Grattis Fin maskin du byggt Pero. Kul med en variant av speedbob med V stabbe och fällbar propp
Vi bygger SpeedBob 800/1060!
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Yeah! Pero, en sån där hade jag planer på bygga av nåt av mina andra SpeedBob's-kit. Kul att nån gjort det så man får lite info om det där med storleksändring och få höra hur den flyger. Gillar stuket, slim, stilren, snyggast form hittills. :-) Enligt mig. Visa gärna lite bilder hur akterändan ser ut?
Det där med kylning av ESCs... jag hade planer på göra som jag göra på flera EPO-kärror, dvs skär ut hål i botten eller toppen som passar kylflänsen (de flesta är släta jag gjort så på) och då kyls det bättre. Hålet ska förstås passa perfekt så det inte blir gropar eller att flänsen (kylplattan) sticker ut.
Bygger nog vidare på min, råkade komma över en TWM Cub 1/4 häromdagen som jag sitter och tittar på nu... Men vad gäller SpeedBoben så har jag nästan gjort klart stagen bakåt.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Ingen gissningstävling, bilderna finns redan i tråden. :-P
Hur har ni gjort sidoroder-stags-dragningen? Jag har redan gjort den men funderar än...
Nu spånar jag lite... något är mjukt eller så är det inducerat luftmotstånd nånstans som kanske kommer och går!?
Stjärten är lite mjuk skulle jag tycka. Inte så den kan böjas upp/ner eller vänster/höger, men den kan vridas och det påverkar ju en hel del hur luften går från vingarna över horistonella stabben och mot fenan, speciellt eftersom motorn flåsar en vridande slipstream mot fenans ena sida. Ni som flyger den... om ni flyger fullgas rakt och den ormar sig... gör den samma sak med motorn avslagen?
Vad händer om ni håller i stjärten stadigt mot tex en bordskant och riktar nosen rakt ner och ger fullgas successivt... vrider sig kroppen (se på vingarna)? Alltså blir det fenan trycks undan... och släpper tillbaks... och trycks undan... och släpper tillbaks... osv.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Har du limmat alla 4 sidorna baktill?
Din fundering på det sista du skrev, tyvärr håller inte den funderingen för om du har en kraftig motor så är det vridet när du pulserar gasen som gör att modellen isf vrider sig, lägg en motor löst på bordet och gör samma sak så hoppar den och far som en idiot. Luftens motstånd är inte hårt som ett bord.
jag förstår din tanke, stabben är ju inte solid, det är fortfarande mjukt trä vi håller på med men jag kan inte säga att jag tycker stabben är mjuk så, för att vara det tunna materialval samt liten kropp baktill begär jag inte att det är tvärstumt. Ska man ha allt stumt kommer modellen väga över 1kg..
lite går att vrida men då får man ta i lite också.Senast redigerad av Mr.Bob; 2020-09-01, 08:44.Kommentar
-
Har inte limmat alla fyra sidorna än... så jag ska väl inte säga nånting om stjärten. ;-)
Jag menade inte att den böjer sig och håller sig böjd vid gaspådrag... utan att den böjer sig och "allt ändrar form" och sen far stjärten eller vad det är tillbaks (återställer formen)... för att sen böja sig igen. Om stjärten är mjuk (som du märker om du gasar som jag visade... dvs håller den sig vriden av momentet eller är det bara vid pådraget den vrider sig) så kan den nog börja pulsera när man gasar på. Typ flutter. Har varit med om flera gånger och syns väldigt bra på tex depronflyg ju mer man gasar. Men jag har kanske haft otur med dem... vilket är mer regel än undantag, mjuka åbäken. :-D När jag drog av gasen så vart sjärten lugn igen. Men men.... det är ju som du säger en mjuk konstruktion.
Nååå... det var bara en tanke. Tejpa sidorodret annars så det är stumt. Tycker inte stabben och fenan är så mjuka.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Där har du nog svaret på svampigheten, återkom när du limmat klart kroppen helt så märker du en enorm skillnad(hade själv tveksamheter innan jag limma klart min första kropp).
DÅSÅ, då har vi tankat i nästa testmotor! en EDF XXXX med XXXXkv, tror inte min adapter är hundra procent då det blir vibrationer från ca 80% gas och uppåt, proppen är väldigt väl balanserad, kan däremot tyda en liten lätt slagning när jag tittar ifrån sidan, propp spetsarna går inte riktigt i varandra så jag misstänker att det är anläggningsytan som propphuben ligger emot som inte är hundra hundra då axeln inte slår något(vad ögat kan se). Har egentligen bara en 6" propp att tillgå just nu, har 55-55 propp men den är så skev i gjutningen så den går inte använda ! orkar inte hålla på en timme för att värma rätt o pilla när troligtvis adaptern ändå inte är riktigt hundra.. !
Motorn blir varm när jag gasar nästan max, ESC(30A) verkar orka hålla med iaf, ska dra ett par repor nästa gång på fältet sen landa och inspektera lite med varmhet på motor etc.
Sitter finfint där inne iaf !
Kommentar
-
Detta med svajighet i bakkroppen har en orsak(eller två).
Normalt plankar man rygg och botten med fiberriktningen tvärs kroppens längdriktning. Konstruktionen som vi utgick från har dessa delar laserskurna ur ett flak och då blev fiberriktningen på längden. Bekvämt för byggaren men inte bra. Med fibrerna på tvären får man bättre vridstyvhet. Man får också en konstruktion som inte spricker så lätt vid en hård landning.
Kroppssidorna har fiberriktningen på längden och de skyddas från att spricka genom att spant med stående fiberriktning håller ihop materialet. Viktsnål och lat som jag är satte jag bara i två sådana spant i bakkropppen på min SpeedBob 1060. Med fibrer på tvären i rygg och botten hade jag fått vridstyvhet också!
Mr.Bob gjorde det ordentligt i sin nya lågvingade SpeedBob.
Han satte in fyra ramspant plus tre par tvärslåar som hindrar att botten och rygg spricker. Ramspanten på bilden är för ett annat plan med trekantlister i hörnen.
I nästa tillverkning av SpeedBob 1060 kan vi spara kostsam lasertid genom att inte laserskära delarna för ovansida och botten. I stället bör ett 2 mm balsaflak levereras ur vilket byggaren själv kan skära till bitar som läggs på tvären över ovansida och botten. Flaket kan också räcka till för att göra ramspant till bakkroppen.
Om sen detta påverkar tendensen att vicka med stjärten i hög fart så är det bra men jag tvivlar...
LarsKommentar
-
Mycket sant där med fiberriktningen Lars, finns bara en liten liten liiiiiten detalj som inte är lika fint med att skära o limma egna bitar uppå/under..
Kroppen har då ingen form, så där måste det tillgå med fler kroppspant som håller upp kroppens form
samt över/under delen är gjorda att kroppen alltid kommer bli rak om man lägger den som jigg när man limmar kroppspanten.
Kan man inte annars bara ta lite 2mm remsor(typ 10mm breda) och limma dom liggande mellan 3x3 listerna på insidan med 5cm mellan varje remsa? tycker jag borde fullfölja liknande funktion för styvheten? Iaf i mitt huvud
Phastey:
Jag tycker inte stabben är mjuk, den är väldigt styv! Kan vrida bakdelen så tippen på stabbe diffar ca 10mm som mest innan jag säkert knäcker kroppen ! haha, hade varit illa!
Samma gäller för mig om fiskandet, det är vid lite lägre farter eller om det blåser kraftigt.
Har iaf testat EDF motorn idag, vilket skräp! Motorn blir varm DIREKT, ESC orkar inte leverera mer än 2 vändor(fram och tillbaka) innan det börjar hacka. Den går inte vansinnigt fort heller, runt 160 vid de fåtalet pressningar man gjorde.. fick åka runt på halvgas för att kunna få flyga ens så nej, de motorerna är inget att tillgå
Vi skrotar den dumma idéen! Tänker peta i min DYS 2205 2300kv så får den vara en "light version" helt enkelt.
Men hääääärregud vilken trevlig kärra det här är, vet inte hur många ggr jag kommer upprepa mig men ojoj, den tilltalar ! och eftersom jag haft den uppe i runt 160-170 med andra motorn kan jag säga att den här modellen går ruskigt bra i de farterna! Vingen kanske är i vekaste laget dock om man tänker pressa pylon..
Inget fludder/flutter idag, känns bra !
Nästa version som kommer är tänkt att få en halvplankad vinge och D-balk över hela, så det orkar hålla emot lite mer, sen får man välja själv om man fortsätter planka vidare eller lägga remsor på resterande spryglar utåt på vingspetsarna. (man få köpa till material isf för helplankning, inget som följer med som standard).
Mvh Mr BobKommentar
-
Intressanta diskussioner och jag gillar flyget mer och mer, fast jag inte byggt klart och flugit det. :-D Det har i alla fall potential att funka för de flesta flygare. Kul kul! :-)
Bob, vet vi hur många kit som skurits ut (eller beställts är väl mer rätt)? Det är väl bara du som vet det. :-)
En undran... SpeedBob 1060 och sidorodrets vara eller icke vara? Behövs det? Hur beter sig kärran om den är av långsamma varianten och man svänger? Jag är van med sidoroder men det är ju på Cub, DC-3, aerobatikflyg och såna härkar. Men denna är ju ett pistolskott om man så vill, förutom om man nu bygger en långsamgående variant. Bygger ni med sidoroder? Och hur är det med V-tails karaktär utan sidoroder-funktion? Satt och funderade lite för någon dag sedan om jag ska köra med eller utan sidoroder. Nu har jag iofs lagt dit en plats för sidoroderservo samt tagit hål och har ett löst rör på plats, men det går ju ändra.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Jag har byggt mina 800 utan sidoroder, fast jag märker att jag är där och sliter i sidoroderspaken lite då och då för att jag är van vid att ha ett. Det går utmärkt att flyga utan men jag skulle nog vilja ha ett ändå. Eftersom jag vill ha symetrisk vingprofil också så ritar jag på en egen liten variant som är mera aerobatic än speed.Kommentar

Är det en gissningstävling?
Kommentar