KMP SPIT.. Part II

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taygher
    • jun 2006
    • 735

Tack för de värmande orden, Mr J och Wåfflan. Kul att höra att Ni gillar bilderna.
    Jag var i Motala idag igen och gjorde start nr. 3 och 4 i strålande sommarväder. Idag kändes det inte lika nervöst så jag kunde börja känna på henne på allvar. Hon flyger majestätiskt och det finns gott om rörelseenergi för en looping från planflykt. Men den får inte bli alltför stor, det orkar inte motorn med. Kanske jag har offrat lite toppeffekt med skalaavgaset, vem vet? Jag är mycket nöjd med hur hon flyger hur som helst och landningarna gick utmärkt idag. Ordentlig vinkel på luftbromsarna är inte fel alls. Rekommenderas varmt! 8)

Stefan hade med sig DV-kamera idag och förhoppningsvis kan vi lägga upp några sekvenser från dagens första flygning så småningom. Den närmsta frågan är var? Är helt klart novis på att lägga upp film på nätet, kanske funkar med Youtube eller liknande? Ja, ja det får kollas upp närmare..
    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

Riktigt snygga bilder på en snygg kärra Lars!! PDT_Armataz_02_43

Blev bra med flapsen tycker jag, även om jag aldrig skulle våga lätta på klädseln och skära! Men rejäla flapsutslag är tydligen A och O på denna kärra för att göra den lättlandad.
      Var Flairs Light Grey exakt som originalet på modellen? Bra att veta om man skulle behöva göra förbättringar en dag....

Ska också bli intressant att se draget på med min Saito 1.20. Det var rejält drag på marken iaf, fast den gick rikt.

Ursprungligen postat av taygher
      Stefan hade med sig DV-kamera idag och förhoppningsvis kan vi lägga upp några sekvenser från dagens första flygning så småningom. Den närmsta frågan är var? Är helt klart novis på att lägga upp film på nätet, kanske funkar med Youtube eller liknande? Ja, ja det får kollas upp närmare..
      Om du inte hittar någonstans att lägga upp filmen, och den inte är allför stor, kan du få lägga upp den "hos mig"!
      /Christer Landberg

Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Urstiligt!
        Stort grattis! :wave:
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• taygher
          • jun 2006
          • 735

Härligt att Ni också tycker det ser bra ut, Christer & Bokis!

Christer, Flairs Light Grey är väldigt nära i nyans. Oerhört mycket närmare än den gröna färg vi använt på canopyn. Jag har som sagt bättrat där klädseln inte räckte till vid klaffinfästningarna och även målat mina ställuckor i duralaluminium och jag är jäkligt nöjd med resultatet.

Angående skära och tillfälligt lyfta klädsel på vingens undersida.. för min del var det inte så svårt eftersom jag inte lackade undersidan på vingen med lustrekoten. Kladdet från avgasrören hamnar inte på undersidan av modellen, framförallt inte längst ut på vingen där dekalerna sitter så jag struntade i att lacka den på undersidan. Det var ett lyckokast eftersom originalklädseln tål att man använder strykjärn utan problem. Du har ju lackat Din fina modell precis överallt så frågan är om Du kan göra som jag?

Testade faktiskt att värma ner en liten bubbla på vingens översida häromdan utan större framgång.. Lustrekote tål tydligen inte värmen från ett strykjärn speciellt bra.. :oops: Det har tyvärr dykt upp lite bubblor på fler ställen på vingen och det enda är kanske att gå på dem försiktigt med varmluftspistol?? Om någon har erfarenhet av detta är jag ytterst tacksam för tips och råd. Jag avvaktar lite så länge..

Christer, om Du inte får bättre utslag än jag hade först (knappt 60 grader) råder jag Dig att försöka göra något åt saken. Nu när jag har nånstans runt 75 grader fungerar inflygningarna väldigt bra. Sista landningen igår kändes så kontrollerad att jag kom på mig själv med att bara stå och njuta av utsikten när hon svävade ner mot landningsbanan med motorn på tomgång och med en lågt stående sol i bakgrunden.. 8) [/quote]
          Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
            • maj 2006
            • 1228

Testade faktiskt att värma ner en liten bubbla på vingens översida häromdan utan större framgång.. Lustrekote tål tydligen inte värmen från ett strykjärn speciellt bra.. :oops: Det har tyvärr dykt upp lite bubblor på fler ställen på vingen och det enda är kanske att gå på dem försiktigt med varmluftspistol?? Om någon har erfarenhet av detta är jag ytterst tacksam för tips och råd. Jag avvaktar lite så länge..
            Vet inte om det funkar med Lustrekote, men när jag sträckt Solartexklädsel som varit målad har jag lagt en bit smörpapper mellan klädseln och strykjärnet. Färgen har aldrig smält eller blivit missfärgad. Testa! Annars är det nog varmluftspistolen som gäller...

