Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Speedbird - Planen är att ha 3st genomgående bultar monterade inifrån och med nylock på motorsidan. Att bultskallarna är försänkta nu är för att jag skall kunna ställa ned distansen (med motorn på) på brandväggen och rita in cirkeln. I samma veva märker jag upp både ring och brandvägg så vridningen blir korrekt sedan borrar jag hålen i brandväggen med distansen som mall.
Ok
då förstår jag,
det blir en enkel och stabil lösning
Ursprungligen postat av taygher
Kul förresten att Ni tycker dinstansringen ser bra ut, jag gjorde ritningen till den i Paint eftersom jag inte har något CAD-program (och inte vet hur ett sådant fungerar..) :lollypop:
Coolt
här sitter man och ritar i AutoCad nästan var dag, hehe
kanske har din kompis, verktygsmakaren, kvar programmet i sin maskin ?
om man skulle behöva en distans i framtiden
Ok
då förstår jag,
det blir en enkel och stabil lösning
Coolt
här sitter man och ritar i AutoCad nästan var dag, hehe
kanske har din kompis, verktygsmakaren, kvar programmet i sin maskin ?
om man skulle behöva en distans i framtiden
/Perra
Säg till mig när den dagen kommer så ordnar jag fram en distansring, no problemo!
Jag hade egentligen hoppats på att montera motorn redan igår men jag har varit ute på tjänsteresor både igår och idag så det blev inget med det. Som tur är kom jag hem i skaplig tid ikväll så nu är en upphängningsanordning till verandaräcket tillsnickrad. Tanken är att montera motorn imorgon kväll då min gode vän Stefan kommer på besök. Vi ska även provköra hans nya Saito FG36:a som sitter på plats i en Extreme Flight 74" Yak 54.
När jag ändå var igång ikväll skruvade jag av motorkåpan på Yaken för att måtta lite och det ser ut att vara relativt enkelt ändå att märka upp motorfästet på brandväggen. Det är klart bättre access än jag befarade.
Knäppte några bilder i vanlig ordning:
Det är väldigt gott om plats i motorkåpan, funderar på att göra någon typ av baffling mellan cylindrarna för säkerhets skull.
Så här långt fram kommer motorn innan den tar i kåpan, det hade krävts en jäääkla fet distans för att få till detta! :sarcastic:
Det hade sett helpuckat ut också för den delen..:hahaha:
Synen av Moki:n i motorkåpan är helt klart inspirerande och det kommer att kännas ännu bättre när den är monterad och klar.
(Då kanske jag får en rejäl spark där bak så att alla slutliga detaljer blir klara..:sarcastic
Lycka till med motorstarten imorgon, skall bli kul att få se mer om det i Din byggtråd! :thumbup:
Hello boys and girls, idag har det blivit lite mer gjort med Yaken i det härliga vårvädret. Det var nästan sommartemperatur i Tranås under eftermiddagen så det var riktigt gött!
Lite bilder:
Här hänger Yaken i den lilla ställningen på verandaräcket. Stefan hjälpte till att lyfta upp kärran som tur var. Tack Stefan! :icon_pidu:
Motorn är här inpassad på brandväggen och motorkåpan har precis plockats av. Denna operation gick väldigt bra, tänk om alla saker man vill göra under ett bygge gått lika smärtfritt!
Bultmönstret borrades utan bekymmer och som tur var gick alla bultarna fria från den kolfiberplatta som är limmad på brandväggens insida från fabrik.
Mokin äntligen på plats! Jag var tvungen att hänga på proppen för att kolla resultatet. Avståndet mellan propp och motorkåpa är helt OK men kommer att bli helt perfekt när spinnern från TruTurn dyker upp. :thumbup:
Närbild på Moki + propp. Nu måste jag få fram avgasrör och titta närmare på ev. baffling mellan cylindrarna.
Nu kan jag äntligen ta tag i montering av tankplatta, tank och slangar mm.
Det är en hel del kvar att göra men det borde gå relativt fort ändå. Inspirationen är på!
Det blev lite av en aha-upplevelse för mig också när den hängde på verandaräcket.
Jag tränar allt jag kan med min lilla Extra 300S (spv. 2040mm) för att förbereda mig inför stundande premiär. Senast idag blev det två starter i måttlig vind efter arbetsdag på fältet.
Wesse - jag hoppas verkligen på att besöka er i Hultsfred med Yaken i sommar, ni verkar ha extra sällsam stämning när Ni flyger.
Hoppas bara att ni inte är för elaka mot en stackars Tranåsbo som kommer på besök..
Ja jösses, tankarna snurrade frit i huvudet när du först berättade om att hänga "monstret" på altanen för att kunna montera motorn. Ja ja, man tänker den på något vis hänger på kanten, på insidan, sen så står man på en stol och... Nähä inte det nä. Aningen för stoooooooooooor var den för det :sarcastic:
Min totatal bild och sinnes upplevelse är nu tottal, och av alla märkliga knep för att göra diverse montage och installationer så vinner du lätt Tigern :lollypop:
Det var bara för häftigt att få se. Synd man inte var där live bara.
Och ***** i gatan vad snygg installationen bev. Får väll hjälpa till med att hålla tummarna så den där förbenade spinnern och spakdragaren från staterna dyker upp till veckan :thumbup:
Modellflyg En Stört-skön hobby:crazy_pilot:
//Tomas//
Kommentar