KMP P-47 Thunderbolt

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Ursprungligen postat av Sigun
    Jäsiken vad snygg den blir Ompa ! bara att gratuler till ett riktigt snyggt bygge . Hoppas de kan bli en filmsnutt på den när den är klar med.

/Martin
    Tack Sigun, jag tror jag rodnar :oops:
    Filmsnutt får vi väll försöka ordna när det blir flygdags. Hoppas att det inte ska dröja allt för länge nu.
    Blev fast med lite data jobb i kväll, men i morgon ska jag ge mej på krutstänket på vingen med lite fint våtslippapper och matta ner det. Ska nog även göra radio setupen klar nu i veckan, så om det blir som jag vill hoppas jag att den är byggmässigt färdig någongång nästa vecka, ink klarlack. Antar att jag får vänta minst en vecka eller två ytterligare innan jag får min flexislang till ljuddämparen :?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

Grymt Ompa!! Visst är det kul med en ARF som ingen annan har??!!

Ja kanske blev det lite mycket wash, men på bilderna utomhus ser den skitsnygg ut. Sen får vi se hur det blir med klarlacken på. Kommer se hur grym som helst ut i luften!!

Om du får till airbrushen, och vågar, kan du ju prova att lägga lite askgrått närmast kanonrören. Lite som "Mästaren" gjorde på sin Spitfire #1:

Hur som helst, ska bli kul att se den i luften!! PDT_Armataz_02_43
      /Christer Landberg

Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

Kommentar

• Lowflyer
        • aug 2007
        • 78

Ursprungligen postat av Ompa
        Däremot hoppas jag på en sammankomst lite längre fram i vår som Christer varit inne på tidigare.
        Hoppas att det är Warbirdsträffen i Eskilstuna den 7/6 du syftar på, du är varmt välkommen! Blir spännande att se dina kärror. Det skall bli riktigt roligt med en träff med enbart Warbirds!

Troligen kommer det att bli tvång på föranmälan för alla som inte är med i SMFF. Har med försäkringen att göra. Ni som läser detta och har tänkt att flyga på träffen kan väl skicka ett mail till míg på:
        p38 (snabela)
        glocalnet.net

/Janne
        Live to fly, fly to live!

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Yes Lowflyer. Har inte pejlat med kalendern men det är väll den som jag har i baktanke.
          Får väll erkänna att jag är medlem i SMFF, klubben jag tillhör är av den "gammla" skolan :lol:
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Christer, det där med lite askgrått närmast kanonrören var ju en bra ide' det tar kanske udden av det där väldigt svarta som blev. Ska göra en rajd i hobbyrummet i kväll när ungarna lagt sej. Sen är jag långledig from torsdag, femdagar framåt. Hoppas både på flygning samt få P-47an så färdig som möjligt, dvs klarlack och radio setup. Piloten ska oxå bli klar.
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Bara att konstatera att airbrushen har gjort sitt. Den fullkommligt spyr ur sig färg oavsett hur jag ställer in den. Försöker jag smyga med den spottar den som värsta kobran.
              Gjorde trotts detta ett försök att lägga lite askgrå färg i det svarta från kulsprutorn, precis som "mästaren" själv föreslog. Resultatet blev bättre, även om det inte är bra. Inte så bra som jag tänkt mej att det skulle bli från början iaf. Det grå tog udden av det där kolsvarta och det ser mer naturligt ut än förut.

Man ser tydligt att sprutan stänker när man försöker "smyga" med avtryckaren

Här syns det bättre än på förra bilden där ljuset refleteras mer på den gröna ytan.

Kommer nog inte vänta på att fylla 40 och tro att man kan önska sej en airbrush då. Kommer nog slåtill på en inom en snar framtid.
              Har även en ny huv till min heli som jag tänkt lacka, men inte med denna spruta iaf.

Nu ska jag lägga på lite slitage med Humbrol aluminium färg och klarlacka innan ledigheten är slut, hoppas jag.
              Ännu inget nytt om min flexi avgasslang.
              Piloten börjar oxå bli klar. Är bara ansiktet kvar att måla nu, samt några små detaljer såsom epoxy som ska imitera glas på flygarbrillorna.
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Ett tillägg.
                När man ser vingen i sin helhet på någon meters avstånd, så ser det inte helt galet ut iaf.
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Daniel L
                  • nov 2006
                  • 1250

om du vill ha en billig men ändå väldigt bra färgspruta så kan jag rekomendera biltemas färgspruta.
                  För ca 400kr.
                  Har själv haft en för ett tag sedan och den funkade mycket bra länge sedan tappade jag den i marken och böjde nålen.
                  Köpte sedan en aztek spruta.
                  glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
                  Daniel L

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Tack för tipset Daniel. Troligtvis ska jag nog satsa på en bättre spruta än så. Hadde ett tag en Aztek 470 som jag dumt nog sålde till en föredetta klubbkompis som är en riktig fena på det här med Airbrush. Får se vad det blir så småningom, spanar runt på lite olika saiter etc.
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Lowflyer
                      • aug 2007
                      • 78

