Marutaka Corsair F4U-1A

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle
    • aug 2007
    • 1472

Hej Christer.

Kan bara hålla med dej om att det är någe´ visst med att bygga på traditionellt vis med ett lass lösvirke, fast ibland kan det bli lite väl spännande.

Har jag missat något eller har du ytterligare ett bygge liggandes, annars är det väl Tunnan som gäller.

Jag har inte sett den där tyska sidan tidigare och det kan bero på att jag inte klarar det tyska språket, även om det går att använda google i nödfall. Det är väl en C-ARF Corsair som visas. Jag brukar gå in på deras egen sida och dregla lite.

http://www.composite-arf.com.hk/ar/Product?791000

Och så den här
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=yswRTjSp8JY&feature=related"]http://www.youtube.com/watch?v=yswRTjSp8JY&feature=related[/ame]

Skickar ut en fråga:
    Var kan man hitta leverantörer till Moki utanför Sveriges gränser. Det kan ju iaf vara intressant att se vad en Moki 150 kostar att ta hem.

/Lelle

Kommentar

• Johnny
      • mar 2007
      • 377

Hei.
      Disse selger Moki.

http://www.3wnorge.com/ Geir Flesche.
      Wir sind DER Ansprechpartner für anspruchsvollen Flugmodellbau, mit über 30 Jahren Erfahrung. Erfahren Sie mehr!

Det finnes sikkert flere.

Mvh. Johnny.
      Mvh. Johnny.

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Ser otroligt bra ut Lelle. Kommer se fram emot fortsättningen...
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• Lelle
          • aug 2007
          • 1472

Hej Ompa.

Alltid roligt att få feedback från en riktig proffsbyggare men än så länge är det ju inte så märkvärdigt. Det kommer värre bekymmer längre fram, och här kommer ett som jag upptäckte alldeles nyss..

Har ju så smått gått & kikat på en Moki 150 och det skulle ju vara det ultimata!
          Nu var jag ner i hobbyrummet och tog fram motorkåpan och tumstock och vinkelhake, och vad tror du jag upptäckte. Jo den j….a kåpan smalnar av framåt !!
          Diametern längst in mot kroppen är 270mm och motorn är 255mm, ganska tight alltså. När jag gjorde kontrollmätningen så har jag 255mm 70 mm från öppningen och då blir kåpan för liten! F..n f..n !!

Kanske kan någon mekanisk firma kan vidga ut den lite, lär ju vara ganska enkelt för dom som kan. Det går ju att gjuta en i glasfiber också.

Tar emot tips om det går att utvidga. Helst av någon firma som finns i Stockholmsområdet. Men jag kan skicka vartsomhelst bara det går att göra.
          /Lelle

Kommentar

• genland
            • maj 2006
            • 1228

Hej Lennart

Känner så väl igen detta.
            Verkar som det alltid ska sitta en småj-vel
            o flina i hörnet...:th_o:

Har också upptäckt problem med
            motorinst. på min Stearman.
            Den ryms helt ok inne i kåpan men...den hamnar mycket
            längre fram än önskvärt...:(

Ger mej den på att du löser det ändå.

Mvh Kent

Kommentar

• Lelle
              • aug 2007
              • 1472

Hej Kent.

Jo, det måste gå på något sätt.
              /Lelle

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Lelle,det är samma size på den kåpan som Topflites..Jag ska kolla om det har hänt något men det ska tillverkas kåpa passande Moki till den corsairen,ska kolla hur det har gått o om det finns en extra..
                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Lelle
                  • aug 2007
                  • 1472

Hej Bokis.

Intressant med kåpan. Kolla gärna om det går att få tag på.

Jag ska göra lite egna försök på hemmaplan idag. Ska åka in till en mek verkstad som en bekant till mej har. Han är otroligt duktig och lite tusenkonstnär. Han har bla gjort nya delar till min gamla veteranbil som ej lägre gick att få tag på, så kanske han kan stäcka ut den lite, behövs ju bara 7,5mm. Vet att aluminium är lätt att sträcka ut, för den som har utrustning. Annars får jag väl söka upp någon bilbyggare som har ett ”engelskt hjul” så kanske det löser sig.

Jag har kanske en aning om varför den avsmalnar, och det är väl egentligen bara för att stansen ska kunna dras ur efter pressningen. Vore synd om den inte gick att använda eftersom den är så lätt. En glasfiberdito skulle säkert bli tyngre.

