Ännu en idiot

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Igår kom två J-39 på låg höjd(ca:150m, kanske högre svårt att säga då det fort) över mitt villa område och här brukar det vimla av motor skärmflygare, hur tänkte de här. De kom med ett jä-la brak, kanske 700km/h(någon kan nog det bättre). Tanten kom ut springande efter mig och skrek " en flygolycka?", behöver jag säga att jag bor nära Sturup.

Jag menar att de kommer utan förvarning och utan en chans att veja undan, tänk om där varit kopters eller andra farkoster i luften, vilket det brukar vara. Ganska många som flyger här över, det ger en en tankeställare att man kanske inte skall flyga så högt som man igentligen vill.

Ville bara lätta mitt hjärta, ha en trevlig helg!
    Ken

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Det första jag tänkte på när jag började läsa ditt (Kenneths) inlägg var att fridfulla skärmflygarna flyger lagligt på OK höjd och mitt i allt kan det komma nåt militärt jox flygande i vansinneshastighet på allt för låg höjd. Det ger en en tankeställare att snabbgående flyg inte ska flyga så lågt? Speciellt inte militären, ser ingen mening i det. =) Så tänker jag. Men ja, jag håller med om att man inte ska flyga högre än tillåtet.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Per-Fredrik

• dec 2013
        • 82

Det pågår flera större militärövningar i sverige just nu, både i luften och på marken, och om flygvapnet inte ska få öva lågflygning under simulerat skarpa förhållanden blir det nog ingen vidare kvalitet på träningen eller piloterna. Om vi valde att inte ha något militärt försvar vore det en annan femma. Jag läste förresten i Expressen idag att Ryssland fortfarande inte har erkänt Ålands status som militärt fristående så det är nog bra om vi har resurser att hjälpa till om det behövs ;-)

Men även militären måste följa civila luftfartsreglerna med avseende på väjningsplikt mot annan VFR-trafik så om dom krockar med en skärmflygare är det nog slut med karriären (för att inte tala om samvetet), vi får hoppas att pöjkarna har ögonen öppna.

Däremot kanske detta funkar som en väckarklocka för FPV-flygare som åker högre upp/längre bort som sagt.

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

I de hastigheterna spelar det ingen roll om du flyger traditionellt modellflyg eller FPV - det blir problem oavsett.

Reglerna för flyghöjder är till för att hållas, men militären har med största sannolikhet rätt att avvika från dessa även i fredstider.

Om det skulle uppstå en incident så skulle det bli intressant att se hur reultatet kommer bli, vem blir skyldig? vem blir syndabock?

troligen modellflygaren...även om man gjort allt rätt.

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
            • 609

Problemet kan bli bevisbördan.
            Att som hobbyist komma och hävda att man minsann höll sin tillåtna höjd.
            || MultiWii Airplane Setup ||
            || RTH Med MWii Ariplane ||
            || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• Per-Fredrik

• dec 2013
              • 82

Det är lätt att tro att man som modellflygare har luftrummet under 120 m höjd för sig själv men så är det ej. Obemannat flyg (rc) ska alltid lämna företräde tilll bemannat, OAVSETT höjd, det är inskrivet i luftfartslagarna i alla fall.

I exemplet nedan är det automatiskt RC-piloten som blir ansvarig om det sker en incident, av ovanstående skäl. Man kan inte "ha gjort allt rätt" som radioflygare och samtidigt vara inblandad i en kollision med ett "riktigt" flygplan.

Kommentar

• Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

Om man inte hinner veja som modellpilot om det nu kommer en jas i max fart på låg höjd? Precis vad som hände mig en gång på vårt fält när en polishelikopter kom på låg höjd rakt överbanan under min modell.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7943

Ja - fullskala-helisar är nog ett allvarligare "problem" än stridsflygplan när det gäller överraskande lågsniffar över modellflygfält. Visst - man hör dom ju oftast en kort stund före men dom flyger rätt ofta tämligen lågt av nån orsak...
                  Roger

Kommentar

• martinkellner0
                    • apr 2015
                    • 198

Jag var också närmre en helikopter än vad som kändes trevligt en gång. När jag flög LOS, vill jag påpeka.

