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hjalleo
    • sep 2010
    • 766

Hej Tomas!

Jag visste väl att man kunde ha nytta även av ett kök. :thumbup:

Det är surt att behöva göra om men nu börjar det ju likna något. Snyggt jobbat!:applouse:

Mvh Olov

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Tack Olov :blush:
      Lika bra att ta ta tjuren vid hornen, förr eller senare blir jag ju tvungen. Och nu känner jag att jag verkligen behöver göra något...
      Nackdelen är att jag hela tiden måste plocka bort grejorna när jag är klar för att sedan damsuga och torka. MEn vad gör man inte för konsten :sarcastic:
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Du tar det där med att laga mat till en helt ny nivå! :sarcastic:

Blanda bara inte in kryddor eller liknande i limmet eller tvärtom.

Göran
        Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• hjalleo
          • sep 2010
          • 766

Ursprungligen postat av Ompa
          Tack Olov :blush:
          Nackdelen är att jag hela tiden måste plocka bort grejorna när jag är klar för att sedan damsuga och torka. MEn vad gör man inte för konsten :sarcastic:
          Hej Tomas!

Jag antar att det är resterna av matlagningen som ska städas bort innan köket kan förvandlas till ett hobbyrum.:icon_lol:

Mvh Olov

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Sv: Top Flite P40E Warhawk Gold Edition

Hahaha exakt så Olov

Började pula med gångjärnen till skeven ikväll. Blir inte riktigt som jag vill ha det. Dvs inte bra...

Lade ner verksamheten och letade istället fram manualen. Tror det är något som inte stämmer så jag ska se vad som föreslås i bygghandledningen innan jag jobbar vidare.
            Får nämligen försmå utslag uppåt på skevarna.

Fick härmed plugga om två hål i respektive skevroder samt dito hål i vingen, igen...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

:what: Efter 1.5timmar mer eller mindre konstant svärande över skevroder och vingens bakkant där skevroder ska sitta, är det nu inte långt ifrån att kärran hamnar på en grillbrasa i skogen.
              INGET, absolut INGET verkar stämma i konstruktionen av vare sig skevroder eller bakkant på vingen.
              Vingen verkar inte vara riktigt färdig byggd innan den plankades, vilket försvårar det hela en aning. Verkar också som att den förra byggare glömt balsa blocken att fästa gångjärnen i på insidan vingen...

Lägger pannan i djupa veck och förpassar mig till soffan i stället. Har verkligen inte energin över för sådant här just nu.

Skulle gå fortare att bygga ny vinge från början. Skevroder kommer jag nu att definitivt kassera. Dom bara måste byggas om.
              Köpte nog trotts allt grisen i säcken.

Det känns just nu Blää.. :banghead:

Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• matbos
                • jul 2008
                • 1444

Tålamod tålamod är en svår konst.. Men tänk så här droppen kommer tillslut att urholka stenen..:lollypop:
                /Matte
                :captain:Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Saker och ting skulle varit annorlunda med ett ordentligt hobbyrum. Nu ska ju skiten första plockas fram, sedan plockas bort så köket går att använda till annat. Är mycket det som gör att tålamodet tryter. Tiden att jobba effektivt en vardag kväll blir tämligen minimal. Men ska plugga det ena skevrodret igen, liksom vingen.
                  Däremot måste jag ta med vingen någon annanstans och ge mig på med dremeln för att slipa bakkanten mot skevrodren. Någonting där är vääääldigt fel...
                  Och slipa med dremeln i köket, näe. Kommer inte på tal... :eek:

Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Funderingarna just nu är som följer.
                    Återställa det skevroder samt vinge till hur det var innan jag började ikväll.
                    Därefter är det nog dags att börja leta lokal att hålla på i. För detta fungerar helt enkelt inte.
                    Det är bara att inse fakta....

Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• hjalleo
                      • sep 2010
                      • 766

Hej Tomas!

Det där låter riktigt, riktigt surt!:BangHead:

Går det inte att skära upp hål plankningen för att få dit balsablocken till gångjärnen?

Mvh Olov

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Ursprungligen postat av hjalleo
                        Hej Tomas!

Det där låter riktigt, riktigt surt!:BangHead:

Går det inte att skära upp hål plankningen för att få dit balsablocken till gångjärnen?

Mvh Olov
                        Jag håller med Olov, det låter surt.

Men det går att fälla in balsa klossarna i efterhand. Jag har gjort det på en kärra utan några som helst problem.

