MFI 9 skala 1/2,5

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1991

Hej Bo,
    tack för denna info - jag har just genomfört ett köp så nu väntar jag bara på boken. Ska bli intressant!
    Gott Nytt År!

/Kjell

Kommentar

• kjni
      Administrator
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör
      • nov 2009
      • 1991

Nosstället grovfärdigt och en mock-up för motprspantet provisoriskt på plats för att kolla vinklar och höjd på nosstället. Det sjunker ganska mycket när det fjädrar ner så jag vill förvissa mig om att propellern har tillräcklig markfrigång i nedfjädrat läge. Som det verkar kommer det att finnas OK marginal för en 25x10 som blir skalariktig storlek.

Klicka på bilden för större version

Namn: L1030358.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,5 KB
ID: 493918

Namn: L1030362.jpg
Storlek: 79,5 KB
ID: 493920

MVH
      Kjell
      Bifogade filer

Kommentar

• bem

• apr 2009
        • 1643

Hej,

Tänkte bara tipsa om en "MFI-9" som har namnet Bölkow "Bo 208C Junior" som licenstillverkades i Tyskland på 1960-talet och som finns som byggsats i skala 1:3 (spännvidd 267 cm) hos tyska Bräuer Flugmodellbau:

Ifall nån skulle bli sugen på en större MFI-9 byggsats.
        Bräuer Flugmodellbau Bo 208C Junior kostar enligt deras prislista 1615 Euro (13916 kr) och för teleskopiskt nosställ ytterliggare 120 Euro (1034 kr). Där jag brukar modellflyga var det en kille som köpte en MFI-9 (med 100 hk motor) i somras och han har den i en hangar på fältet nu. Han flög med den på flygklubbens dag i höstas och den flög riktigt fint tycker jag. Jag kollade lite i hangaren på planet och oj vad trång den var inne, två fullvuxna sida vid sida verkar nästan bli som två sardiner i en sardinburk, men fin är den. Själv har jag en ca 30 år gammal byggsats av Mano-Produkter (Mora) MFI-17 på ingående, en dam som sålde en obyggd byggsats till mig, så här ser en sån ut - se PDF bilagan.

/Bo
        Bifogade filer
        Senast redigerad av bem; 2012-12-29, 20:18.

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1991

Hej Bo, intressant att se om Bräuers byggsats. Hade inte sett den förut. Mano-produkters MFI 17 visste jag om men har inte sett den i verkligheten. Skall bli trevligt att se din - byggtråd??

Har ägnat lite av ledigheten till plåtjobb och här kommer lite bilder.

Namn: L1030370.jpg
Storlek: 54,4 KB
ID: 494011
          Efter att plåtarna skurits till behöver man lite hjälplinjer för montering så att nitarna hamnar i underliggande "balkar". Mäter också upp och ritar för borrhålen.

Plåten är mycket ömtålig och det behövs ett mjukt underlag på byggbänken. Också viktigt att det inte hamnar borrspånor och annat hårt material som kommer under plåten. Det blir märken direkt. Borrar för nitarna med 2 mm borr.

Efter uppritning tejpar jag med maskeringstejp som skydd och för att hålla bitarna på plats. Ibland där det är flera plåtar som skall sitta med samma nitlinje limmar jag den understa med PU-lim mot den underliggande strukturen och tejpar den översta och borra båda samtidigt. Borrar genom maskeringstejpen, drar bort en bit och nitar vartefter.

Ganska många borrhål och nitar senare....Armbågsbulorna kommer att sättas dit mot slutet.

Avslutar med ett par bilder från nätet på renovering av en fullskalamaskin.

MVH
          Kjell
          Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:19.

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Det är sådant här arbete som jag verkligen gillar att se! Det är väldigt snyggt!

Göran
            Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Ursprungligen postat av bem
              Hej Kjell,

Det finns ett exemplar av boken MFI, Flygindistri under ett halvt sekel", Flyghistorisk revy, på Tradera just nu.

/Bo
              Hej Bo,
              fick boken idag. Mycket bra med massor av info om hela MFIs verksamhet. Tack för tipset!

/Kjell

Kommentar

• kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • nov 2009
                • 1991

Ursprungligen postat av Sweeper
                Det är sådant här arbete som jag verkligen gillar att se! Det är väldigt snyggt!

Göran
                Tackar och bockar...

Nu står tillverkning av motorfästet på listan. Det blir lite trixigt då det just inte finns några raka delat att utgå ifrån. Ritat upp det hela i 3D i datorn ock mätt upp längderna på det som sen skall bli de 4 långa distanserna....

MVH
                Kjell
                Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:15.

Kommentar

• Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

Det är så vakert att man blir tårögd.

Skoj att du vågar ge dig på detta bygge i detta ovanliga modellmaterial. Du besitter skicklighet det syns. Jag följde bygget av jätte Beavern som de byggde i Tyskland(tror jag det var), den var också gjord i plåt fast det var ett överdrivet seriöst bygge med bygge av mallar, ställningar och allt annat.

