Ser fint ut det där. Hur går det med bygget ?
MJD S29C Flygande Tunnan - A Non Extreme Makeover!
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Tyvärr har bygget stannat upp, så det var inte min 29a som flög i Vallentuna.
Har i alla fall skurit upp kroppen och skjutit in vingen, så den börjar likna ett flygplan nu! Men så fort det börjat lugna sig med vardagssysslorna ska jag på den igen. Siktar på att den ska flyga tills Nalle och Sweeper har premiär med sina S35or!Kommentar
-
Halloj Christer.
Hur går det med Tunnan? Har du gjort några framsteg, både vad det gäller bygge samt framtida planer för målningen? Eller har frun låst hobbyrummet tills du fått köket klart?
Sotarn och jag siktar på att gör Roll Out i slutet september, början av Oktober om allt vill sig väl, vill säga. Om inte annat får vi väll ställa ut dom på det årliga Luciafikat.
/Nalle :cheers2:Kommentar
-
Tjena Nalle (och ni andra)!
Köket är klart, nu återstår tapetsering i hallen och trapphus!!!!
Ärligt talat har det varit trögt på byggfronten. Dock är ett annat projekt 100% klart (efter vissa modifieringar) för provflygning och SKA flygas när vi är tillbaks från Öland. Yepp, vi har riktigt sen semester!
Sen ska nog tänderna sättas i Tunnan. Bygglokalen har sista veckan utrustas med en snygg verktygstavla, nu behöver jag inte leta efter alla verktyg. Byggtiderna lär minska med minst 35%!! Sen får vi se om det räcker till oktober eller lucia :-)Kommentar
-
Det är snyggt med verktygstavlor.....den första timmen eller så. Därefter så befinner sig verktygen av någon konstig anledning där de brukar vara.
GöranKommentar
-
:feminist: Rättning i ledet!!!! :feminist:
Vad var det för dag igår??
JO. Det var "något" som fyllde år igår , dess utom jämt.
Trodde i alla fall att Christer hade koll på detta, men icke.
Detta är vad jag svamlar om:
:1wav:
Den första Saab J 29 flög den 1 september 1948.
Så igår firade den 60år.
:1wav:
Gå nu ut och klappa om din S29 Tunna lite extra Christer, samt limma på
en ny del, så den kan glänsa lite extra på hobbybordet./Nalle :cheers2:Kommentar
-
Ajajaj! Det missade jag totalt.....
Grattis Tunnan!
Sanningen å säga så har det börjat plockas med Tunnan igen, i väntan på en tank som ännu inte dykt upp...
Å i kväll är det Tupperware-party på övervåningen, gissa vad jag ska göra då??!!Kommentar
-
Hej på er igen!
Alltid finns det något att skylla på att byggen går långsamt. Har nu varit sjukskriven i två veckor och faktiskt knappt rört Tunnan. Inte ens "orkat" laddat upp bilderna från det som gjorts sen sist.
Hemma med ryggont och ischias men börjar kännas skapligt nu. Tillbaks på jobbet 50% nästa vecka!
Så nu när grabbarna Boys börjar klä sina Drakar kanske det är dags att få upp farten igen? Ska väl förhoppningsvis få något presentablet med mig på Luciafikat!
- Här är skevroderstyrningarna tillbokade av 1,5 mm pianotråd, enligt mått på ritningen.
- Vingen klar! Tyvärr börjar ungefär här den tidigare så detaljerade byggbeskrivningen balla ur. TROR att man bör klä vingen innan den skjuts på kroppen. Men vingrotsutfyllnaderna ska monteras efter att vingen är på plats, kanske man ska slipa till dom och klä efteråt??
- Fläktdelar, fästet försiktigt lossat. Saknade skruvarna (M2,5 x 5) som motorn monteras med i fläkthuset. Men Mats "MJD" Johansson skickade två med brev, tack för det!!
- Här är medbringaren fastlimmad med medföljande Loctite. För att få rätt distans läggs en bit balsa mellan medbringaren och motorn. Bygginstruktionen säger "lägg dit en distansbit av balsa": 1mm? 2 mm? 5 mm? 1234 mm??? Läser man instruktionen till Alfa-fläkten står det 1,6 mm, tog 1,5mm!
- Allt ihopmonterat, kolla att motorn går åt rätt håll!! Riktigt trevligt drag i fläkten vid motorkörning, och inga större vibrationer vad jag kan känna. :thumbup:
- Innan montering av fläkten i kroppen tänkte jag göra "spaningskapseln" under nosen. Gjorde små spant från uppskalad ritning.
- Gjorde först plankningen av 1 mm balsa men det var alldeles för tunnt och vekt. Valde 2 mm så jag jag lite slipmån oxå.
- Plankat runt om.
- Bakre delen gjorde jag av flera 2 mm flakbitar. La lite Gladpack mellan kroppen och balsabitarna som limmades ihop med CA. Fick nu en kloss som följer kroppsrundningen.
- Klossen på plats och grovslipat. Det kanske inte blir 100% "skala-riktigt" men tillräckligt för en sån här liten kärra, tycker jag!
Till nästa gång... Ha det bra!! :ciao:Kommentar
-
Tjusigt Christer!:thumbup:
Och det är skönt att höra att du är på bättringsvägen! :icon_pai:
Jag ser fram emot att få se din S-29:a på lussefikat.
GöranKommentar
-
God fortsättning!
Nästan 1 1/2 månad sen senaste riktiga uppdateringen. Mitt långsamma tempo håller i sig! Men vad har hänt sen senast?
"Byggandet" på hemmet är mer eller mindre klart!! :dancing2:
Några få detaljer men annars är kök/hall/trapphus-projektet som startades för knappt ett år sen färdigt. Så nu är man "ledig" ända tills det är så varmt ute att man kan börja måla fasaden....... :banghead:
Luciafika i Nyköpings Modellklubb (NMK)! Kul att inspektera Nalle/Sweepers S35or, gav inspiration. :grouphug:
Dagens bilder:
- En vy från hobbyrummet under pågående husprojekt. Allt kastas in vid kvällens slut. Inte konstigt att det inte blir något byggande. S29 ligger dock tillfälligt ihopmonterad för Luciafika.
- I byggbeskrivningen kommer man till en punkt som säger att fena och stabbe ska monteras på kroppen. Hmmm... först bör man limma ihop delarna, sen kläs innan de monteras på kroppen.
"Någongång ska vara den första" som flickan sa till pojken. Första gången jag klär med glasfiber/epoxi!! Studerat Sweepers tips och Dave Platts DVDs och gjorde som följande:
-- Klippte till lagom bit glasfiber (25gr) och blandade till lite epoxi.
-- Penslade epoxi på glasfibern med en 20 mm bred pensel. Började i mitten och penslade utåt. Det behövs inte mycket epoxi!
-- När allt var klart tog jag fram ett gammalt typ bankkort och kunde skrapa bort lite epoxi från ytan.
-- Fick torka över natten, skar sen bort det mesta av överhänget. Snyggade till kanten först med 80 slippapper, sen 150.
-- Sen kläddes andra sidan likadant!
- Har ju haft lite huvudbry om vingen skulle kläs innan montering i kroppen eller efter. Efter diskussion med Sweeper så la jag en remsa i mittskarven, som förstärkning. Sen kommer resten av vingen kläs på plats!
- Kameranosen klar med lite lättviktsspackel. Ska slipas till imorgon!!Kommentar
-
Kommentar

Kommentar