Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Små, lätta, långsamma kärror tycker jag aldrig tål vind - sen får andra tycka annorlunda men det är min åsikt. Det ligger i sakens natur att en lätt och långsam kärra aldrig kan vara vindtålig. Allt går att flyga under nästan alla omständigheter men det skall ju vara kul också... Vi har ju bara i denna tråd fått ett par exempel på inomhuskärror som hastigt blåst iväg upp i träd - och det är inte helt ovanligt.
    Jag har flugit en tidig version av RC Factorys 1 m-kärror och 2 olika av av 80 cm-kärrorna - fjolårets Edge och årets Yak Crack Lite. I mina ögon är Crack Lite klart roligare att flyga inomhus - antagligen beroende bl a på att den är lättare men troligen också en bättre konstruktion. Jag har sett den vanliga Cracken utomhus och den såg ju också trevlig ut.
    Är det väldigt trångt och du behöver en extremt vändbar kärra så är en lättbyggd Crack Lite nog den bästa varianten.
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• Deep Purple
      • okt 2007
      • 268

Nej inte mkt vind, jag menar att det rör sej pyttelite i trädtopparna bara

Tack för tipset på Crack Yak Lite
      Räcker denna TURNIGY 2204 motor ? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=6547

Jag är helt grön på elflyg men måste prova
      Kan någon ge mej förslag på allt jag behöver för att få den i luften ?
      Jag köper från HobbyKing: Fartreglage, acc, proppar, servo , kontakter osv
      Så ge gärna länkar dit tack

Behöver en LiPo laddare också
      Har läst på lite här i forumet och iCharger 106B verkar många rekomendera
      Bästa pris verkar vara här: http://www.giantshark.co.uk/icharger...-p-404527.html

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
        • 989

Kika på tillbehörslänkarna under produkten på tex.

så har du lämplig setup att översätta till HK,
        kör själv en 2204 kV2100 men tycker den är lite klen på 2S, de andra verkar ha bättre kräm i setuperna, se tidigare i tråden. HXT900 skeven och HXT500 på höjd & sida plus lämpligt reglage (tex turnigy plush 12 el 10A)., mottagare lättast möjliga som finns till din radio och sedan ackar 2S300-500 ungefär; växlar själv mellan RcFlights Gravity 350 och HKs NanoTech 460 på Liten.
        ----------------------------------
        Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Deep Purple
          • okt 2007
          • 268

TURNIGY 2204 tål 3S ser jag, men då ökar vikten ?

Ökar vikten så lågfarts flygandet blir lidande ? hovrande ?

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Hej,
            Om du kollar tidigare i tråden så ser du några olika fungerande setuper. Jag kör t ex PowerHD DSM-44 på alla roder och det räcker utan problem. Men försök hålla nere vikten - enstaka gram blir till slut tiotalet gram eller ännu mera.
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• Rille Stark
              • jun 2011
              • 410

Jag har prövat Turnigy 2204-14T på min Crack Yak Lite & det funkar väldigt bra!
              Till 2 celler bör du använda GWS SF 8x4,3. Den här motorn funkar inge vidare med GWS DD 8x4 även fast Hobbyking tycks antyda det.
              Jag håller med Roger, 3 celler är för tungt för Crack Yak Lite tror jag, det gäller att hålla ner vikten. Vill du använda 3 celler så bör du nog välja den vanliga Crack Yak istället.
              Bifogade filer

Kommentar

• Deep Purple
                • okt 2007
                • 268

Tackar för all info !

Får läsa på lite mera + kolla runt på delar hos HobbyKing ...

Kommentar

• Mr J
                  • maj 2006
                  • 4130

Ursprungligen postat av McRegor
                  Små, lätta, långsamma kärror tycker jag aldrig tål vind - sen får andra tycka annorlunda men det är min åsikt. Det ligger i sakens natur att en lätt och långsam kärra aldrig kan vara vindtålig. Allt går att flyga under nästan alla omständigheter men det skall ju vara kul också...
                  I grund och botten håller jag givetvis med dig, men när jag skulle prova OrangeRX Stabilizer så hamnade den på min Free Air Blade som är hyfsat lätt byggd, och den gick förbluffande bra i vindar upp till 6-7 m/s. Problemet var bara att den med sin 19 gramsmotor och 2-cells ackar hade ganska svårt att ta sig framåt mot vinden.

