Trä har ådringar som varierar mellan plywood-skivor i så små delar så det kan nog bli skört som roderhorn. Blir plast för mig, redan fått hem flera varianter/storlekar. Gillar inte alls glapp. :-) Plast flexar då det är mjukare om det skulle bändas av nån anledning.
Vi bygger SpeedBob 800/1060!
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Bilder från provmontering av stabbe och fena, utskurna ur 3 mm balsa. Delarna skall slipas och kläs innan jag limmar fast dem.
Sidorodret är inte bara pedagogiskt utan gör att fenan blir lite mindre och ryms i ett 100 mm balsaflak.
Framtill har jag plockat i servon och motor. Fartreglaget som jag hade tål 30A och ser stort ut men det väger bara 25 g. Hälften skulle räcka, alltså 15A vid 10V från 3S LiPo ger 150W, dvs 300 W/kg. Visst kan man flyga fortare med 600 W/kg men 300 W/kg duger bra till nybörjarpylon.
(Sting flög bra med 200W på 700g längs en 150m bana.)
Det finns gott om plats för batteriet. Detta är ett Tattu 3S 1800 mAh som väger 156 g. Frågan är bara hur man kommer åt att spänna fast batteriet när vingen sitter på plats. Någon som har ett tips??
LarsKommentar
-
Märkte också att tp kan bli ett bekymmer. Får nog ha acken under vingen i värsta fall, vill helst inte blya nånstans.
eftersom motorn är lång så hamnar tp långt fram. Med facit i hand skulle man kanske vänt motormonteringen bakom spantet istället...orkar inte ändra nu
Kommentar
-
Såhär har jag iaf.. en liten brygga som acket ligger på och det är precis att det sitter lite tight genom kroppspantet sen använder jag ett finurligt T som jag spänner fast acket med mot balkarna(limmat 0.4 plyfaremsor på insidan)
Med nästa modell ska det ju ligga TVÅ 1400mAh 3s, 6s MAO..
fått fila upp kroppspantet lite så de precis får plats sen pressat bak dom så långt som går, ska hitta på någon smart lösning framöver med ett stopp och lite sånt..! Tänkt i efterhand att en lucka ovanför(under) vingen kan vara smart!? Just för ackarnas skull att lättare kunna montera samt flytta lite längre bak i kroppen..!
/Mr.BobSenast redigerad av Mr.Bob; 2020-08-19, 16:39.Kommentar
-
Ja, det behövs förstås en hylla för acken!
Smart att sätta hyllan på lite höjd så att det blir utrymme för luften att strömma runt ESC.
Det är bra att SpeedBob är så bred i kroppen att man får genomströmning av kylluften från motorn. Sen behövs det förstås några pinnar som stöd här och där, löstagbara för olika storlek på acke. Tack Mr.Bob för bra bilder!
Tack också Mc_rollo för inspirerande bilder på hur du har klätt din SpeedBob. Du har verkligen lyckats få bra kontraster i färgschemat.:applouse:
Jag gör just nu ett kylluftsutsläpp på ovansidan bakom vingen, där det är undertryck vid flygning. Bilder kommer i morgon.
LarsKommentar
-
Blev ju peppad jag med när jag fick se bilderna på en färdig. :-) Alltså... nu när jag ska börja bygga... hur rekommenderas det att man ska gå tillväga? Ska jag följa anvisningen V3 eller behöver jag läsa igenom tråden för att se hur man ska bygga? Antingen saknar jag lister eller så har jag missat nåt i punkt 2a-2b/c. Det finns lister på bilden vid punkt 2a, men det nämns inte. Nästa bild så finns det mer lister än jag har och i nästa bild så finns inte dom listerna längre på bilden. :-) Jag får nog ihop flyget, men det blir inte enligt anvisningen antar jag. Blir ju inte heller bra när klockan är 0100 (finsk tid) när man får lite tid över att bygga lite.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
De ”böjda” listerna i punkt 2a medföljer i satsen. Men du måste böja dem själv vid limningen.
3x3 mm lister till bakkroppen finns inte, antingen har du dem hemma eller så gör du som jag, skär ut egna lister av 2mm spill från satsen. Dessa lister fanns aldrig i ursprungsmodellen utan är en förbättring av MrBob mfl.Kommentar
-
Skulle gärna vilja göra roderhorn av plywood. Skall kolla om de medföljande roderhornen har blivit spröda av laserbränningen.Vad tror den samlade hjärntrusten om roderhornen i plywood? När jag skulle montera mitt till höjdrodret så sprack det. Kändes inget vidare så jag klippte ner ett vanligt horn i nylon istället. Har tidigare kraschat en modell pga. brustna roderhorn så jag har blivit lite paranoid.
Har ni tips på andra material och snygga, starka infästningsmetoder man kan använda?
Konstaterade för övrigt att stjärtpartiet blev lite snett, de skiktlimmade delarna gjorde att stabbe och fena blev något krokiga. I dagsläget är det lite lätt högerriktning på fenan och negativ v-form och lyftande profil på stabben. Misstänker att vitlim var boven i dramat. Punktlim med epoxi eller cyano borde vara bättre. Jag chansar och går vidare så får vi se, tet är redan klätt och limmat på plats.
Det måste bli 3 mm balsa för stabbe och fena i nästa batch av SpeedBob 1060. För de av er som ännu inte har monterat dessa stjärtfjädrar för 1060 rekommenderar jag att ni använder delarna som skärmall till nya delar i 3 mm balsa. Se bilder i inlägg #197.
LarsKommentar

Kommentar