Det enda negativa är vid hård landning så blir det precis som i fullskala=skrynkligt. Vilket de med Beavern fått erfara då de i början inte förstod att plåten skärmade radiosignalen, sedan hade de problem med Moki motorn. Men de lagade den precis som i fullskala, ersatte skrynklig plåt med ny.

Oavsett så följer jag alla dina inlägg med stor nyfikenhet.

Balsa regn
                  DS-24 operatör.
                  Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                  Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                  FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• hjalleo
                    • sep 2010
                    • 766

Hej Kjell!

Jag är grymt imponerad av din skicklighet. Jag kommer med stort nöja följa din tråd.

Mvh Olov

Kommentar

• kjni
                      Administrator
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 1991

Tack Kenneth och Olof. Kul att ni vill följa bygget.

Jag läste i en tysk modellflygtidning om Beavern och såg bilder på den efter en misslyckad landning. Visst blir det skrynkligt men skrynklig plåt, flisad balsa/plywood eller splittrad komposit går väl egentligen på ett ut. Hur som helst var det ett imponerande bygge.

Jag försöker göra det enklare, inga jiggar eller ställningar utom möjligen mycket tillfälliga fixeringsanordningar, typ snabbtvingar och lite lagom vinklade träbitar, ritar direkt på plåten osv. Alltså ganska mycket improvisation och frihandsarbete.

Har nu gjort klart motorfästet och motorspantet med fästen för nosstället. Nosstället har också blivit något mera färdigt. Eftersom det blir gott om plats under kåpan har jag valt att placera servon för trottel och styrning av noshjulet direkt i motorspantet så blir det korta stötstänger.

Snart dags att börja bygga på bakåt....

MVH
                      Kjell

Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:15.

Kommentar

• Elgstrand
                        • maj 2011
                        • 365

Tjenare!

Tycker det här är ett jätteintressant bygge, väldans kul att du bygger på detta vis. Följde även Cubben du byggde som jag tyckte blev sk**snygg. Jobbar du med metall till vardags?

/Mvh Fredrik
                        Flyger helst segel

Kommentar

• LIP
                          • maj 2006
                          • 1315

Jag blir mer och mer imponerad av denna man med sådant handlag. Först cubben och nu MFI´n.
                          Vad jag förstått så är Kjell så långt ifrån metallarbetare som man kan vara.
                          /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                          Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                          Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                          Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• kjni
                            Administrator
                            RCFF - Moderator
                            RCFF - Administratör
                            • nov 2009
                            • 1991

Hej Fredrik, nej, som Lasse så riktigt säger jobbar jag inte alls med metall till vardags. Jag är narkosläkare sedan mer än 30 år tillbaka. Det är i o f s en ganska hantverksinriktad specialitet och med en tekniktät arbetsmiljö där man använder långa och många nålar av olika slag, stoppar slangar och sladdar lite kors och tvärs i kroppen och använder ett rejält antal potenta droger. Det kan nog till viss del liknas vid många tekniska yrken, rörmokare t ex, och man behöver ofta improvisera fram lösningar på tekniska problem.

Annars har jag utanför yrket alltid hållit på med tekniska prylar, började med modellflyg när jag var 12-13 och sedan blev det perioder med mopeder, motorcyklar, gamla bilar mm. Dock har modellbygge alltid funnits med vid sidan av allt det andra - och kommer nog att göra för resten av livet.

Min vardagsmiljö ser oftast ut så här...

Nog om detta, kvällens arbete har varit att göra "formpressar" för att kunna göra pressvecken i kropps-sidorna. Fräste först ett lagom V-spår i en hård bräda med en överhandsfräs. Tejpade så hela bredden med vanlig packtejp istället för släppmedel. Fyllde det tejpade spåret med PlasticPaddning, klämde ihop ordentligt med tvingar och lät härda.

När bitarna delats på igen ser det ut så här. Bara att placera plåten så att vecket kommer på rätt ställe och så dra ihop ordentlig igen med en rad tvingar. Pressat och klart...

Dags att mäta ut och skära till plåtarna till bakkroppen....

MVH
                            Kjell
                            Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:16.

Kommentar

• Mr J
                              • maj 2006
                              • 4130

Ursprungligen postat av kjni
                              Det är i o f s en ganska hantverksinriktad specialitet och med en tekniktät arbetsmiljö där man använder långa och många nålar av olika slag, stoppar slangar och sladdar lite kors och tvärs i kroppen och använder ett rejält antal potenta droger.

MVH
                              Kjell
                              Låter som en typisk beskrivning av en modellflygare, åtminstone om man med lite god vilja räknar Nitro till droger...
                              /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Elgstrand
                                • maj 2011
                                • 365

Tack för svar. Då sitter det ju i fingrarna Har för mig Amatör härstammar från Amore, för en amatör älskar det hon gör? Snyggt plåtarbete oavsett! Keep it up!

/Fredrik
                                Flyger helst segel

Kommentar

Arbetssätt...