Avia B-534 IV

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Jag började glasa vingstöttorna och när epoxyn hade härdat så upptäckte jag till min stora glädje att det skiljer en aning i höjd på vänster sidas stöttor jämfört med höger sidas stötter. Det innebär ju att jag får göra om den stötta som är för lång....skoj eller hur? :stupido2:

Nåja...jag tröstade mig själv med att slipa lite spackel vid vingroten på båda sidor.

Göran
    Senast redigerad av Sweeper; 2012-06-03, 19:57.
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Efter att ha justerat vingstöttornas höjd så att de blev lika långa kunde jag konstatera att vingen låg närmare horisontellt läge än innan, men det saknades fortfarande en lite bit. Så jag balanserade in vingen i horisontalplanet, kontrollerade anfallsvinkeln och när allt det var klart....typ 3 timmar senare så fyllde jag ut springan som hade blivit mellan övre delen av cockpiten och kroppen med mikroballonger och epoxy. Sedan skall det slipas och spacklas lite innan jag knäcker isär dem igen.

Göran

Kommentar

• qrt
        • maj 2006
        • 237

Ser jättefint ut Göran, det enda som skickar lite grus i bägaren är ditt val av drivlina. När jag surfar runt på nätet så dyker det hela tiden upp om att det finns en myndighet som förespråkar (kräver) att dubbeldäckare och CUB:ar ska vara utrustade med fyrtaktare !!!!! Jag har själv drabbats av dessa trakasserier eftersom jag har en Zenoah 20 i en av mina CUB:ar. Så om det är möjligt så skulle jag (naturligtvis med nedböjt huvud) rekommendera en passande fyrtaktare.

Fortsätt skicka bilder !!!

mhv/Kurt

Kommentar

• ChristerL
          • maj 2006
          • 1228

Ursprungligen postat av Sweeper

Jag började glasa vingstöttorna och när epoxyn hade härdat så upptäckte jag till min stora glädje att det skiljer en aning i höjd på vänster sidas stöttor jämfört med höger sidas stötter. Det innebär ju att jag får göra om den stötta som är för lång....skoj eller hur? :stupido2:
          Det kan inte vara så att du har sån tur att den ena är för kort och den andra för lång? Då har du ju jätteskoj!!!
          /Christer Landberg

Fw190D9
          Fw190F2
          Hawker Tempest Mk. V
          S29C Tunnan

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Ursprungligen postat av qrt
            Ser jättefint ut Göran, det enda som skickar lite grus i bägaren är ditt val av drivlina. När jag surfar runt på nätet så dyker det hela tiden upp om att det finns en myndighet som förespråkar (kräver) att dubbeldäckare och CUB:ar ska vara utrustade med fyrtaktare !!!!! Jag har själv drabbats av dessa trakasserier eftersom jag har en Zenoah 20 i en av mina CUB:ar. Så om det är möjligt så skulle jag (naturligtvis med nedböjt huvud) rekommendera en passande fyrtaktare.

Fortsätt skicka bilder !!!

mhv/Kurt
            Tack Kurt!

Jag har hört talas om den myndigheten. Det verkar vara riktigt läskiga typer som är anställda där! :sarcastic:
            Än så länge så har de inte dykt upp hos mig, men jag är förberedd. Jag har lagt upp högar med balsadamm vid ytterdörren så att de kan snubbla över dem och sedan landa i limkletet jag har lagt på golvet. När de väl ligger där så skall jag montera upp massor av elmotorer runt om dem och köra dessa dygnet runt. :sarcastic::applouse:

För att prata lite allvar, jo jag kan det med...ibland när jag är på det humöret....så har jag sneglat på fyrtaktsbensinare. Men jag är lite rädd för att modellen kommer att skaka sönder med en sådan sak i nosen. Och metanolare kommer jag att försöka hålla mig ifrån eftersom jag inte är så förtjust i allt kladd med de här motorerna...även om de oftast låter väldigt mysigt.

Så det blir en elrova i nosen med massor av kraft. Och en lagom stor propeller framför denna rova.

Göran

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Ursprungligen postat av ChristerL
              Det kan inte vara så att du har sån tur att den ena är för kort och den andra för lång? Då har du ju jätteskoj!!!

Jag hade en sådan enorm tur att en av pinnarna var nästan 6 mm för lång, nästa var 3 mm för lång och den tredje var bara 2 mm för lång. Så jag hade så skoj att jag inte har slutat le än.

Göran

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Göran.
                Jag blir mer och mer imponerad av ditt bygge, och nu ser jag ännu mera fördelar med att äga en svarav. Lite surt att du får göra om den ena stöttan, men det får du väl stå ut med. Men din fart så är den väl gjord i en handvändning, och vem har väl inte fått gjort om delar.

