KMP P-47 Thunderbolt

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Nu har jag gått över både kropp och vinge, putsat och gnott för att få till det hela. Tyvärr blev det nog lite mycket på kroppens högersida trotts allt tvättande och gnuggande. Men det blev åtminstone mindre. Washat lite på vingens undersida samt bakpartiet på kroppen och undersida av stabben. Det blev effektfulla fartränder av sot, olja och avgaser. På det hela känner jag mej nöjd. Nu ska panellinjerna på vingen skuggas samt krutavgaser från kulsprutorna ska appliceras. Hoppas på att börja nu i veckan, morgondagen går dock bort pga arbete, men hoppas på några trevande försök på onsdag. Huven står också på tur för maskning och målning. Så det känns som om slut lackning med klarlack inte är allt för avlägset. Självklart ska lite "skav" läggas på utvalda ställen med silverpennan först.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• taygher
      • jun 2006
      • 735

Gott att höra att Du siktar på att besöka MFD, med eller utan Thunderbolten. Den snygga Hellcat:en kanske Du kan få med Dig i vilket fall?
      Jag skall uppgradera motorn i min Spitfire från Saito 125 till Saito 180 men är inte säker på att jag hinner få det klart innan maj månad. Den skall med till MFD hur som helst, den flyger helt OK med 125:an även om stigprestandan är lite begränsad. (Jag får väl flyga lågt och långsamt.. 8) )

Håller med om att det skall bli riktigt kul att träffas "live"!!
      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
        • maj 2006
        • 1228

Ursprungligen postat av Ompa
        Självklart ska lite "skav" läggas på utvalda ställen med silverpennan först.
        Varningens finger bara! Jag använde ju silverpenna på Spitfire #1 men den löstes upp något av klarlacken jag använde (Warbird Colours). Trots att den är vattenlöslig.... Kolla först med lacken du tänker använda, TopFlite?
        /Christer Landberg

Fw190D9
        Fw190F2
        Hawker Tempest Mk. V
        S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Tack för varningen Christer.
          Efter att ha läst ditt inlägg så gick jag igenom mitt färgsortiment av Humbroll färger. Det visade sig att jag både har silver och aluminium färg hemma. Blir nog aluminium färgen i stälet för silverpennan.
          Vad gälller klarlack, har funderat fram och tillbaka och är sugen på att testa warbird colours. Tror inte prisskillnaden blir så stor pga TopFlite i regel ligger rätt högt i pris för en burk, tror den kostar runt hundringen per burk och jag behöver då nog två burkar åtminstone. Warbirds colour kostar ca 165kr + frakt för 1 pint vilket borde räcka. Får se vad det blir.
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• Lowflyer
            • aug 2007
            • 78

Ursprungligen postat av Ompa
            Tack för varningen Christer.
            Efter att ha läst ditt inlägg så gick jag igenom mitt färgsortiment av Humbroll färger. Det visade sig att jag både har silver och aluminium färg hemma. Blir nog aluminium färgen i stälet för silverpennan.
            Vad gälller klarlack, har funderat fram och tillbaka och är sugen på att testa warbird colours. Tror inte prisskillnaden blir så stor pga TopFlite i regel ligger rätt högt i pris för en burk, tror den kostar runt hundringen per burk och jag behöver då nog två burkar åtminstone. Warbirds colour kostar ca 165kr + frakt för 1 pint vilket borde räcka. Får se vad det blir.
            Pass upp Ompa! Jag har provat TopFlites "matta" klarlack och den blir ganska blank enligt min mening. Christers i övrigt superba Spitfire blev även den något blank med Warbird Colors (min mening). Jag testade 2k klarlack för bilbruk och det blev kanon. Tricket är att hitta någon färgfirma som säljer på mindre kvantiteter annars blir det lätt lite dyrt. Man kan själv bestämma hur mycket sk. mattpasta de skall ha i färgen. Jag berättade vad jag skulle ha det till och som tur var höll killen i affären på med airbrush själv så han fattade vad jag ville ha direkt. Han rekommenderade mig dessutom att köpa klarlack avsedd för lastbilar då den var mycket billigare då de inte har samma krav på glans och lyster. Gjorde ju inte mig något då jag skulle ha den matt! Modellen jag pratar om är min corsair som jag tror att du har läst om här på forumet?

Passar även på att tipsa om hemsidan för Griffon squads vintercup i Aircombat:

/Lowflyer
            Live to fly, fly to live!

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Tack för tipset Lowflyer. Ska verkligen ta och kolla upp det där, vad gäller klarlack för lastbilar så jobbar ju jag som grävmaskinist på en firma som även har lastbilar. Ska höra med en av våra mekaniker om han kan luska ut något bra. Jag vet ju iofs vart firman lackar sina fordon, så det är ju bara att kontakta dom.
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Då skulle det ha suttit fint med några bilder på skuggning av vingens panellinjer, men icke. Många bäckar små...
                Men det är på gång, har en tuff månad bakom mej, personliga skäl, vilket gjort att det inte gått i den takt jag tänkt mej, igen.
                Har småskruvat med Thunderbolten och monterat tank, lufttank, ombordglöd + div smått och gott.
                Nu när vädret är bättre så har jag också fixat till det i garaget så jag kan vara där och måla lite större grejor. Ja jisses hur hobbyrummet såg ut efter jag hadde målat om kropp och vinge PDT_Armataz_02_33

En vy av radioplattan. Lufttanken på plats och ansluten till Jet Tronic´s M-Ventil. Ska bli intressant att se hur den kommer att fungera.

