SAAB 210 Lilldraken!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fyhren
    • nov 2006
    • 316

Hej

Verkligen tråkigt. Beklagar...beklagar... Har följt tråden med stor beundran av precisionen i Dina byggen.

Detta hände även mig en gång för många år sedan men tack vara att jag hade hört talas om att detta även hade hänt en annan klubbmedlem som var mer erfaren klarade jag situationen. Jag hade helt enkelt mentalt förberett mig för situationen i förväg.
    Den andra klubbmedlemmen hade nämligen varit så rutinerad och kallsinnig att han helt enkelt struntat i skeven och bara flugit med sidrodret när han upptäckte att skeven gick fel.
    Detta förutsätter ju att man har både skev o sidroder vilket kanske inte var fallet i detta haveriet.

Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

Kommentar

• mogge
      • nov 2011
      • 377

Tråkigt,tråkigt. Körde på en telefonstolpe med storskala spit på maiden i Helsingborg för 20 år sedan med ett näst intill totalhaveri. Bad om en tändsticka. Fick ingen. Fick rådet att bevara den till framtida kontemplation. Lagade den och i år så får den nya ben, och förhoppningsvis ett längre liv.

Kommentar

• JohanH
        • jan 2007
        • 75

Oerhört tråkigt Christer!
        Efter all tid och fina inlägg du gjort så kändes detta..... så ovärdigt..... denna fina modell...
        Men å andra sidan så ser den reparabel ut och det som ser ut som plockepinn går ändå att få ihop.
        Ge inte upp, utan bygg ihop, ställ skeven rätt och flyg !!
        Mvh
        Johan

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av JohanH
          Men å andra sidan så ser den reparabel ut och det som ser ut som plockepinn går ändå att få ihop.
          Ge inte upp, utan bygg ihop, ställ skeven rätt och flyg !!
          Mvh
          Johan
          +1
          Superhero

Kommentar

• Per P
            • jun 2007
            • 1285

Ursprungligen postat av mogge
            Tråkigt,tråkigt. Körde på en telefonstolpe med storskala spit på maiden i Helsingborg för 20 år sedan med ett näst intill totalhaveri. Bad om en tändsticka. Fick ingen. Fick rådet att bevara den till framtida kontemplation. Lagade den och i år så får den nya ben, och förhoppningsvis ett längre liv.

Jag som länge undrat vem det var. Jag har den smällen på film... Det var väl den som bara vad grundad? Motorstopp har jag för mig va - o sen missbedömning av avståndet?!

SÅÅÅ tråkigt med Lilldraken! Otroligt snyggt jobb du lagt ner!
            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• mogge
              • nov 2011
              • 377

Jo,det var nog jag. Tänkte att inte lägga ner för mkt arbete på målning innan maiden. Det som hände var att trottellinken lossnade så att planet bara hade ca 75% drag. Kunde inte trottla ner så jag dök upp fart och steg max ett antal ggr för att få motorn att stanna. Det gjorde den ju till slut så jag flög ut över sundet(nåja), alla skrek vänd,vänd. Det är ett otroligt glid i Spittarna så jag vände men där var om jag minns rätt en poppelrad,som vindskydd mot odlingarna söderöver tror jag. Jag kom in lågt men rätt då det låg en liten rotor i kanten så den dök ett par tre meter. Vad jag inte såg var den där förbannade lyktstolpen som slet av en halvmeter av vingen vilket fick planet att rolla över på rygg. Ner i backen och där försvann ytterligare en halvmeter Spit i nosen. Jäms med fotknölarna på piloten. Resterna låg i källaren ett par år. Jag ville elda upp den men blev avrådd. Tur var det för den är flygen sedan dess. Pica var vänliga att skicka det antal spryglar jag behövde samt balsa då det är inch balsa. Fick även alla nosspant mm.
              Det var en story det. Jag bara stod o gapade för jag fattade inte vad som hände.
              /M

Kommentar

• Pekkala
                • maj 2006
                • 1159

Tillbaka från tjänsteresa!
                Tack alla för era ord, jag inte har inte vart ut i garaget och synat skrotet ännu men ska ta tag i detta så snart jag kan,
                jag väntar på lite filmer och bilder!
                MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• bem

• apr 2009
                  • 1643

Hej,
                  Hoppas du menar med "ta tag i detta" att du tänker reparera den.
                  En andra chans för modellen att visa vad den kan.

/Bo

Kommentar

• Pekkala
                    • maj 2006
                    • 1159

En video på eländet! och några bilder innan kraschen, tack för hjälpen Per-Fredrik!

Klicka på bilden för större version

Namn: P-F010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,4 KB
ID: 504863Klicka på bilden för större version

Namn: P-F009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,6 KB
ID: 504864
                    MVH/Christer

Kommentar

• ibbe76
                      • mar 2011
                      • 15

Riktig osis, vad är det för utslag man ser 4:25 in i filmen

Kommentar

• Pekkala
                        • maj 2006
                        • 1159

Ursprungligen postat av ibbe76
                        Riktig osis, vad är det för utslag man ser 4:25 in i filmen
                        Du menar att skevrodret hänger, det var ett servofäste som behövde rättas till innan provflygningen.
                        MVH/Christer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7677

Frånsett rollen/kraschen så såg ju lättningen riktigt bra ut.
                          Tyngdpunkten verkade ligga på rätt ställe.

Jag hoppas också att du orkar ta tag i reparationen när allt lagt sig.....
                          Retroholic!

Kommentar

• Boar
                            • jan 2015
                            • 128

Ja verkligen, den e ju så sjukt cool den där lille. Och då menar jag inte bara björnen

Kommentar

• Pekkala
                              • maj 2006
                              • 1159

Tyvärr är det ingen mening att försöka laga! Det är lättare att bygga nytt, det enda som skulle gå att använda är vingspetsarna :(
                              MVH/Christer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                                • 7677

Jag förstår hur det känns.
                                Efter en sån smäll har man inte motivationen ett börja riva ut trasiga delar för att försöka lappa ihop eländet.
                                Och, det blir nog bättre med ett nytt bygge.
                                Nu vet du väl i alla fall HUR den ska byggas, så det kanske blir lite lättare och går lite fortare....
                                Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...