Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 714

Idag var det perfekt väder för att slipa cellplast utomhus. Solen gav släpljus och blåsten förpassade XPS-dammet till grannens häck.
    Klicka på bilden för större version

Namn: XPS grovskuren.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,7 KB
ID: 504999
    Så här såg cellplasten ut efter att jag hade täljt den med brytbladskniv.

Namn: XPS slipad.jpg
Storlek: 113,2 KB
ID: 505000
    Grovslipad med vasst 60-papper runt en hård slipkloss och sedan finslipad med vasst 120-papper runt en lagom stor hushållsrulle. Man får vara lätt på handen men med vasst sandpapper kan man få bra avverkning utan att cellplasten rivs sönder.

Namn: XPS nära.jpg
Storlek: 108,7 KB
ID: 505001
    I närbild ser tornet ut så här. Det sitter hårt polyuretanlim i spåren på spantens kanter. Jag måste spackla dessa spår och sen blir utsidan så bred som den skulle vara ned tunn balsaplankning. Lite tur skall man ha.
    Kanske kan man spackla med Biltemas epoxikitt -- har aldrig provat det.

Namn: XPS verktyg.jpg
Storlek: 186,9 KB
ID: 505002
    Här syns verktygen och hur jag har hakat upp skrovet för att det inte skall blåsa av bordet i den förliga vinden.

Lars

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7676

Det blir ju sk*tsnyggt!!
      Gediget hantverk...
      Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Medan jag samlade kraft för fortsatt plankning kollade jag att övergången mellan kroppssida och kabintak blir bra.

Namn: Kabinrygg.jpg
Storlek: 77,4 KB
ID: 505125
        Jag slipade av taklisterna lite och limmade fast två balsaremsor som kroppssidornas plankning kan ansluta till.

Namn: Med lös huv.jpg
Storlek: 88,9 KB
ID: 505126
        Kabinhuven, som jag har köpt från Vintage R/C Plans, ser ut att vara för bred framtill. Vi får se vad jag kan göra åt det – måste snart bygga luckan som den skall sitta på.

Namn: Ojämnt o plastat.jpg
Storlek: 92,1 KB
ID: 505127
        Jag studerade också alternativ till kant-i-kant plankning. Det jag har gjort hittills på Catalinan har gett ojämnt resultat som kommer att medföra mycket spackling och slipning. Bilden visar också hjulhuset som jag har lackat med lamineringsepoxy.

Namn: Överlappande.jpg
Storlek: 10,0 KB
ID: 505128
        Ett alternativ är överlappande plankning. Bilden visar, i tvärsnitt, hur man limmar avfasade ribbor nedifrån och upp. Jag inser att det blir mycket balsa som måste slipas bort men resultatet kan bli fint och starkt. Är det någon av er som har provat detta?

Lars
        Senast redigerad av Lars 41an; 2015-06-28, 21:58. Anledning: Bilderna hade blivit nummer

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

Klinkbyggda brukar ju båtar vara.

/Mats

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Felaktigt inlägg.

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Det ser verkligen snyggt ut Lars!:applouse:

När jag plankar med lister så gör jag så här:

Namn: Plankning.jpg
Visningar: 2
Storlek: 14,4 KB
ID: 505113

Det kräver lite jobb, men är man noga vilket du verkligen är, så blir det avsevärt mindre slipning som behöver göras eftersom fogarna mellan listerna minimeras.

När jag plankade min Catalina så använde jag stora flakbitar i så stor utsträckning som möjligt....där det var möjligt....vilket även det sparar in på slipningen.

Göran
              Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                • 714

Ursprungligen postat av Sweeper
                Det ser verkligen snyggt ut Lars!:applouse:

När jag plankar med lister så gör jag så här:

[ATTACH=CONFIG]52990[/ATTACH]

Det kräver lite jobb, men är man noga vilket du verkligen är, så blir det avsevärt mindre slipning som behöver göras eftersom fogarna mellan listerna minimeras.

När jag plankade min Catalina så använde jag stora flakbitar i så stor utsträckning som möjligt....där det var möjligt....vilket även det sparar in på slipningen.

Göran

Tack Göran för tipset, ett nytt sätt att använda listskäraren!

Jag kommer att skära lister på det sättet när jag skall planka den avsmalnande delen fram mot nosen. Först tänker jag dock planka bakkroppen i tre stora flak. Bakkroppens ovansida är cylindrisk så det skall gå bra vilket konstruktören Mats Johansson MJD också har föreslagit.

Namn: Böjprov.jpg
Storlek: 52,9 KB
ID: 505119
                Nu har jag gjort prov med att böja 2 mm balsa runt en 170 mm motorkåpa. Båda remsorna är skurna intill varandra ur samma balsaflak. Remsan märkt V är sen sprayad med vatten och remsan märkt F är sprayad med AJAX fönsterputs.