Glasspinnar är bra till mycket. Limmade en hård balsa list i spantet och skruvade fast en glasspinne rakt över som lite extra stöd för tanken. I det grå skummgummit har jag lindat in mottagre acken. Under tanken i bildens nedre del skymtar också kablaget till ombordglöden. Klurar nu mest på vart jag ska gömma acken till IGSen. Toligtvis i utrymmet mella 1;a och 2;a spantet aldeles under soppa tanken.

Skruvade fast en 3mm plywood skiva i bultarna till motorn, tog sedan två buntband och drog fast IGS ombordglödaren. Tanken slog mej iefterhand om man skulle klämmt in lite skumgummi eller dyl mellan plywooden och IGSen?

Någon som vet vart man kan få tag på en lite mer skalalik kupolmutter med gängning för en OS 120 SurpasIII? Gängan är UNF 5/16-24.
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Då har det äntligen hänt. Skuggningen av vingens panellinjer är tillslut avklarad. Även sot från kulsprutorna lades på.
                  På det hela är jag nöjd med tanke på att det är första gången jag gjorde skuggning av panellinjer. Det jag blev mindre nöjd med var sotet från kulsprutorna. När jag gjorde det så gick det till en början bra, sen började sprutan att trilskas så det blev som det blev. Har nu demonterat min airbrush och den ligger för stunden i ett rengörningsbad. En ny, "riktig" en, ligger högst på önskelistan när jag fyller 40 om några månader PDT_Armataz_02_03
                  Färgen jag använde var Tamiya smoke för skuggningen och till sotning blandade jag smoke med svart Tamiya färg. Blev aningen blankt tyvärr. Ska prova att matta med 1500 & 2000 våtslip papper.
                  Ska sedan bara aplicera Humbrol #56 Aluminium färg för att simulera diverse slitage. Sedan blir det dags för klarlackning. Väntar nu bara på at få min flexislang till ljuddämparen så ska det hela vara klart så när som på finjusteringen av radio installationen.
                  Osså lite bilder...

Maskering för att få främre skarven aningen mer distinkt.

Ovansidan "Skuggad"

Kutstänk på ovansidan

Krutstänk på undersidan

Luftning i trädgården, vy från vänster

Mer luftnig i trädgården, vy från höger

Och inverterat

Piloten håller även den på att sakta men säkert att målas upp. Han är väll 70% - 80% klar, så lite till återstår men han borde blir operativ under kommande vecka.
                  Synd bara att ekonomin i dagsläget inte medför att modellen kommer att utrustas med Robart Robostruts till premiärflygningen. Men så kan det va.
                  Överlever kärran dom först starterna och modelen flyger som den ska så blir det till att införskaffa struttar per omgående. Sen om piloten får hjärnsläpp är en annan sak 8)
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Stiligt jobb du har gjort Tomas! PDT_Armataz_02_43

Göran
                    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Jag ber att få tacka Sweeper. Hållt på länge med modellflyg och även byggt ett par jaktkärror förut, men aldrig gjort vädring eller dyl på dom förra. Byggt, klätt (med plastfilm) och flugit har det tidigare konceptet varit. Men detta ger betydligt mer tillbaka, och roligt är det med PDT_Armataz_02_22
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• Nalle
                        • sep 2006
                        • 326

Stilligt säger även jag! Men det verkar ha varit en skjutglad pilot. Eller
                        var det mycke Fi i luften? PDT_Armataz_02_23
                        /Nalle :cheers2:

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Ursprungligen postat av Nalle
                          Stilligt säger även jag! Men det verkar ha varit en skjutglad pilot. Eller
                          var det mycke Fi i luften? PDT_Armataz_02_23
                          Det är det som är mitt dilema med airbrushen. Plötsligt började den vräka ur sig färg och avtryckaren kändes anigen sladdrig. Det är en sk dubbel action spruta så ev kanske något i mekanismen som styr färgmängden möjligtvis havererat. Men vad kan man begära för 500kr på Clas Ohlson? Den är säkert 7 - 8år gammal eller så.
                          Ska se om jag kan ge mej på krutstänket med slippapper och lite lösningsmedel i morgon efter jobbet. I dag blev det inte mycket gjort, har varit en sån där "konstig" dag i dag när inget har varit som det brukar :?
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• taygher
                            • jun 2006
                            • 735

Den ser helgrym ut, Ompa! Grattis!! PDT_Armataz_02_43

Lite motorkörning/justering nu bara så är hon redo för premiärtur på torsdag eller? 8)

Hur som helst hade det varit roligt att få se Din snygga P47:a på Södertälje MFK:s MFD i alla fall.
                            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Tyvärr så går det inte att komma loss på Torsdag, hur mycket jag än vill.
                              Däremot hoppas jag på en sammankomst lite längre fram i vår som Christer varit inne på tidigare. Har heller ännu inte fått min Flexi slang till ljuddämparen ännu. Skulle få den tidigast i månadsskiftet april/maj. Tänkte klarlacka till helgen om det går som planerat.
                              Men det är ju iofs inte torsdag ännu...
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• Sigun
                                • aug 2007
                                • 3942

Jäsiken vad snygg den blir Ompa ! bara att gratuler till ett riktigt snyggt bygge . Hoppas de kan bli en filmsnutt på den när den är klar med.

/Martin

Kommentar

Arbetssätt...