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6809

Det gäller att flyga vid högspänningsledningar bara, då lär man inte bli "störd".
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• marell01
                        • maj 2007
                        • 831

Ursprungligen postat av Per-Fredrik
                        Det pågår flera större militärövningar i sverige just nu, både i luften och på marken, och om flygvapnet inte ska få öva lågflygning under simulerat skarpa förhållanden blir det nog ingen vidare kvalitet på träningen eller piloterna. Om vi valde att inte ha något militärt försvar vore det en annan femma. Jag läste förresten i Expressen idag att Ryssland fortfarande inte har erkänt Ålands status som militärt fristående så det är nog bra om vi har resurser att hjälpa till om det behövs ;-)

Men även militären måste följa civila luftfartsreglerna med avseende på väjningsplikt mot annan VFR-trafik så om dom krockar med en skärmflygare är det nog slut med karriären (för att inte tala om samvetet), vi får hoppas att pöjkarna har ögonen öppna.

Däremot kanske detta funkar som en väckarklocka för FPV-flygare som åker högre upp/längre bort som sagt.
                        Äntligen nån som förstår!
                        Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1440796109546.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,6 KB
ID: 505511
                        Hälsningar
                        /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• martinkellner0
                          • apr 2015
                          • 198

Ursprungligen postat av marell01
                          Äntligen nån som förstår!
                          [ATTACH]54234[/ATTACH]
                          Men som sagt: även militären får ju hålla sig till civila regler. Så vit jag vet säger de att nedre tillåten höjd är 150 m över terräng och 300. Ngn påpekade att det ALLTID är modellflygarens fel vid en eventuell kollision. Det är kanske sant i juridisk mening men ingen (varken modellflygplan eller t ex små sportflygplan) hinner väja för ett JAS som kommer i 700 knyck så jag hoppas ni håller er till reglerna av ren självbevarelsedrift om inte annat. Men jag lovar att hålla mig under 120 m når jag är ute och flyger de närmsta dagarna.

Kommentar

• marell01
                            • maj 2007
                            • 831

Ursprungligen postat av martinkellner0
                            Men som sagt: även militären får ju hålla sig till civila regler. Så vit jag vet säger de att nedre tillåten höjd är 150 m över terräng och 300. Ngn påpekade att det ALLTID är modellflygarens fel vid en eventuell kollision. Det är kanske sant i juridisk mening men ingen (varken modellflygplan eller t ex små sportflygplan) hinner väja för ett JAS som kommer i 700 knyck så jag hoppas ni håller er till reglerna av ren självbevarelsedrift om inte annat. Men jag lovar att hålla mig under 120 m når jag är ute och flyger de närmsta dagarna.
                            Så vitt jag vet så vet du inte rätt....
                            Lägsta höjd, 30 meter... Civila kör efter civila regler, militären efter militära regler. Sen gäller se och synas. Hur gör du för att se?
                            Hälsningar
                            /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• martinkellner0
                              • apr 2015
                              • 198

Tack för den upplysningen, att jag (av alla människor) inte kände till detta säger ju ngt om hur viktigt det är att det införs ngt slags utbildning för FPV-piloter. För att komma tillbaka till din fråga:
                              Det beror på lite hur och vad jag flyger. Ibland flyger jag LOS och då kan du ju lusta ut själv hur det går till. Ibland flyger jag FPV och då har jag en 700 tvl-kamera kopplad till en head tracker. Rätt ofta är planet inte alltför långt bort så då kan jag i värsta fall slita av mig mina goggles (har en FC som flyger planet åt mig då) och göra en okulär koll av läget. Hur gör militären för att se och synas i tid när ni dammar fram i sådana hastigheter på så låg höjd? Spontant låter det ju som att risken att smälla med ngt alltid borde finnas där om ni inte följer samma regler som alla andra? Vad händer om ni i de farter ni är ute och far i, smäller med ett rc-plan som väger ett par kg och som befinner sig på 100 m höjd? För den piloten kommer aldrig hinna väja oavsett planet flygs FPV eller LOS.
                              Senast redigerad av martinkellner0; 2015-08-29, 06:18.

Kommentar

• UndCon
                                • apr 2009
                                • 2886

Det betyder kort och gott att under militära övningar så är det flygförbud för allt modellflyg?

Snacka om att flygsportsverskamheten har missat lite informationen om det alltid är modellflygarnas fel.

Det är ingen ide att hålla på sida efter sida efter sida att dryfta regler, lagar och förbättringsförslag när militären inte behöver bry sig om de som vi försöker följa.

Kommentar

Arbetssätt...