Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

    #406
    Ursprungligen postat av Medeashusse
    Jaha, MrJ är i filmbranschen också!
    Vem läste fel på ritningen och spikade fast en vinge för mycket?
    Klart man måste filma när det kommer en och en halv Cub flygande
    Det är Thomas som ser dubbelt ibland :sarcastic:

    Kommentar

    • Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

      #407
      Ahaaaaa! Det var DEN Thomas!! :thumbup:
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

      Kommentar

      • Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

        #408
        Varför ska spakarna egentligen åt det andra hållet, hela tiden? :eek:
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

        Kommentar

        • Thomas

          • jun 2006
          • 7673

          #409
          Har du vänt sändaren både upp och ner och bak och fram??:sarcastic:
          Retroholic!

          Kommentar

          • pgrts

            • jun 2006
            • 2015

            #410
            Eller har du vänt proppen och flyger baklänges..........
            ___________________
            patrik@pgdata.se

            Kommentar

            • Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

              #411
              Ska be min kiropraktor att vrida av huvudet och sätta tillbaka det, "på det andra hållet"!
              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

              Kommentar

              • Thomas

                • jun 2006
                • 7673

                #412
                En gång på åttiotalet kom det en (galen?) tüsk ut till fältet hemmavid.
                När han startat upp kärran, hängde han på sig sändaren BAK OCH FRAM!! Alltså sändarens bakstycke mot magen och med spakarna pekandes UT från magen!
                Där stod han alltså och PEKADE med spakarna vilket håll han ville ha kärran. Höger spak upp -> stig, höger spak ner -> sjunk. Peka vänster -> vänster skev, peka höger -> höger skev, osv.

                Inte så jäkla dumt egentligen, han flög alldeles utmärkt!

                ("Don't try this at home!")
                Retroholic!

                Kommentar

                • Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

                  #413
                  Hmmm... Verkar som jag ligger i lä mot Tysken vad gäller fel som kan uppstå när man lär sig själv. Jag menar, jag använde tummarna istället för penngrepp och mode 4 istället för 2, medans han verkar ha öppnat kartongen till sändaren på fel håll när den var ny och sedan fortsatt på den vägen!


                  Appropå fel håll!
                  När jag kör större kärror i Phoenix så märker jag att det skiljer på höjdtrimmen beroende på gaspådrag. Är det så i verkligheten, hur brukar man oftast trimma in?
                  Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                  Kommentar

                  • pgrts

                    • jun 2006
                    • 2015

                    #414
                    Stig och motor brukar följas åt om man har en vinge med lyftande egenskaper (platt undersida). Förr - länge sedan - när det bara fanns 1-kanalig radio så var det full gas som gällde och planet steg så fint tills soppan tog slut och planet sjönk fint till marken. Med enbart sidoroder kunde man göra flera fantastiska manövrer. När planet lade sig på sidan så blev det förstås så att det dök också. Med lite slalom kunde man då hålla jämn höjd. Inte för att jag själv tror att jag skulle fixa det men de klarade både roll och looping. På din fråga så skulle jag nog trimma jämn flygning vid ca 70% trottel eller det man känner är en bra "cruising speed".
                    ___________________
                    patrik@pgdata.se

                    Kommentar

                    • Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

                      #415
                      Allright!
                      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                      Kommentar

                      • Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

                        #416


                        Så, då har Cessnan fått nya tassar! 75 mm bak och 60 fram. Lättvikts och skum.
                        Uppsizat från 45 och 40

                        Egenhändigt bockad hjulupphängning fram, lite ocentrerad men det ska nog gå ändå.. Tror jag, eventuellt, kanske.


                        Det går inte fort, men det blir inte bra heller!
                        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                        Kommentar

                        • Michael
                          • maj 2006
                          • 1742

                          #417
                          Ursprungligen postat av Medeashusse
                          Hmmm... Verkar som jag ligger i lä mot Tysken vad gäller fel som kan uppstå när man lär sig själv. Jag menar, jag använde tummarna istället för penngrepp och mode 4 istället för 2, medans han verkar ha öppnat kartongen till sändaren på fel håll när den var ny och sedan fortsatt på den vägen!
                          Frågan om tum- eller tumme-pekfinger-styrning har diskuterats i det oändliga och slutsatsen är att det inte tycks spela någon roll vilken metod man använder. Det finn inget rätt eller fel. Samma sak gäller vilken mode man använder i sändare. Mode 2 som vi oftast i använder i Nordeuropa leder ofta till onödigt komplicerade spakrörelser då man flyger aerobatiska manövrar. Mode 4 innebär här vissa fördelar. Fundera exempelvis på vilka spakrörelser som behövs vid en långsam roll eller vid hovring med Mode 2 respektive Mode 4.
                          Även i detta fall är det dock antagligen en smaksak vilken Mode som man väljer att använda.

                          Kommentar

                          • multipass
                            • aug 2011
                            • 270

                            #418
                            snyggt mh! med större hjul kommer planet att kunna landa på ett minfält utan detonation pga det låga marktrycket att det rullar lättare är ju ingen nacke direkt.
                            vh från tumflygare multipass

                            Kommentar

                            • Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

                              #419
                              Jaha! På det lilla viset!
                              Jag trodde det var någon Svensk standard och den var spikad i granit. Är ju för grön för att ha en egen åsikt, så jag gör som jag blir tillsagd!
                              Men det är mycket bra att veta att graniten inte är orubblig.
                              Då vet jag det också! :thumbup:


                              Ja, jo om jag inte kraschar eller det är trådminerat i minfältet så går det säkert utomordentligt bra att landa.

                              Planet kunde knappt rulla över en ullmatta innan och nu stoppar väggen det istället.
                              Vet inte om jag ökade vikten något speciellt mycket, men vi får se den dagen jag försöker starta! :o

                              :thumbup:
                              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                              Kommentar

                              • Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

                                #420
                                Någon som känner till var man kan hitta fler plan och flygsajter till Phoenix, utöver de som finns på deras hemsida?
                                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...