Bokis, du får besked om det fixar sig. Tack så länge.
                  /Lelle

Kommentar

• Lelle
                    • aug 2007
                    • 1472

Ursprungligen postat av Johnny
                    Hei.
                    Disse selger Moki.

http://www.3wnorge.com/ Geir Flesche.
                    Wir sind DER Ansprechpartner für anspruchsvollen Flugmodellbau, mit über 30 Jahren Erfahrung. Erfahren Sie mehr!

Det finnes sikkert flere.

Mvh. Johnny.
                    Hej Jonny & tack för dina tips.
                    /Lelle

Kommentar

• warben
                      • jan 2007
                      • 304

Trevligt bygge, klar favoritkärra. Lycka till med fortsatt bygge, kanske får vi se den på shootouten i juni. När det gäller Moki så är tyska airworld europaagent. Det går alldeles utmärkt att handla från dem, har själv handlat en 215 där. Vill man tala svenska så går det att beställa ifån Hasse på 3f www.3fhobbysevice.se . Priser är stort sett desamma. Oavsett vart du handlar moki så sker all service, garanti genom airworld i tyskland.
                      Mvh. Tobbe

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Hej Tobbe.
                        Corsairen har också varit min favoritkärra sedan länge. Vet egentligen inte varför jag fastnade för just den. Möjligen stuket på vingarna, men fräck är den och så flyger med en väldigt tuff attityd.
                        Tyvärr kommer den nog inte att vara klar till shootouten, men jag kan alltid ställa ut den till beskådan för dom som följer tråden och vill se den live.

Blir nog mycke´ Rcff-folk där och då får man chansen att träffa alla som ”känner” från forumet. Kul !!
                        Har varit i kontakt med 3f och fått pris därifrån och det skiljer inte mycket. Kan vara lika bra att köpa hemma då.
                        /Lelle

Kommentar

• Lelle
                          • aug 2007
                          • 1472

Uppdatering

Ni som följer den här tråden vet av onsdagens inlägg att jag har lite problem med huven. Jag har under gårdagen varit och kollat lite med en del känningar som jag har. Det har resulterat i att jag fått en adress till en person som har ett engelskt hjul och som kanske kan valsa ut kåpan så att den blir 270 mm, vilket behövs om jag ska välja en moki som drivkälla.
                          Ska söka personlig kontakt med honom i början på nästa vecka och se vad som går att göra, som tur är finns det annars andra lösningar så det ska nog fixa sig på någe´ sätt. En sista utväg är att gjuta en ny kåpa i glasfiber.

-------------------------

HÄR FORTSÄTTER BYGGET MED PLANKNINGEN AV EN YTTERVINGE.

Det första jag gjorde var att bygga en enkel jigg som jag kunde lägga vingen i. Tycker att det är säkrare att ha den på det viset istället för att palla upp med klossar och annat som finns tillgängligt när balsaplankningen ska påbörjas. Jag har provat med allt möjligt (Gummisnoddar, klossar, tvingar, tyngder) för åstadkomma ett så bra tryck som möjligt över hela vingen. Brukar alltid bli någon glipa och då kom jag på ide´n med att bygge en jigg och det blev ett utmärkt hjälpmedel. Sågade bara ut urtag för vingbalkarna och att den framförallt var rätt invägd. Det finns inget som är så tråkigt när man lagt ner en massa jobb på tex en vinge och sedan konstatera att den är skev när den är klar att använda.
                          Det här är så enkelt att göra och vingen blir garanterat rak. Nu är det inte lika viktigt att det blir alldeles rakt när bara den ena sidan plankas, men när översidan sedan ska plankas måste det vara absolut rakt, annars blir vingen skev. Finns inget värre än att försöka flyga med en skev vinge.

Eftersom spetsen av vingen är ganska mycket böjd så börjar jag med att böja balsaflaken som jag ska planka med. Bara att ställa i ett spann med vatten en liten stund, sedan...
                          Ok, jag vet att det finns andra metoder. Jag har lärt mej av Sweeper och Nalle att använda fönsterputs med ammoniak inblandat. Kan tala om att det fungerar kanonbra och fort går det dessutom. Bara att böja efter att man sprayat på det.

I det här läget så visste jag inte om det så därför blir det på det här viset. Jag har haft flera hyss för mej med att böja balsa, men numera är det bara fönsterputs som gäller för mej också.