Namn: Remsor V och F.jpg
Storlek: 76,7 KB
ID: 505120
                Efter en halv dags torkning lossade jag gummibanden och lade upp provbitarna på skrovet. AJAX-biten behåller böjningen bättre. Skillnaden är dock så liten att vattenspray får duga för den här måttliga böjningen. AJAX är en fördel när man skall böja maximalt.

Fortsättning följer…
                Lars
                Senast redigerad av Lars 41an; 2015-06-28, 21:51.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                  • 714

Syftet med att böja balsaflaken innan jag limmar fast dem är att fogarna längs flaken inte skall gå i vågor eller sticka ut. Alla längsgående fogar kommer inte att ligga över longeronger så fogen måste bli föreningen av två parallella kanter. Om en plankningsfog skulle sticka ut så blev jag tvungen att slipa ned den och då skulle den bli svagare.:stupido2:

Jag bestämde mig för att böja runt ett 150 mm rör, vilket jag inte har. Det närmaste jag kom på Byggmax var ett 150 mm papprör för att gjuta betongplintar. Tyvärr var det bara 800 mm långt och mina balsaflak är 1000 mm. Lösningen på problemet var att ta fram redskapen för att skära cellplast.

Namn: Cellplastskiva.jpg
Storlek: 72,7 KB
ID: 505129
                  En 100 mm EPS-skiva har stått och väntat i två år på att komma till användning. Varmtrådssåg, trävinklar vid bordskanten, en 150 mm masonitrondell och fyra 1 mm nålar låg också och väntade.

Namn: Cellplast 1 meter.jpg
Storlek: 84,5 KB
ID: 505130Klicka på bilden för större version

Namn: 75 mm radie.jpg
Storlek: 68,4 KB
ID: 505131

Jag skar av en lagom bred bit av cellplasten för att göra en böjmall. Nålade fast halvcirkelmallarna och stöttade cellplastremsan med fyra tvingar. Strömaggregatet står på ett bord i bakgrunden. De gamla blyackarna som har suttit i mekboxen tjänar bara som tyngder för att hålla arbetsstycket på plats.
                  (I mekboxen sitter det numera ett 3S - 3,7 Ah LiPo.)

Namn: Böjform skuren.jpg
Storlek: 80,9 KB
ID: 505132
                  Ett raskt snitt med 70 Watt i tråden och stadig sträckning av den så hade jag gjort mig en meterlång böjmall med 75 mm radie.

Namn: Kroppssida i press.jpg
Storlek: 81,8 KB
ID: 505133
                  Många gummiband (egentligen avsedda för vingfastsättning) fick göra gemensam tjänst för att hålla balsaflaket på plats. Elastisk binda är bättre för det ger inga tryckmärken på balsaträet men man tager vad man haver. Sen duschade jag paketet ordentligt med vatten och lade det på tork över natten.

Namn: Två skal.jpg
Storlek: 84,5 KB
ID: 505134
                  Efter en natts och en dags torkning har jag nu två balsaskal. De kräver lite justering i nedre kanten för att passa till befintlig bordläggning.

Det var detta lilla delprojekt på Catalina-bygget.
                  Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                    • 714

Sen sist har det blivit mycket flygning och lite bygge. De senaste dagarna med +30oC var det skönare i hobbyverksta’n.

Namn: Kroppssida 1.jpg
Storlek: 95,4 KB
ID: 505197
                    Balsaskalen var inte så lätta att montera som jag hade tänkt mig. Bakkroppens form är inte riktigt som en cylinders mantelyta. Många nålar hjälpte till att hålla skalet kant i kant med översta plankan. Jag sprutade på lite vatten så blev skalet mera följsamt. Höll också koll på att kroppen inte vred sig. En extra bonus här var att tryckmärkena från gummibanden gick bort tack vare vattnet.

Namn: Kroppssida 2.jpg
Storlek: 86,4 KB
ID: 505198Klicka på bilden för större version

Namn: Kroppssida 3.jpg
Storlek: 65,2 KB
ID: 505199
                    Efter några timmars torktid tog jag bort nålar och klämmor. Det ser lovande ut.

Namn: Kroppssidor.jpg
Storlek: 49,1 KB
ID: 505201
                    Jag gjorde likadant på vänster sida och den blivande fenan står fortfarande rakt upp.