Så jag har funderat lite på om man inte kunde köra med en liknande kärra med en lite kraftigare drivlina och stabilisering, och på så sätt få ett plan som klarar sig fint på små ytor och ända klarar av lite normala vindar.

Den blir såklart inte så bra att flyga inomhus med, men om önskemålet är att ha en hyfsat liten, oöm kärra som tål lite vind så tror jag att det kan fungera ganska bra.
                  /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                    • 989

Jag testade "samma" med rcfactory sbachen, men en såndär 25grams HXT kV1500 och HD8040 på 3S och det fungerar bra i blåst, men ekipaget blev lite tungt med OrangeRxen för små ytor.
                    ----------------------------------
                    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Deep Purple
                      • okt 2007
                      • 268

Vad har ni för kontakter mellan batteri och fartreglaget ?
                      Om det nu ska vara så lätt som möjligt ...

Det blir väl detta i mitt plan:
                      Turnigy 2204 med GWS SF 8x4,3 propp och 2S 300-500
                      Vet inte hur många amp detta drar, och vad det då behövs för kontakter

Mellan motor och fartreglage lödar ni kablarna ?

( Som sagts - jag är helt grön på RC flyg eljox )

Kommentar

• Rille Stark
                        • jun 2011
                        • 410

Det drar nog ca 6 A.
                        Det är JST som gäller. De flesta batterier i lämplig storlek har denna kontakt. Undantaget är nog endast de som är till för E-flite:s små modeller.

Jag löder kablarna mellan motor & reglage. Med rätt längd på kablarna & utan kontakter kan man spara upp till 5 gram i vikt.
                        Bifogade filer

Kommentar

• Rille Stark
                          • jun 2011
                          • 410

Observera! Var försiktig med kablarna från motorn. De bör inte kapas för de är nämligen lackade & lyckas man inte få bort lacken helt så blir det dålig kontakt när man löder.

Kommentar

• Deep Purple
                            • okt 2007
                            • 268

Ursprungligen postat av Miracle
                            Observera! Var försiktig med kablarna från motorn. De bör inte kapas för de är nämligen lackade & lyckas man inte få bort lacken helt så blir det dålig kontakt när man löder.
                            Yepp ! nej man ska ju skarva som du gjort det

Miracle - har du någon film på din Crack Yak Lite med Turnigy 2204 ? eller om någon annan ...

Kommentar

• Rille Stark
                              • jun 2011
                              • 410

Nej, jag har tyvärr ingen video med Turnigy 2204-14T. Den är dock riktigt bra, lite mindre drag vertikalt och något längre flygtid. Skillnaden är marginell & märks mer när man flyger utomhus. Försök dock hålla nere vikten. Turnigy 2204-14T ger bra kraft för 3D flyg upp till en modellvikt av 170 gram, väger modellen mer så kan motorn upplevas som för svag.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Miracle har helt rätt i att man måste göra så mycket som möjligt för att hålla rimlig vikt på kärran. Min Crack Lite vägde ny rätt exakt 150 g med 2S300 och med den vikten fungerar den utmärkt för en söndagsflygare. "Proffsen" vill ju inte gärna ha tyngre kärror än runt 100 g men så lätta kärror är inget man kan flyga med på våra inomhusflygningar för dom äts snabbt upp...
                                Du behöver absolut inte vara orolig för effekten på en Turnigy 2204 på en inomhuskärra och när du flyger inomhus. Det är nog svårare att flyga med för mycket effekt inomhus än med lite mindre för det är så nära till väggar, tak och golv.
                                Men som sagt - lätta servon ( 5 g), lätt mottagare (3 g), lätt reglage (jag kör Turnigy 6 A) och var försiktig med mängden lim så blir det nog bra. Vill du läsa om lite mera extrema lättningar så läs denna tråd - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99
                                Där finns en del att lära för den som vill banta inomhuskärrorna...
                                Hälsningar
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...