Krach-kit
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Ahaaaaa! Det var DEN Thomas!! :thumbup:Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Varför ska spakarna egentligen åt det andra hållet, hela tiden? :eek:Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Ska be min kiropraktor att vrida av huvudet och sätta tillbaka det, "på det andra hållet"!Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
En gång på åttiotalet kom det en (galen?) tüsk ut till fältet hemmavid.
När han startat upp kärran, hängde han på sig sändaren BAK OCH FRAM!! Alltså sändarens bakstycke mot magen och med spakarna pekandes UT från magen!
Där stod han alltså och PEKADE med spakarna vilket håll han ville ha kärran. Höger spak upp -> stig, höger spak ner -> sjunk. Peka vänster -> vänster skev, peka höger -> höger skev, osv.
Inte så jäkla dumt egentligen, han flög alldeles utmärkt!
("Don't try this at home!")Retroholic!Kommentar
-
Hmmm... Verkar som jag ligger i lä mot Tysken vad gäller fel som kan uppstå när man lär sig själv. Jag menar, jag använde tummarna istället för penngrepp och mode 4 istället för 2, medans han verkar ha öppnat kartongen till sändaren på fel håll när den var ny och sedan fortsatt på den vägen!

Appropå fel håll!
När jag kör större kärror i Phoenix så märker jag att det skiljer på höjdtrimmen beroende på gaspådrag. Är det så i verkligheten, hur brukar man oftast trimma in?Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Stig och motor brukar följas åt om man har en vinge med lyftande egenskaper (platt undersida). Förr - länge sedan - när det bara fanns 1-kanalig radio så var det full gas som gällde och planet steg så fint tills soppan tog slut och planet sjönk fint till marken. Med enbart sidoroder kunde man göra flera fantastiska manövrer. När planet lade sig på sidan så blev det förstås så att det dök också. Med lite slalom kunde man då hålla jämn höjd. Inte för att jag själv tror att jag skulle fixa det men de klarade både roll och looping. På din fråga så skulle jag nog trimma jämn flygning vid ca 70% trottel eller det man känner är en bra "cruising speed".___________________
patrik@pgdata.seKommentar
-
Allright!
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-

Så, då har Cessnan fått nya tassar! 75 mm bak och 60 fram. Lättvikts och skum.
Uppsizat från 45 och 40
Egenhändigt bockad hjulupphängning fram, lite ocentrerad men det ska nog gå ändå.. Tror jag, eventuellt, kanske.

Det går inte fort, men det blir inte bra heller!
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Frågan om tum- eller tumme-pekfinger-styrning har diskuterats i det oändliga och slutsatsen är att det inte tycks spela någon roll vilken metod man använder. Det finn inget rätt eller fel. Samma sak gäller vilken mode man använder i sändare. Mode 2 som vi oftast i använder i Nordeuropa leder ofta till onödigt komplicerade spakrörelser då man flyger aerobatiska manövrar. Mode 4 innebär här vissa fördelar. Fundera exempelvis på vilka spakrörelser som behövs vid en långsam roll eller vid hovring med Mode 2 respektive Mode 4.Hmmm... Verkar som jag ligger i lä mot Tysken vad gäller fel som kan uppstå när man lär sig själv. Jag menar, jag använde tummarna istället för penngrepp och mode 4 istället för 2, medans han verkar ha öppnat kartongen till sändaren på fel håll när den var ny och sedan fortsatt på den vägen!
Även i detta fall är det dock antagligen en smaksak vilken Mode som man väljer att använda.Kommentar
-
Jaha! På det lilla viset!
Jag trodde det var någon Svensk standard och den var spikad i granit. Är ju för grön för att ha en egen åsikt, så jag gör som jag blir tillsagd!
Men det är mycket bra att veta att graniten inte är orubblig.
Då vet jag det också! :thumbup:
Ja, jo om jag inte kraschar eller det är trådminerat i minfältet så går det säkert utomordentligt bra att landa.
Planet kunde knappt rulla över en ullmatta innan och nu stoppar väggen det istället.
Vet inte om jag ökade vikten något speciellt mycket, men vi får se den dagen jag försöker starta! :o
:thumbup:Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Någon som känner till var man kan hitta fler plan och flygsajter till Phoenix, utöver de som finns på deras hemsida?Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar

Kommentar