Namn: Rygg 1.jpg
Storlek: 47,5 KB
ID: 505202Klicka på bilden för större version

Namn: Rygg 2.jpg
Storlek: 94,6 KB
ID: 505203
                    När det blev dags för ryggflaket så brydde jag mig inte om att böja 2 mm flaket runt böjmallen. Detta flak är jämnbrett och bara 60 cm långt. När jag skar till och slipade kanterna blev flaket en mm för smalt. Jag strök lim på alla spant, lister och kanter och sprutade sen vatten på flaket. Det böjde sig lagom och svällde så att det fyllde ut springorna. Tur igen!

Namn: Kropp med flak och plankning.jpg
Storlek: 98,2 KB
ID: 505196Klicka på bilden för större version

Namn: Kroppssida nära.jpg
Storlek: 57,7 KB
ID: 505200
                    Resultatet ser bra ut men man kan fråga sig om det gick fortare än att planka. Lärorikt var det i alla fall. Tekniken med böjmall är säkert bra vid hårdare böjning eller om jag hade gjort detta med 3 mm balsa. Vattensprutan gör underverk!

Nu måste jag göra resten med plankning enligt metoden som Göran visade i inlägg 81.
                    Lars

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

Snyggt. =) Jag brukar använda vanlig målartejp för att pressa fast balsaflak på såna där ytor.
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                        • 714

Hösten har börjat och Catalinabygget går vidare. Plankning av kroppen är nu klar.

Namn: Plankning klar.jpg
Visningar: 2
Storlek: 91,0 KB
ID: 505570
                        Främre delen av kroppen är plankad med 2 mm balsaremsor, 9-15 mm breda. Kabintaket gick att täcka med en bred bit av ett balsaflak.

Namn: Plankning nos.jpg
Storlek: 83,5 KB
ID: 505571
                        Nosen ser ut så här i närbild. Det blir en hel del spackling och slipning.

I detta skick väger kroppen 1975 gram. Det skall bli intressant att se hur vikten ökar med stjärtplan, glasning och målning.
                        Lars

Kommentar

• Snickarjävel´n
                          • aug 2006
                          • 1927

Snyggt som satan Lars :applouse:
                          brekdahlssnickeriab.se
                          https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                            • 714

Ursprungligen postat av Snickarjävel´n
                            Snyggt som satan Lars :applouse:
                            Tack för de värmande orden. De underlättar vägen mot målet...

Nu har jag vänt kroppen och tittar på bakdelen. Där måste jag stoppa in tre vattentäta servon, ett i fenroten för sidorodret och ett i vardera halvan av stabben. Sen skall det vara 4 vattentäta servon i vingarna också.

Förslag på vattentäta servon önskas.
                            Lars

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7676

Härligt med ett redigt gammeldags träbygge!
                              Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                                • 714

Dagarna blir kortare och byggkvällarna blir längre. Det börjar hända lite med Catalinabygget.
                                Jag bestämde mig för att montera stabben med justerbar anfallsvinkel och köpte ett Strongal vingrör med monteringshylsa. Sen blev det mycket tänkande för att kunna installera stabben och servona.

Namn: Stabbmitt.jpg
Storlek: 163,6 KB
ID: 505761
                                Till slut gjorde jag en skiss och sen gick det lättare att komma igång.

Namn: Fenan_3.jpg
Storlek: 103,9 KB
ID: 505762
                                Så här är utgångsläget. Stabben skall sitta mellan det två plywoodspryglarna med 15 mm mellanrum. De 4 pinnarna av 4x4 mm furu skall användas till sarg för en lucka så att jag kan komma åt sidroderservot.

Namn: Fenan_4.jpg
Storlek: 80,2 KB
ID: 505763
                                I närbild ser det ut så här. Det var tänkt att ett servo av standardstorlek skall sitta här men det blir nog inte på det sättet…. Aj då, här syns en springa som måste fyllas med epoxy och mikroballonger. Slarv vid plankningen!!!

Namn: Fenan_5.jpg
Storlek: 74,7 KB
ID: 505764
                                Här börjar sargen ta form. Jag har borrat ett hål för höjdroderservonas kablar. En trekantkloss som skall hjälpa servokablarna att hitta rätt skymtar upptill vid höjdroderkabeln.

Namn: Fenan_6.jpg
Storlek: 63,7 KB
ID: 505765
                                Nu har hylsan för ”stabb-röret” och stödbocken för inställning av framkanten limmats fast med epoxy. Då ser jag att stabben, som skall bli 25 mm tjock, kommer att täcka för övre delen av luckans karm.

Namn: Fenan_7.jpg
Storlek: 79,6 KB
ID: 505766
                                Alltså blev jag tvungen att sänka den övre karmen. Mera furupinnar samt balsapinnar som fästkant för balsaklädseln.
                                Innan det blev för trångt lödde jag fast kontakter för servona.

Fortsättning följer,
                                Lars

Kommentar

Arbetssätt...