Men då tar det slut snabbare och du vill kunna fortsätta flyga även om videolänken lägger av. Därför använder vi separata batterier
Rivverns FPV projekt
Kollaps
X
-
Ja så långt är jag med, men påtal om videobatteri, visst tar batteriet stryk om spänningen blir för låg? Hur håller ni koll på det, ja tänkte de sitter ju inget fartreglage som automatklipper när spänningen blir för låg...Ursprungligen postat av UndConMen då tar det slut snabbare och du vill kunna fortsätta flyga även om videolänken lägger av. Därför använder vi separata batterier
/johanKommentar
-
Lipoaccar far illa om spänningen hamnar under 3.3v/cell. Jag brukar räkna på att en acc ska räcka 2 timmar i drift. Ofta står förbrukningen på kameran och videosändaren ex, kamera 150mAh + sändare 200mAh= 350mAh. Då skaffar du en acc på 700mAh så har du bra marginaler.
//MatteKommentar
-
Det brukar lösa sig själv då video sändaren oftast dör innan lipo cellerna är för lågt i spänning. Vid 10V brukar de flesta video sändarna ge dåligt med uteffekt och det märks fort. Annars är förbrukning och timer ett bra alternativ. Kör själv med en lipo vakt som tjuter som satan när spänningen blir för låg och det är ju ett tredje alternativ.//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***Kommentar
-
Efter två misslyckade starter av Cessnan börjar jag nu funderar på något annat. Det är något galet med höjd-rodret/servot. Knepigt. För det enda jag gjord är att byta radio och mottagare. Är ju en smäckmodell men ändå..
Och detta är utan bestyckning av kamera och sändare.
En Icon A5 ser intressant ut. Vill ha mer filmer på dessa och en FPV utvärdering.Kommentar
-
-
Det borde inte ge några direkta förluster. Det som kan spela roll däremot är placering i förhållande till batterier och motor etc. Sedan bör du ju rikta din V-antenn med gapet framåt för att ge bäst mottagning när du flyger hem.Kommentar
-
Kommentar
-
En liten uppdatering.
Nu har jag flugit FPV med goggles! Jag kittade ihop Cessnan och flög i torsdags. Det är en helt underbar känsla!
Vi provflög med kittet i Karlsborg men fick avbryta när flygledartornet skickade ut en patrull. Vi dök visst upp på radar
Väl hemma tog jag mig norr om campingen i Hjo. Flög in över campingen flera gånger och den närliggande gården. Såg folk som tittade upp, de trodde säkert att det var ett riktigt plan då det är väldigt skalalikt.
Radion var inställd på att varna vid packageloss och det gjorde den titt som tätt. Blir nog till att hitta något alternativ.
Att bara se blå himmel i bilden är dåligt. Då vet man inte vilket attitud man har. Lika dåligt är att köra rakt in i solen för då blir det helt vitt.
Cessnan gillade dock inte den extra vikten och gjorde att den flög som en elefant. Utan gaspådrag så sjönk den snabbt.
Jag har ingen film då jag körde med kretskortskameran från Hobbyking.
Nu idag var det maiden för min Floater Jet från Hobbyking. Riktigt rolig flygmaskin med mycket fart och hyfsade glidegenskaper. Motorn varvar som fan! Tanken är att jag ska kitta den med GoPro kameran och VideoTx.
Nästa uppdatering ska det bli foton!
Kommentar
-
Flög idag lite FPV på fältet! Underbart väder och roligt är det!
Hade tagit med mig dator för att spela in flygningen men tyvärr blev det problem med några drivrutiner så det sket sig!
Jag har idag iaf lyckats med 2 saker.
* Landa med goggles.
* Tappa videolänken och krasha.
Flög först ett acc. Det gick fint. Ungefär som att flyga en tegelsten. Det var alltså Cessnan jag flög med. ¨
Sen fick en klubbkompis prova att spaka lite FPV. Han var riktigt duktig. Lite åksjuk blev han. Efter ett tag tog jag kontrollen och iväg mot 195:an (vägen som passerar). Glider in över 195:an och flyger längs med. Vänter mig att få se några bilar dyka upp under mig. Videolänken försämras KRAFTIGT! Jag styr hemåt. Men efter 3 sekunder så är bilden helt blank. Jag sliter av mig mina goggles och letar efter planet i skyn. Förjäves.
Vi slänger oss i bilen och far mot ut mot 195:an samtidigt som kompisen kikar i brillorna. Plötsligt får han bild och ungefär samtidigt ser jag planet ligga i den nyplöjda åkern.
Cessnar klarar sig mirakulöst med en trasig propeller och mosad noskåpa.
Jag gjorde ett riktigt nybörjarfel genom att flyga planet ut ur LOS (line of sight). Eftersom videomottagaren stod på backen krävdes det inte mycket för att den skulle försvinna bakom åkern.
Bilder:

Kommentar

Kommentar