Avia B-534 IV
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-

Den gamla fjädern bortmonterad från landningsställsbenet. Den är tillverkad av 1,5 mm tråd av någon sort. Väldigt mjuk.

Jag försökte hitta fjädrar som skulle passa mina behov men utan framgång. Så jag beslöt mig för att tillverka dem själv.

Med hjälp av svarven, muskelarbete och massor av övning så fick jag till två stycken som passade fint.

Den nya fjädern monterad. Den är tillverkad av 2 mm pianotråd.
GöranKommentar
-

Efter att ha åtgärdat fjädringen på kärran så tog jag med den ut till Lundafältet ikväll. Det var en perfekt flygkväll. Helt vindstilla!
Efter en del taxande fram och tillbaka så tog jag beslutet att det var dags för provflygningen.
Starten var helt utan problem. Kärran accelererade rakt fram och när farten var lagom hög så lyfte hon själv. Direkt efter att hon hade kommit upp i luften så märkte jag en tendens till att hon ville rolla till vänster. Men 5 klick trim senare så var det borta. På första raka förbiflygningen så märkte jag även att hon var en aning tung i baken, så jag lade in 3 klick dykroder. Därefter kändes hon väldigt fin att flyga. Så det var precis det jag gjorde i ungefär 5 minuter. Hon flyger stabilt, det finns mycket kraft och har en trevlig roder respons.

Jag bestämde mig för att genomföra några simulerade landningar och märkte att hon var lika stabil som innan när jag trottlade av. Så då var det dags för landningen.

Här kommer hon mer eller mindre flytandes förbi mig. Hon flöt på så bra att jag missade den tänkta sättningspunkten med cirka 30 meter. Men vad gör det?

Och äntligen är hon nere på jorden igen. Hel och fin!
Det är verkligen en vacker kärra på marken och helt underbar i luften.
Var jag nervös? Vad tror ni? :sarcastic::sarcastic:
GöranKommentar

Kommentar