Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrotiz
    • jun 2009
    • 540

    #106
    Just ja Pajala var de ju! En liten bit att åka för å flyga :p

    Känner igen den attityden du beskriver från mestadels andra forum, och de är lite trist.
    Sen finns det ju alltid dom exemplen där någon vill hoppa direkt in på tredje gradens överkurs inom ett specifikt område utan att ha nödvändig förkunskap och då brukar vissa svar kunna vara lite hårda.

    Men här hjälps vi åt sågott vi kan

    En större fotbolsplan(dubbel) eller äng funkar till easystaren sålänge det inte är fullt med träd runtom.
    Man får hålla lite utkik när man är å kör runt med bil för de brukar ju vara ett krav att kunna nå platsen med bil.

    Kommentar

    • Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

      #107
      Ähhhh... Det är väl inte så långt! De är ju bara 22 mil till Lule! :-D

      Nästa batterifråga!
      Hur vet jag att det är dags att avsluta en flygning??? Vet att man inte får dränera på ström helt och hållet..
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

      Kommentar

      • pgrts

        • jun 2006
        • 2015

        #108
        ES kräver faktiskt inte så mycket när man väl är van.
        Snobbens klubbfält är en utmaning för alla från grannklubbarna med mycket skog runt.
        Detta är en en ES med original borstad motor med 2-cells LiPo men den har moddats direkt med skevroder.

        Visstja - ett tips. Om du har skevrodren kopplade till olika kanaler på radion kan du mixa flaperon.
        Genom att höja båda skeven upp rätt så mycket kan man korta ner landningssträckan rätt bra.
        Vanligen så gliiiiider planet nästan i evighet.
        ___________________
        patrik@pgdata.se

        Kommentar

        • Skrotiz
          • jun 2009
          • 540

          #109
          Tror inte multiplex radion har möjlighet till att mixa flaperon men jag kan ju ha fel.
          Visst glider easystaren bra men brukar inte vara några problem vid landningar när man fått in vanan.
          Men visst har man ju fått åka ett extra varv innan landning någon gång även med fpv utrustning i planet.

          Angående batteriet; läs i instruktionsboken om fartreglaget har LiPo-cut.
          Har den det så klipper den strömmen till motorn när de börjar bli för låg spänning, alternativt så drar den ner på gasen märkbart när det börjar ta slut.
          Vissa reglage kan man programmera på och av funktionen.
          Annars blir de att ta tid på hur länge du flyger så du vet när de börjar vara dags att landa.

          Kommentar

          • Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

            #110
            Well, well! Meine damen und herren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!
            Premiären gjord! Jag har aldrig flugit rc innan i hela mitt liv!

            2-3 m/s
            Regn
            Dimma
            horizontell sikt 100-150m
            Vertikal sikt 50-60m
            Starter: 2, lyckade 2 (Ink. Första försöket)
            Landningar: 2, hårda men inte krasch
            Flygtid: 20 min, Inga krascher
            Övningar: åttor, hitta försvunnet plan i dimma, inflygningar mm.
            Dessutom ingen som helst assistans!

            Ha, Ha, Ha! Tappade faktist bort planet i dimman, men la det i en stor gir och plötsligt dök det upp igen! Faktiskt precis samma manöver jag gjorde med FMS-simulatorn när jag råkade hamna utom synhåll. :thumbup:

            Fy fan vad glad jag var och fortfarande är!!
            Senast redigerad av Medeashusse; 2013-05-22, 07:02.
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

            Kommentar

            • pgrts

              • jun 2006
              • 2015

              #111
              Ursprungligen postat av Skrotiz
              Tror inte multiplex radion har möjlighet till att mixa flaperon men jag kan ju ha fel.
              Du kan ha rätt där - det är lite svårt att hitta en manual.
              Elevator, rudder, throttle, two aileron and one auxiliary switched channel, located on the power trim switch.
              I alla fall så stor det ju att den har två kanaler för skev och en "aux".
              Men jag håller klart med om att ES i princip kan spinnas ner till sista metern och sedan flyta ut när farten reducerats - men det kräver sin pilot.....

              Måste korrigera mig - det finns en alldeles förträfflig manual på Autopartners hemsida.
              Den följer säkert med när man köper så husse har säkert läst den på alla språken nu ;-)
              Massor med modeller är förprogrammerade och det går att uppgradera med USB när MPX lägger in fler modeller.
              Senast redigerad av pgrts; 2013-05-21, 21:05.
              ___________________
              patrik@pgdata.se

              Kommentar

              • Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

                #112
                Jaha, så nu ska jag snickra på bromsar!?
                Iofs så hade jag behövt dom igår, då ES:n glidflög ju som en fiskgjuse över vatten när jag gick ner för landning!

                Det stämmer bra, jag har läst manualen men inte på alla språk! Bara nästan!

                Men hur skulle man få in den manövern på Aux???