Så är det bara att sätta an rätt vinkel på ”böjen”. Sätter alltid till lite extra ”överböjning” eftersom balsan böjer tillbaka lite efter att det torkat. Nu får det sitta över natten.

Här är det färdiga resultatet. Nu blir det enkelt att limma utan att spänna sönder några spryglar.

Här syns böjen på undersidan av vingen. Nu blir det lätt att limma eftersom balsaflaket har samma radie.

Här har jag monterat det första balsaflaket. Som ni sett på tidigare bilder har jag en undersida som är anpassad till vingbalkarna så att jag inte skadar dom när jag drar till. Jag har sedan gängat in M5-stänger i underlaget som jag får som mothåll. Bara att lägga på furulisterna och spänna åt.

Här har jag dragit till bultarna mot brickorna. Jag drar inte så väldigt hårt, det behövs inte utan bara lite lagom tryck annars är det väldigt lätt att knäcka spryglarna. Det blir ändå rakt och tätar mot alla anläggningsytor.
                          Efter denna första ”torrmontering” så tag jag bort tvingarna och gjorde ytterligare ett stöd på mitten. Jag spänner ju inte heller där det inte finns något mothåll för det skulle resultera i att jag fått en vinge som liknat en banan.

Här är den första plankan på plats.

Här en annan vinkel. Bara att fortsätta med nästa tills hela undersidan är klar. Kanske ska nämna att jag enbart använder vit- och gullim eftersom jag är grymt allergisk emot ca-lim. Använder det ytterst lite och då är det ansiktsmask med gasfilter som gäller.

Så var då undersidan av den yttre vinghalvan plankad. Här är även servoöppningar för klaff och skevroder gjorda.

Nu har jag tillverkat en ny jigg som passar till undersidan av vingen som är plankad. Nu är det jätteviktigt att det här blir absolut rakt. Om, det skulle vara alldeles så lite skevt när den första plankningen limmas så blir hela vingen skev. Då är det bra att sprätta upp och börja om. När jag mätt in jiggen så skruvar jag även fast den i byggbordet så att den inte har någon chans att skeva när jag spänner an plankningen. Här saknas också mothållet på mitten.

Som ni ser så har jag sågat ut exakt form på jiggen som undersidan på vingen. Jag har också lagt emellan lite skydd av grovt papper för att inte skada den underliggande plankningen.

Här ligger vingen i jiggen. Översidan är också redan plankad och jag råkade faktiskt sudda ut några bilder i kameran (inte första gången) och därför är översta plankningen inte med. Ingen katastrof, för det går till på exakt samma sätt som undersidan.

Här är den färdigplankade översidan. En liten öppning har jag lämnat för att göra infästningen av gånggärnen till klaffen. Sedermera ska också ett rör monteras för överföring av roderrörelse till mellanklaffen.

Det blir allt, nästa gång påbörjas jobbet med klaffar och lite annat.
                          /Lelle

Kommentar

• taygher
                            • jun 2006
                            • 735

Ja, vad säger man?

Lelle - Kungen av informativa byggtrådar av högsta klass!! :icon_pray:

Jag sitter här och blir nästan tårögd..
                            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lelle
                              • aug 2007
                              • 1472

Lugn & fin nu, Taygher.
                              /Lelle

Kommentar

• ChristerL
                                • maj 2006
                                • 1228

Ojojoj vicket vingbygge!
                                Börjar bli glad att man är såld på kärror med elliptiska vingar och bara två knäckar!! (=Hawker Tempest!)

Ursprungligen postat av Lelle
                                Kanske kan någon mekanisk firma kan vidga ut den lite, lär ju vara ganska enkelt för dom som kan. Det går ju att gjuta en i glasfiber också.

Tar emot tips om det går att utvidga. Helst av någon firma som finns i Stockholmsområdet. Men jag kan skicka vartsomhelst bara det går att göra.
                                Får man verkligen gör så här? Är det inte lite kriminellt?? Vad gör EU mot detta ev. tilltag???
                                Vad jag menar är att motorkåpan ska väl vara skalaenlig, inte passa en viss motor..... Hmm....... :fear::dancing2::ciao:
                                /Christer Landberg

Fw190D9
                                Fw190F2
                                Hawker Tempest Mk. V
                                S29C Tunnan

Kommentar

Arbetssätt...