Christer, om Du inte får bättre utslag än jag hade först (knappt 60 grader) råder jag Dig att försöka göra något åt saken. Nu när jag har nånstans runt 75 grader fungerar inflygningarna väldigt bra. Sista landningen igår kändes så kontrollerad att jag kom på mig själv med att bara stå och njuta av utsikten när hon svävade ner mot landningsbanan med motorn på tomgång och med en lågt stående sol i bakgrunden.. 8)
            Ska hem å kolla i eftermiddag. (Mmmm... jobbar fortfarande, semester om 1 1/2 vecka...) Tror jag fick till det ganska bra, men servona stönar lite vid fullt utslag. PDT_Armataz_02_40

Nej f-n, nu börjar det bli dax....
            /Christer Landberg

Fw190D9
            Fw190F2
            Hawker Tempest Mk. V
            S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
              • maj 2006
              • 1228

Nu när jag har nånstans runt 75 grader fungerar inflygningarna väldigt bra.
              Mätte vinkeln på mina flaps..... typ 45 grader..... :roll: Alltså, var tvungen att göra något:

Skar loss flapsen och monterade tre vanliga gångjärn. Monterade dom lite "längre ner" än CA-gångjärnen satt, över framkanten på flapsen.

Allt limmat, kunde skjuta in flapsen helt mot vingen.

... och nu har jag 75-80 graders vinkel!! Det som begränsar nu är roderhornet som tar i vingen och servots arm. Precis som det ser ut på din Lars. Hela operationen tog mindre än 30 minuter!!

Nu hoppas vi på fint väder i helgen!
              /Christer Landberg

Fw190D9
              Fw190F2
              Hawker Tempest Mk. V
              S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Gött, äntligen an av oss KMP byggare som fått upp den :oops:
                :up: Kör hårt.

Har precis kommit hem från västkusten efter lite välbehövd semester, så nu borde det väll bli tid för bygge och målning.
                Väntar fortfarande på min nya canopy. Kanske har dom semester även i England?
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                :crazy_pilot:
                //Tomas//

Kommentar

• taygher
                  • jun 2006
                  • 735

Hur går det för Dig egentligen Christer?? Jag kollar forumet varje dag för att inte missa rapporten från Din premiär!

Som jag berättat tidigare tänker jag göra om min motorinstallation men det tar lite tid eftersom min leverantör av bearbetade metallprylar har semester.. :(

Planen är att ersätta nylonbockarna med en stadig alubock. Denna skall monteras på en 9mm tjock stålplatta som förhoppningsvis kommer att fylla flera funktioner. Eftersom jag inte vill göra fler hål i brandväggen så är det tur att den nya motorbocken har en helt annan hålbild. Förhoppningsvis kommer vikten av denna platta bli ca. 300-400g så att jag kan ta bort det mesta av blyet som är så svårt att få fast runt motorn.. 8)

Har sett över alla skruvar i motorrummet för ytterligare några starter innan modifiering. Har även köpt en aluspinner från Pitch i Danmark för lite bättre kylning av motorn. (Fin ytförstoring med stor aluspinner!!)
                  Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
                    • maj 2006
                    • 1228

Tja, då var det kanske dags för en "uppdatering"? Sommaren har gått åt till annat å vädret har varit blåsigt. (Sånt Bokis kallar undanflykter!) Taygher har ringt på kvällarna och undrar vad som händer. Ompas öl och korv i kylen har säkerligen passerat Bäst-före-datum för länge sen....

Men lördagen den 1 september lovade soligt väder och svaga vindar. Det var bara att ladda!

Stilig å fin, redå för uppdrag över Europa!