                Måste bara säga att ES:n var vääädigt snäll när jag flög den igår. Faktisk mycket mer lik simulatormodellen än jag trodde den skulle vara.
                Egentligen så var mitt enda problem att spakarna på sändaren gick mycket mycket lättare än USB-sändaren till datorn. Kändes som att ha två smörklickar under tummarna.
                Senast redigerad av Medeashusse; 2013-05-22, 08:56.
                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                Kommentar

                • cykelbud
                  • feb 2012
                  • 153

                  #113
                  Ursprungligen postat av Medeashusse
                  Well, well! Meine damen und herren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!
                  Premiären gjord! Jag har aldrig flugit rc innan i hela mitt liv!
                  Bra jobbat!
                  Visst är det en grym känsla
                  Klart beroendeframkallande!

                  Klarar du "instrumentflygning" så klarar du väl allt hehe

                  Kommentar

                  • Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

                    #114
                    Tack!

                    Det var helt underbart!

                    Kände att jag blev lite nervig efter 20 min och avslutade, innan jag kraschade. Men det var väl en hyfsat lång flygtid för att vara första gången?

                    Ha, Ha! Jag får sätta på positionsljus så blir det lättare att hitta den. Tja, landningsljus kanske inte vore kanske helt fel heller?!
                    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                    Kommentar

                    • Skrotiz
                      • jun 2009
                      • 540

                      #115
                      Gratulerar!
                      Var ju kanske inte dom bästa förutsättningarna men du fixade det
                      Var nog ingen som tvivlade på att du skulle grejja de här med rc plan heller
                      Simulator tränandet kom till nytta iaf, de är ju bra.

                      Nu är de bara till att fortsätta flyga.
                      Och en sista sak, alla "landningar" man kan flyga vidare efter är landningar

                      Kommentar

                      • simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

                        #116
                        20 min är lång tid dom första gångerna tycker jag , inte bara för att det är bra gjort utan också för att man inte riktigt klarar att hålla koncentrationen uppe så länge man är ju inte så avslappnad i början.

                        Mitt tips är att köra lite kortare rundor med en paus mellan så minskar risken för krash

                        Kommentar

                        • Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

                          #117
                          Stod utanför bilen och tittade på fältet, regnet, dimman och att det var helt tomt på folk. Höll på att avbryta, men kom på att det alltid är dåliga förhållanden när jag ska lära mig något nytt (den listan är väldigt lång), så jag körde! :-)

                          Jag hade det ambitiösa målet att flyga ett helt acc, men kom på att jag satte 2700 mAh batteriet. Det blev lite väl lång flygtid för mina nerver!

                          Jag ska följa rådet och ta en paus i fortsättningen....
                          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                          Kommentar

                          • Skrotiz
                            • jun 2009
                            • 540

                            #118
                            Hur löste du med laddningen?
                            Laddade du accen en sväng till fast i uttaget för 3cells accar?

                            Kommentar

                            • pgrts

                              • jun 2006
                              • 2015

                              #119
                              Ursprungligen postat av Medeashusse
                              ..Men hur skulle man få in den manövern på Aux???
                              kan tänkas att Skrotiz har rätt i att det inte går att programmera flaperons - men - det är ju 2 utgångar för skev - och - de har ju massor med modeller klara att koppla upp så rimligen finns det V-tail, delta och allting om man bara vet hur man kommer åt det. FunCub har ju flaps och det är ju osannolikt att den inte skulle funka direkt.
                              Frågan är kanske var man kommer åt infon. Det finns 30 modellminnen så det är kanske så att man kommer åt ett vettigt program om man bara vet vilka varianter som finns på de olika minnen och hur man når dem.

                              Håller klart med dem som säger att det är bättre att flyga flera gånger a 5 minuter än en a 20 minuter.
                              Självklart är det annorlunda med segelflyg tillbakalutad i en baden-baden med en burk i armstödet........
                              Men om man flyger och utforskar gränserna för planet så är man på spänn hela tiden och då är det smart att pausa då och då. Hur går det med dina 8-or och inverterad flygning... Det kommer snart när du tröttnat på att glida runt.
                              ESn är definitivt inte lika stabil när du ska börja med samma manövrer inverterat även om den fortfarande är snäll.
                              ___________________
                              patrik@pgdata.se

                              Kommentar

                              • Skrotiz
                                • jun 2009
                                • 540

                                #120
                                De var mer av en chansning att Smart sändaren inte skulle stödja flaperon.
                                Nu när du säger det så är de ju inte alls omöjligt att de går å programmera in bara man hittar ett modellminne för det.
                                Rent teoretiskt bör de gå att programmera precis hur man vill bara man kommer åt koden och har kunskapen att ändra dom parametrar man vill.

                                Har inte läst på om Multiplex radiostyrning men kanske gör det framöver.
                                Sitter modellminnena i radion eller mottagaren?
                                För om dom sitter i mottagaren är de ju supersmidigt att kunna ha samma radio till flera modeller med varsin mottagare, kan man byta plan ute på fältet lätt och bara ha en radio.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...