L-59 Super Albatros
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Bra att veta innan man börjar flyga. Trodde inte att Lado gjorde så små ställmekanismer? Har du en länk? Ville hellre ha ett mer skalalikt nosställ med knäled....Ser bra ut
Jag ser att du använder RC-landers ställ som är specade 7.5kg... dem håller inte för det och jag har bytt nosstället på min Mig-15 3ggr i sommar och flugit säkert 2/3 av mina flygningar utan fungerande nosställ. Det får ju jobba i längsled medans huvudställen sitter vridna 90grader. Jag hade i dina kläder redan innan det går sönder bytt iaf nosenheten till en av bättre kvalitet, exempelvis LADO. Huvudställen håller dock bra.
(min Mig väger ca 3.5kg vid landningen och har landats väldigt mjukt, trots detta pajargrejorna då man belastar gängstången vid landning)
/PeteAn Expert has done every mistake ...
A Master has done every mistake....Twice! :stupido2:Kommentar
-
Lado verkar vara den bästa som pluggas in i mottagaren likt RC-landers. Deras RS333 väger om jag fattat rätt 88gram. Visst, tyngre än RC-lander men å andra sidan behövs vikten i nosen. Jag funderade på receptet RC-lander till huvudställ och Lado i nosen innan jag till slut valde jet 1a luftställ till nästa projekt. Bra eller inte får framtiden utvisa. Jag valde även jet 1a ben eftersom kinaställen inte håller i längden. De grova funkar okej som huvudställ, men noshjulet verkar få ta mer stryk.
Det går ju alltid att uppgradera, men när man väl står där och sommaren kommer så kan man ge sig den på att lagersaldot är noll :-PSuperheroKommentar
-
Har en sådan L59a liggande för turbinkonvertering, där nästa kollibri ska in, ska beställa när den nya ECU´n finns tillgänglig.
Ska innan detta sker turbinkonvertera en Mig 15 från HK till kollibri som jag idag har i en vortex 32.
K-ÅMVH Kjell-Åke Skoog
Ordförande RCFF 2023/2025.Kommentar
-
Det går sakta framåt! :icon_kidra:
Tanken har nu monterats precis mitt i tyngdpunkten, och UAT´en kom från Al´s Hobbies i går. Landingsljusen är på plats och funkar perfekt. Överväger om jag behöver ha sidroder...? Överväger dessutom om jag skal montera LADO nosretract i stället för R/C Lander´n?
.....och servon har inte kommit än :banghead:
/PeteAn Expert has done every mistake ...
-
An Expert has done every mistake ...
-
96 starter har jag på min mig-15 med Kolibri i sommar. Utan catchtank så har jag nödlandat två gånger, bägge gpa en skruv lossnat som går in i brännkammaren utan att jag märkt det, 2mm hål där är inge bra. :-P (Martin vet redan om detta och justerar monteringssättet givetvis). Marcs catch tank är jättesnygg, men ger bara extra vikt här enl min erfarenhet.
Att bygga dessa små kärror är lite annorlunda eftersom att 250 sparade gram resulterar i en 10% lättare flygmaskin
Ang ställen så har du redan min åsikt efter att ECU loggat 96 starterSenast redigerad av henke2; 2012-11-04, 10:21.SuperheroKommentar
-
Hur är det med en filtklunk? Ger den inte relativ stor gennomflödemotstånd ifm en så liten turbin, som Kolibri´n? Eller visar dina erfarenheter nåt annat? För i så fall skulle jag kunde se bort från UAT´en och spara vikt. Skulle en motorsågsklunk, som jag vanligtvis använder fungera lika bra som filterklunken?An Expert has done every mistake ...

Kommentar