Vad hade hänt om du inte upptäckt det i tid? Skev vinge, eller?
                Mera bilder till folket! :lollypop:
                /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Ursprungligen postat av Lelle
                  Göran.
                  Jag blir mer och mer imponerad av ditt bygge, och nu ser jag ännu mera fördelar med att äga en svarav. Lite surt att du får göra om den ena stöttan, men det får du väl stå ut med. Men din fart så är den väl gjord i en handvändning, och vem har väl inte fått gjort om delar.

Vad hade hänt om du inte upptäckt det i tid? Skev vinge, eller?
                  Mera bilder till folket! :lollypop:
                  Tack Lelle!

Det är inte så mycket att bli imponerad över eftersom jag har bara tagit över efter en annan och skall försöka ro det här projektet i land...eller var det spaka det rätt så att jag kan landa med det.

Stöttorna är åtgärdade och allting...tror jag...är uppriktat.

Om jag inte hade åtgärdat detta så hade den först och främst hängt med övervingens vänster sida. Sedan hade anfallsvinkeln blivit fel på vänster vingspets jämfört med höger och detsamma på undervingen.

Göran

Kommentar

• Baua
                    • nov 2009
                    • 856

Fantastiskt bygge, men nu vill ci se
                    Viggen Viggen Viggen, he he!

Hils
                    Magnus
                    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Ursprungligen postat av Baua
                      Fantastiskt bygge, men nu vill ci se
                      Viggen Viggen Viggen, he he!

Hils
                      Magnus

Tack Magnus!

Det kommer det med...

Göran

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Så är modellen uppriktad.

För att få en bra passform mellan vingstöttorna och vingarna så blandade jag till en microballong/epoxy mix, smetade den på plats på stöttorna, satte stöttorna på plats och väntade. När det hade härdat så var det bara till att slipa till rätt strönlijeformade form som resten av stöttorna har.

Det kommer att krävas några mindra justeringar innan jag kan gå vidare med nybygge på modellen.

Det behövs fyra nya fästpunkter för riggningsvajer. Här är en av dem...den övre. Den är tillverkad av 3 mm pianotråd som har värmts upp och sedan plattats ut, slipats till rätt rundning, försetts med ett hål som har polerats för att undvika risken att vajern nöts av och sedan förankrats på insidan av flygplanskroppen.

Här kommer nr 2 av fästpunkterna att installeras. Den tillverkas på samma sätt som de övriga.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Det är dags att börja förbereda för klädseln. Runt sporrskidan så behövdes det något att fästa klädseln mot. En ring av 3 mm plywood tillverkades...

...delades på mitten...

...och limmades på plats.

Under stabben så finns det en åtkomstlucka som leder in till fjädern som är kopplad till sporrskidan.

Den öppningen behövde en lucka. Så en sådan tillverkades av 0,4 mm plywood och en bit balsa.

Efter lite slipande och filande så passade den. Den hålls på plats av en krok i framkanten och två magneter i bakkanten.

Jag hann även med att glasa bakkroppen på kärran. Den blå maskeringstejpen finns där för att ge mig en cirka 5 mm bred remsa runt om som inte har någon glasfiber eller epoxy. Detta för att ge klädseln en bättre möjlighet att fästa där övergången sker mellan klädsel och glasfiber.

Nej, jag har inte haft ett besök av någon varelse ur Alien filmerna. Jag ville bara visa hur jag förankrade vajerfästena på insidan av kroppen.

Göran

Kommentar

• Lelle
                            • aug 2007
                            • 1472

Trevliga bilder och suveräna lösningar i vanlig ordning och något annat är inte att vänta, och du verkar ha fått upp ångan ordentligt. Spännande att följa ditt projekt från Nyköpingsverksta´n.
                            /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Ursprungligen postat av Lelle
                              Trevliga bilder och suveräna lösningar i vanlig ordning och något annat är inte att vänta, och du verkar ha fått upp ångan ordentligt. Spännande att följa ditt projekt från Nyköpingsverksta´n.
                              Tack Lelle!

Ångan är uppe hela tiden. Men det mesta av den har gått åt under dagtidsjobbet.
                              Men ibland lyckas jag behålla rätt tryck så att det även räcker för en tur till paradiset.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Jag lyckades få in lite luft mellan balsan och glasfibern. Men det går att lösa med lite slipning och lite spackel.

Jag började limma dit longerongerna som finns över det området som kommer att kläs med duk.
                                De är en aning för höga just nu, men en hyvel och lite sandpapper kommer att lösa det problemet.

Göran

Kommentar

Arbetssätt...