Bara att konstatera att airbrushen har gjort sitt. Den fullkommligt spyr ur sig färg oavsett hur jag ställer in den. Försöker jag smyga med den spottar den som värsta kobran.
                      Jag fick samma fenomen när jag skulle lägga krutrök på Corsairen. Den gången berodde det på dåligt omskakad färg som satte igen sprutan. Först kom det inget alls, men rätt som det var spottade den ur sig massor och förstörde nästan hela vingen. Så höll det på en god stund, fick nästan psykbryt ett tag. Vet inte om svart är speciell men nog är det ett sammanträffande att vi fick problem med exakt samma moment? Se till att färgen inte är klumpig. Är den gammal, släng och köp ny!
                      Du vet väl att det finns speciella rengöringsvätskor för Airbruschsprutor? Ruskigt bra fakriskt. Löste upp alla problem efter den svarta färgens fallerande.
                      Själv lackade jag hela Corsairen med Biltemas 500 kronorsvariant, och jag måste säga att den funkar kanon med undantag av ovanstående som jag dock inte skyller på sprutan

Idag var jag på MFD i Södertälje och fick träffa Taygher live. Trevlig prick det lilla jag hann prata! (hade två barn med) Kul även att träffa en hel hög med gamla bekanta. Var var DU Christer L? Jimpa har dina Tempestritningar i säkert förvar. Du kan säkert honom att släppa taget mot en smärre ersättning
                      För övrigt hände följande: På grusvägen in till fältet kom jag på att jag hade satt sändaren på laddning (hemma i Eskilstuna). Gissa om den kom med? :oops: Som tur var hade Andreas en radio med syntes som han generöst nog lånade ut så att jag fick spaka en stund. Heder åt sådana träffarrangörer!

Over and Out!
                      /Lowflyer
                      Live to fly, fly to live!

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Ursprungligen postat av Lowflyer
                        Jag fick samma fenomen när jag skulle lägga krutrök på Corsairen. Den gången berodde det på dåligt omskakad färg som satte igen sprutan. Först kom det inget alls, men rätt som det var spottade den ur sig massor och förstörde nästan hela vingen. Så höll det på en god stund, fick nästan psykbryt ett tag. Vet inte om svart är speciell men nog är det ett sammanträffande att vi fick problem med exakt samma moment? Se till att färgen inte är klumpig. Är den gammal, släng och köp ny!
                        Du vet väl att det finns speciella rengöringsvätskor för Airbruschsprutor?
                        Over and Out!
                        /Lowflyer
                        Jo det är en gammal spruta. Köpte på Clas Ohlsson för ca 8år sedan. Har väll åkt i backen några gånger, gjort en del mindre lackeringsarbeten på moppe tankar, modell båt skrov, några tafata försök på mönster målnig på div heli huvar etc. Så jag kommer inte lägga ner något värst mer på denna. Bara att inse fakta, tiden har sin gång.
                        Ang rengöringsvätska. Den enda speciella jag känner till är Faskolor "Fascleaner" som jag brukar använda när jag just kört med dessa färger på heli huvar etc. Vet ej om den funkar med färg som är thinner basserad. Fler förslag välkomnas.
                        Vad det blir för spruta här näst vet jag inte. Skulle vara kul att prova en riktigt bra typ H&S Infinity eller dyl. Men det är så jäkla mycket pengar och jag tror inte jag kan utnyttja en proffsspruta på rätt sätt :?
                        Vi får se vad det bliver...
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                          • maj 2006
                          • 1228

Idag var jag på MFD i Södertälje och fick träffa Taygher live. Trevlig prick det lilla jag hann prata! (hade två barn med) Kul även att träffa en hel hög med gamla bekanta. Var var DU Christer L? Jimpa har dina Tempestritningar i säkert förvar. Du kan säkert honom att släppa taget mot en smärre ersättning
                          Flåt... Klarade mig igenom 1 maj med Ipren och andra dunderkurer. Har hållt mig frisk hela vintern och så får man värsta j-vla förkylningen just dagen innan MFD. Bad luck! Ser fram mot Warbird-träffen istället!!

Btw, själv använde jag en singel-action Aztek till #1!
                          /Christer Landberg

Fw190D9
                          Fw190F2
                          Hawker Tempest Mk. V
                          S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Satt i går kväll och surfade runt och kollade på ämnet Airbrush. Vilken jungel, med priser från några hundra till massa tusenlappar.
                            Å vilka maffiga jobb dom som kan hantera ett sådant verktyg kan utföra, helt enastående. Det finns att lära om man säger så
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• taygher
                              • jun 2006
                              • 735

Idag var jag på MFD i Södertälje och fick träffa Taygher live. Trevlig prick det lilla jag hann prata! (hade två barn med) Kul även att träffa en hel hög med gamla bekanta.
                              Det var kul att träffas, Lowflyer. Din Corsair ser mycket bra ut med imponerande vädring, ser fram emot att få se den flyga så småningom. Synd att varken Christer, Ompa eller Sweeper kunde komma.

Det var lite turbulent luft kring fältet så det blev bara en start med Spitfiren. Efter den vingliga och onödigt spännande landningen tog jag ett snabbt beslut att det fick vara bra så.. PDT_Armataz_02_17

Hoppas på att det blåser lite mindre den 7/6 och att allt löser sig med frågorna kring medlemsskap & försäkringar.
                              Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Ser fram emot den 7 juni
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar