Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phastey

• feb 2016
    • 280

Gällande diskussionen om nedåtvinkling av motorn så hade jag min motor lite nedåt och åt höger. Gick spikrakt då. borde inte vara någon jättediff på anfallsvinklarna då allt är laserskuret och hyfsat "lika för alla".

Använde vanliga 3mm planbrickor för att vinkla motorn. 2 brickor uppe till vänster och noll nere till höger vill jag minnas. Samt en bricka på övriga placeringar.

Men men, ni kanske inte ska ta tips från en som har sin modell i soptunnan, hehe! :sarcastic:

Kommentar

• Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

Så ni vet, motorspantet har lite nedåtvinkel ,kanske 1.5 grad sen om det behövs mer får man testa sig fram, jag upplever inget att den vill klättra för mig, och då har jag inte vinklat motorn något extra utöver ordinarie utförande.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Nu är Byggtips_v4 klar!

Dokumentet har blivit mycket större med hjälp av bilder som jag hoppas är till nytta.
        Texten är förtydligad på många ställen och fel är rättade.
        Avsnitten om klädsel och slutmontering är kompletterade.
        Bilden med numrerade delar ingår som bilaga.

Den kompletta PDF-filen blev för stor för att bifoga här så jag får återkomma när den utmaningen är avklarad. Anar att jag måste minska upplösningen på alla bilder för att filen skall bli max 4,7 MB. :banghead:

Jag har inte skrivit om val av motor och propeller. Tycker att byggaren/flygaren skall ha något spännande att göra själv. Sätter dock in de två tabellerna om drivlinor här igen.
        Klicka på bilden för större version

Namn: Drivlinor 800 mmV4.JPG
Visningar: 2
Storlek: 92,6 KB
ID: 513015Klicka på bilden för större version

Namn: Drivlinor 1060 mmV5.JPG
Visningar: 3
Storlek: 149,3 KB
ID: 513016

Till er alla som skall bygga färdigt under hösten!
        Lars

Nu borde det fungera...ja, det gör det!
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Lars 41an; 2020-10-10, 11:16. Anledning: Bifogade en mindre fil.

Kommentar

• Mr.Bob
          • aug 2017
          • 692

Bra Lars! Snyggt jobbat

Fick en knasig idé... Får mina ryck att vara sugen på metanol emellanåt, fick då tanken att klämma i en liten förbränningsmotor i en SpeedBob, självklart får man förstärka en del i främre partiet etc. men det känns fullt genomförbart. Vilken storlek på motor isf skulle ni tycka vore anpassad för modellen?

Kommentar

• Mc_rollo
            • maj 2020
            • 57

Kanon Lars!! Bara att printa ut och bygga Speedbob nr2
            Mr Bob! Du använder ju dig av drönarprylar när det gäller el så du kanske ska titta på ryska metanolmotorer för linflyg och bygga om en sådan med trottel och sätta i en SpeedBob! De är otroligt vassa i förhållande till vikt

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
              • 714

Tack Mr.Bob och Mc_rollo!

Visst kan det vara lockande med en vass 2-takt glödare i nosen. Föreslår att Mr.Bob väljer en motor som väger som drivlinan till SpeedBob 1060, dvs c:a 200g tillsammans med motorfäste, tank och trottelservo. Kanske en f.d. stingmotor.

Jag har en Norvel 1cc som är gjord i Ryssland. Riktigt vass men knappast mer än 100-150 Watt. Den väger 60g med dämp(bra för tryckmatningen:sarcastic. Den passar till SpeedBob 800 som jag inte har byggt ännu...

Lars

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6806

Ursprungligen postat av Lars 41an
                Fina bilder från dig i inlägg #291, Ålänning!

[ATTACH=CONFIG]71777[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]71778[/ATTACH]
                Vad är det för stötstänger och linkar du använder? De ser stabila ut.
                Vilken koppling använder du i roderänden, Z-bock eller....?

Lars
                Tackar! :-)

Det är 1,6mm kolfiber-stänger och plast-cleavis limmat i servoänden med Medium-CA. Kolfiberstängerna har jag ruggat upp lite ca 10 mm före jag limmat. Sen när servoänden är limmad, så centrerar och ställer jag in servot 90 grader mot staget så gott det går mekaniskt, sen sub-trim i sändaren, så är servoänden klar.

Roderhornsänden har jag inte gjort än... antingen gör jag som jag gör på depronflygen, samma sak. Centrerar rodret och limmar fast cleavisen. Eller så gör jag som jag också gjort, Z-böjd metallstag limmat längs staget och tejp runt med lim. Metallstagen brukar jag en V-böj på så att det går att justera mekaniskt, men det behövs sällan. Kräver kraftigare stag på detta flyg än de klena jag brukat ha på depronflygen, de flexar annars lätt. Bäst limma fast allt, finns ju CA-debonder om man måste ha bort nåt från kolfiberstagen. ;-)

Jag har hellre cleavis då de är rakt på servo-ok/arm och roderhorn. Vilket Z-stag och kullinkar inte är.
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

Härligt jobbat Lars!! Nya manualen ska jag använda på nästa SpeedBob (finns nån kvar här)! :-)
                  Men V-tail skulle vara fint på den...

Kommentar

• Mr.Bob
                    • aug 2017
                    • 692

Hur blev det MITT jobb att hitta rätt motor? jag frågade ju ER haha
                    Har en liten Enya 0.9 som väger 152g inkl en 7" propp så en 0.9 av något slag kanske fungerar? och tank, ja.. en liten !

Hörrö ålänning, har du lyckats bestämma vilken motor du ska använda dig utav nu då? så du kan komma vidare med din Speedie

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                      • 714

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                      Hur blev det MITT jobb att hitta rätt motor? jag frågade ju ER haha
                      Har en liten Enya 0.9 som väger 152g inkl en 7" propp så en 0.9 av något slag kanske fungerar? och tank, ja.. en liten !
                      Enya 09 blir bra. Den väger mer än Cox 09 men är bättre.

Jag har provat en gammal elmotor, Cox 09, Norvel 1cc, OS.10FP, i rangordning från vä till hö. Gissar att Enya 09 hamnar mellan Norvel 1cc och OS.10 FP. Bilder på min Sting i samma rangordning.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: El-Sting.jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,0 KB
ID: 513020Klicka på bilden för större version

Namn: Nytt maskineri.jpg
Storlek: 45,1 KB
ID: 513021Klicka på bilden för större version

Namn: El-sting med AME.061.jpg
Storlek: 179,5 KB
ID: 513022Klicka på bilden för större version

Namn: Sting renoverad.jpg
Storlek: 49,2 KB
ID: 513023

Luftbromsen(landningsstället) försvann med elmotorn. Vikten varierade mellan 600 - 700 gram.
                      Relevant jämförelse med SpeedBob 1060 som väger c:a 500 gram. 30 års utveckling .
                      Samma ändamål med Sting och SpeedBob, liten trainer och enkel Pylon Racer.

Lycka till,
                      Lars

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6806

Mr.Bob, jopp, motorn är på beställningslistan, minns inte vilken det var, men det var den kraftigare av dem. Blir aluspinner och fällbart också. Ska väl få iväg en beställning i slutet av veckan, lite annat jag behöver också, så det släpar lite. Och jooo... vill komma vidare!!! Har allt annat hemma. Mitt flyg blir grönt och vitt för att skilja sig lite från mängden... tror jag i alla fall.

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
                          • 67

Lars, det syns inte vad du har för lås på batterilocket?

//kenneth,

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                            • 714

Hej Kenneth,

Mitt lås på batterilocket syns inte för jag har inte gjort något ännu. Jag tycker att ett magnetlås sitter i vägen för batteribyte. Har klarat mig med nödlösningen tejp hittills.

Tipsade Klas att göra ett lås med fjäderbelastad sprint som bara tar plats i locket.
                            Han gjorde ett sådant lås. Skall be honom att ta ett foto av lockets undersida.

Lars

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
                              • 67

Det vore bra o se hur han har fått till sitt lås,
                              Det är ju trångt som du säger och magnetlås tar ju plats,
                              Håller på med en 1060 ska ha ett tattu 3s 1550mah och det är ju trångt i nosen.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Tattu 3S1550 är en rätt "tjock" ack. Jag skulle minska lite på kapaciteten och välja en "smäckrare" ack till denna kärra. Men allt beror ju på hur du tänker använda kärran, Kawa. Ni som verkligen vill ha smäckra ackar kan kolla på ackar till Soft Airguns - dom har mycket mindre tvärsnittsarea men är å andra sidan längre. Har en sån i en av seglarna där det var dåligt med utrymme. Finns bl a hos Hobbyking.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...