Göran
                        Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Hej grabbar.
                          Det där med klossarna är det minsta bekymret. Det har faktiskt hänt tidigare att jag själv glömt att bygga in dom :beaten:
                          Det jag hänger upp mig på är den egenhändiga konstruktionen av framkanten på skevrodren samt motsvarande position på vingen. Dvs bakkanten på vingen.
                          Den förra byggaren har gjort en rundning/urholkning i bakkant på vingenen där skevrodret med motsvarande radie ska löpa i. Som ett knä i knäskålen ungefär.
                          MEN. Ingen av radierna stämmer med varandra, och i vingen är det dessutom sned slipat. Detta leder till att det är oerhört svårt att få gångjärnen rätt så rodren löper felfritt.
                          Konstruktionen är ett eget påhitt, för det stämmer inte med byggmanualens beskrivning.

Enklast är nog att kapa bort bakkantstlisten på vingen och bygga nytt, liksom kapa bort framkanten på skevarnas basplatta och limma dit en ny 1/4" list, för att sedan slipa allt till rätt form och dessutom vinkelrät emot varandra.

Så inget är omöjligt och inget jag inte fixar. Det är väll bara det att det var väll inte riktigt detta jag var ute efter när jag skaffade modellen. Börjar tyvärr tappa inspirationen, igen...
                          Men jag kommer börja enkelt, med att göra om skevrodren.
                          Det börjar ta på materialet i skevarna nu, så jag anser att det är lika bra att göra om och göra rätt :boxing:

Men ett krux kvarstår. En lokal att hålla på i.
                          Det är en sak att sitta och bygga mindre modeller vid köksbordet, och att bygga nytt (och rätt) från början. Nu verkar det som att det kan bli lite mycket ombyggnationer på denna kärra. Så att hålla på med att plocka fram och plocka bort förtar alldeles för mycket effektiv byggtid.
                          Ska på nytt börja lägga ut lite nya krokar för att se vad det kan leda till i jakten på hobbyrum...
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Ibland är det bara enklare att hålla på med fullskala

Fast den här älsklingen är lite besvärligt att få upp på köksbordet :p

Bifogade filer
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Efter att ha sugit på karamellen ett tag, bestämde jag mig idag för att gå vidare med projektet.
                              Men innan vidare åtgärder vidtog i byggandet, ringde jag min goda vän som är möbel/modell snickare. Kort och gott finsnickare och tillika modellflygare.

Ville kolla att inte vingen var skev innan jag gjorde något mer på kärran.
                              Sagt och gjort, in med vingen i bilen och hastade hem till Carlsson.
                              Vingen riggades upp på bänken i hobbyrumet och en krysslaser åkte fram.
                              Efter en del mätande tejpade vi på fast. ett par kolfiber stavar på vingspetsarna och slog på lasern.
                              Det skiljer knappt 1,5mm när vi mäter strålen i förhållande till kolfiber stavarna. Och vi mäter lika långt från vingens framkant på bägge sidor.

Ikväll kommer jag börja att göra om skevrodren framkant samt vingens bakkant. Nu har jag återfått hoppet om att någon gång bli klar med kärran

Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Då har det blivit lite gjort under eftermiddagen.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1108.JPG
Visningar: 1
Storlek: 82,1 KB
ID: 491142
                                Vet inte om det syns, men tidigare byggare har här monterat en trekantslist mot vingens övre plankning. Radien på denna är den som orsakar problemet med rörelsen av skevrodren.

Namn: DSC_1113.JPG
Storlek: 83,5 KB
ID: 491144
                                Här är nu vingen återställd så som manualen beskriver det. Bara att rita ut en ny centrum linje.

Namn: DSC_1109.JPG
Storlek: 107,8 KB
ID: 491145 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1110.JPG
Storlek: 85,9 KB
ID: 491147
                                Skevrodren hyvlades ner till original "Aileron leading edge" Dock är dom i detta nu för smala...

Namn: DSC_1114.JPG
Storlek: 108,0 KB
ID: 491146 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1116.JPG
Storlek: 101,0 KB
ID: 491148
                                Ny "Aileron leading edge"tillverkas.

Namn: DSC_1117.JPG
Storlek: 100,0 KB
ID: 491149 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1118.JPG
Storlek: 74,4 KB
ID: 491150
                                Den färdiga framkanten, nu ska en ny centrum linje dras upp och sedan ska nya hål borras för gångjärn och därefter slipas till rätt form.
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...