Efter lite skruvande på nålen till drygt ett varv vart det sprutt i Saiton!!

Första taxningen slutade naturligtvis på nosen.

Efter lite kaffe var det dags igen. Drog nu ut kärran till startläge och slog igång den lättstartade Saiton. Ombordglöd är bra!

På 3/4-gas lyfte den lätt. Inga problem med vridmoment.

Fick trimma lite höger skev, det var allt. Hade ställt ner höjdutslaget något och den flög mycket harmoniskt, mjukt och fint. Provade ett par loopingar och rollar. Flög som Taygher beskrivit, sakta och majestätiskt! Vinden började tillta något och fick ett riktig rejält ryck (turbulens) över skogskanten (till höger om fältet) vid en överflygning. Allt fint, flög 7-8 minuter, testade flapsen, inga trimändringar. Dags för landning, ut med ställen, landningsvarv och på medvinden........

...... fick jag ett sånt där ryck igen. Skevade emot och Spitfiren klippte rejält. :shock: Sekunderna ner känns långa men man hinner inte göra mycket. I efterhand är jag osäker på vilket håll modellen gick ner åt, kanske försökte jag räta upp den åt fel håll? Sista försöket var att bara släppa spakarna och se om den rätade ut sig själv men inget hände utom att det blev väldigt tyst...

Så här dagarna efter funderar man naturligtvis om det "bara" var turbulens över skogskanten. Kärran reagerade inte mycket på vägen ner, men skylla på radiostörning är jag den sista som gör. Bara inse fakta, skulle ha hållt högre fart och höjd, PILOT ERROR!! Spitfiren flög kanon!

Det är mycket märkligt att så lite kan gå sönder så mycket så fort.. :?

En inte alltför nöjd byggare/flygare. Shit happens säger man, men kan erkänna att det känns tungt. Har dock njutit av varenda minut av (om-)bygget, lärt mig massor till kommande projekt.
                    Men nästa modell, om det blir en ARF, blir ihopmonterad efter Bokis devis: Skruva ihop den, FLYG OCH HA KUL!!!
                    Kanske bara inse fakta att man passerat 40? Skaffa sig en Oldtimer eller en sån där lugnt puttrande Tiger Moth som Bokis har?

Sqn Ldr Nash's säkerhetsbälte verkar ha fungerat, han lär dock kräva krockkudde i nästa modell. Om kirurgerna kan få dit huvudet igen..
                    /Christer Landberg

Fw190D9
                    Fw190F2
                    Hawker Tempest Mk. V
                    S29C Tunnan

Kommentar

• Glawe
                      • feb 2007
                      • 2126

Jag lider med dig. Vet precis hur det känns, men gillar man bara byggandet så får man se det possitiva i själva bygget. Det är bara att gå på det igen.
                      Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                        • aug 2006
                        • 1927

Detta har varit underbart att se och en mycket trevlig läsning ända tills dom 4 sista bilderna dök upp , inget vidare alls men tyvärr sånt som händer vare sig det är pilot fel eller radio fel.
                        brekdahlssnickeriab.se
                        https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Christer...Jag beklagar verkligen! Det är med sorg i hjärtat som jag tittar på bilderna. PDT_Armataz_02_06

Göran
                          Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Jakob
                            • maj 2006
                            • 1840

Beklagar verkligen!! Sånt gör ont! Det har varit trevligt att följa ditt bygge och all tid du lagt ner är inte bortkastad. Man är en erfarenhet rikare och förhoppningsvis går det bättre nästa gång.
                            Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

Kommentar

• wesse
                              • maj 2007
                              • 5864

oj

stackars dig...men va kul du hade under byggtiden eller hur? själv är jag ingen höjdare på o flyg men jag har jättekul när jag bygger trots att jag inte är någon höjdare där heller..

bygga är att leva flyga är en sidobonus... wesseordspråk

:love: Get high with hovering
                              not drugs :love:

Kommentar

• Mr J
                                • maj 2006
                                • 4130

Nej!!! Så oerhört synd.
                                Man kan bara beklaga av hela sitt hjärta, både du och modellen var verkligen värda ett bättre öde!

Det känns nästan som om man själv har varit delaktig när man har läst varenda inlägg i byggtråden och detta svider verkligen...
                                /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

Arbetssätt...