MJD S29C Flygande Tunnan - A Non Extreme Makeover!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Igår blev det i alla fall lite "torr-rote-flygning"!!
    Bifogade filer
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• DrHanke
      • maj 2006
      • 5249

ujuj vågar man verkligen flyga sånna fina maskiner?
      //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• JonasTecknare
        • okt 2008
        • 95

Infällbart ställ till J29

Här är lite som jag ritat till MJD Tunnan. Det är inte färdigt men kan kanske ge nån ideer. Jag har byggt flera liknande ställ, det borde gå att få att fungera! Håll till godo.
        Jonas
        Bifogade filer

Kommentar

• ChristerL
          • maj 2006
          • 1228

Ja då var det dags!! Lugnt och fint väder ikväll och fotograf tillfrågad. Färd ut till Påldalen där det var ganska bra med aktivitet, men fick en slot för mig själv.

Fick hjälp med första starten, skönt att ha fingrarna på spakarna direkt i fall.... MEN det här var ju inga problem!! Fick trimma lite dyk och vänster, sen gick den som på räls. Kändes som rekommenderade utslag var ganska bra, kanske blir det lite mindre skev, men det är min smak. Har förresten 25% expo på både höjd och skev. Lugn och harmonisk flygning på halvgas. För att göra STORA loopingar fick man ta lite fart, annars blev de äggformade. Normalstora var inga problem.

Otroligt skön att bara ligga och kurva på halvgas. Provade lite lågfart på höjd, men lät den inte klippa. Landningen visste jag skulle gå fort och visst gjorde den det!! Här gäller det att träna, kanske det går bättre om det är lite (mot-)vind?

Två flygningar blev det ikväll innan mörkret la sig vid 20-tiden. det här var kul. Tunnan och jag ska ha kul i sommar!!

Tack till Flygsmurfen Mats som fotade och Harald som kastade.

När jag kom hem vägde jag modellen: 600 gram hamnade den på. 100 gram mer än rekommenderat, men inga problem i luften. :thumbup:
          Bifogade filer
          /Christer Landberg

Fw190D9
          Fw190F2
          Hawker Tempest Mk. V
          S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
            • maj 2006
            • 5041

Bra jobbat Christer! Grattis!
            Ta med den till Vallentuna!
            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Det är bara för mig att gratulera!

Snyggt jobbat!

Göran
              Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Härligt att se Christer. Den där såg ju riktigt fin ut i luften :crazy_pilot:
                Kommer det bli panellinjer på den nu?
                Och kommer även du fastna i Jet träsket? :sarcastic:
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                :crazy_pilot:
                //Tomas//

Kommentar

• Corsair
                  • dec 2007
                  • 639

Kanonfin...

Christer, jag bugar och bockar :icon_pidu: . Balt färgschema, häftig i luften, hoppas få se den på MFD på Påldalen. Vi ses...:lollypop:
                  Janne
                  Live to fly, fly to live!
                  Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• ChristerL
                    • maj 2006
                    • 1228

Tack grabbar!
                    Det var skönt att det gick bra, senaste provflygningen var ju inge vidare....
                    Kanske det blir Vallentuna, nu ska jag i alla fall köpa en ack till. Pessimist som man är köpte jag ingen extra innan första flygningen!!

Panellinjer kan det nog bli så småningom. Vet inte om jag ska rita dom eller göra svaga med airbrush. Först måste jag lösa problemet med kronmärkena, de sitter inget vidare. Speciellt den som jag fick lossa för att klippa om kanterna på.....

Om jag fastnat i jetträsket? Mnja.... då får det bli EDF. Tror inte regeringen godkänner något annat i budjeten.

Nä, nu har vi en provflygning till att klara av!!
                    /Christer Landberg

Fw190D9
                    Fw190F2
                    Hawker Tempest Mk. V
                    S29C Tunnan

Kommentar

• taygher
                      • jun 2006
                      • 735

Härliga bilder Christer, grattis till en sällsam premiär!! :icon_pidu:

Jag har varit lite offline några dagar och såg detta först nu.
                      Ser också fram emot att få se den här snygga maskinen live på MFD, hoppas Du hinner vara med på det evenemanget i år.

Och lycka till nu men premiär nr 2!!
                      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
                        • maj 2006
                        • 1228

Tack Taygher!

Visst kommer den flyga på MFD!!
                        /Christer Landberg

Fw190D9
                        Fw190F2
                        Hawker Tempest Mk. V
                        S29C Tunnan

Kommentar

• Fluf
                          • jul 2012
                          • 1580

Härligt bygge, nu blev man lite sugen. Ganska förtjust i små EDF maskiner, men har bara skumvåfflor till det än så länge. 1800kr är lite dyrt för en så liten maskin, men den verkar onekligen trevlig.

Lyckas inte utläsa vad det är för fläktdimensioner den är anpassad för, någon som vet?
                          Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                          Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                          Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                          Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• ChristerL
                            • maj 2006
                            • 1228

Ursprungligen postat av Fluf

Lyckas inte utläsa vad det är för fläktdimensioner den är anpassad för, någon som vet?
                            Jag stoppade i rekommenderad fläkt Alfa MkII Ducted Fan, borde vara den som beskrivs här: http://www.alfamodel.cz/edf60mk2/navod_eng.htm .

Annars lever Tunnan och mår bra. Enda "problemet" var för ett par år sen när jag fick roderfladder och hade väldiga problem att svänga runt. Efter lyckad landning och inspektion visade det sig att krympslangen till ena skevrodret hade nötts av. Och det andra var på gång!! Kollar det emellanåt nuförtiden!!

Sen har jag bytt kronmärkena mot MBS Models som sitter MYCKET bättre!
                            /Christer Landberg

Fw190D9
                            Fw190F2
                            Hawker Tempest Mk. V
                            S29C Tunnan

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Härligt att den fortsatt lever fint

Tackar, mao en 60mm edf enhet som den är anpassad för efter vad jag kan utläsa.

Klurar på denna eller MBS SK60 med dubbla 50mm. Får klura, läsa lite och känna lite, blir nog ett höstprojekt i sådana fall.
                              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

Arbetssätt...