Rangevideo flygande vinge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Defuncta
    • maj 2012
    • 563

Nej jag tror jag skippar lådan, tanken med min layout är att jag ska få så stabil videolänk samt rc länk som möjligt. Jag gillar att se mig omkring och molnsurfa :P och prioriterar inte fart utan hellre flygtid. Är ju min första vinge så är grymt nervös inför premier flygningen.

Ang obalans

ez rx vikt: 36g
    Vtx med antenn: 56g

så de blir ju lite skillnad, tror ni att det är märkbart? Annars kanske man kan placera vtx närmare kroppen och sen använda en antennförlängar kabel och placera antennen längre ut.

Kommentar

• kajakmannen
      • jun 2006
      • 1471

Tror inte att 20 gram kommer att påverka balansen. Känner du dig orolig så är det ju bara att göra som du säger och sätta EzUHFen lite längre ut än VTxen

Kommentar

• Defuncta
        • maj 2012
        • 563

Uppdaterad layout:
        Klicka på bilden för större version

Namn: rvjet fpv layout.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,5 KB
ID: 495717

Ser allting bra ut här? Börjar limma ihop allt ikväll....

Kommentar

• uffe40
          • aug 2007
          • 334

Min vinge har legat i malmö sen den 3 och inga uppdateringar

Kommentar

• Defuncta
            • maj 2012
            • 563

Ursprungligen postat av uffe40
            Min vinge har legat i malmö sen den 3 och inga uppdateringar
            Trist :( Hoppas den kommer snart

Nu har jag precis fått ihop min simpla basestation:

Namn: basestation front.jpg
Visningar: 2
Storlek: 73,2 KB
ID: 495718

Namn: basestation back.jpg
Visningar: 2
Storlek: 78,9 KB
ID: 495719

PROPSTOP?
            Någon som kan förklara för mig lite mer ingående hur man kan göra en propstop som passar rvjet, vilka mått hur den ser ut osv. En del säger att det bara räcker med broms på esc och andra att man måste ha det på fällbara propellrar.

Hur ligger det till egentligen?

Bygget

Nu är bygget i full gång.. Har dock gjort en jätte tabbe pga min ringa byggerfarenhet samt ivrighet :/ På den ena vingen glömde jag av servoskruven som håller fast servo armen... Jag har redan limmat igen allt på vingen, men kanske får bli att skära ut för servon under ifrån eller nått.. Dock verkar den sitta hårt och intryckt i fomen, men det är väl ingen ide att chansa?

Namn: bygge.jpg
Storlek: 110,5 KB
ID: 495727

Senast redigerad av Defuncta; 2013-06-08, 18:14.

Kommentar

• Defuncta
              • maj 2012
              • 563

Nu börjar den att bli klar, dock har jag en del frågor innan premiären

1. Hur funkar propstop och måste jag ha detta, räcker det inte med broms på esc?

2. Hur ska propeller bladen sitta vilken sida är rätt så att säga?

3. Vilken vibrations nivå är godtagbar? (rvosd debug)

Är det något annat jag ska tänka på innan jag lyfter? Tycker att det är lite rörigt med rvosd typ 1 miljon inställningar....

Och en sak till, hur varm kan vtx bli? Jag har haft på den här hemma när jag gått igenom rvosd inställningar och efter ett tag blir den glödhet. Dock så har den fungerat iaf.

Namn: rvjet inside.jpg
Storlek: 62,6 KB
ID: 495735 Klicka på bilden för större version

Namn: Rvjeten.jpg
Storlek: 96,3 KB
ID: 495736

Mvh Defuncta

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Propstop är rekommenderat, jag har dock inga exakta mått. Klipp till från ett gammalt bank/kreditkort eller motsvarande plast. Dimensionera så att propellern inte kan gå för långt framåt samt bakåt, det behövs alltså en propstop framför och en annan bakom propellern.

Kommentar

• Defuncta
                  • maj 2012
                  • 563

Ursprungligen postat av Boopidoo
                  Propstop är rekommenderat, jag har dock inga exakta mått. Klipp till från ett gammalt bank/kreditkort eller motsvarande plast. Dimensionera så att propellern inte kan gå för långt framåt samt bakåt, det behövs alltså en propstop framför och en annan bakom propellern.
                  Okay men då kan man inte använda den medföljande spinnern i rv powerpack? Hur blir de med obalans, känns som att det är lätt att de blir de med propstop?

Kanske dum fråga men hur skulle proppelern kunna fällas framåt när luftmotståndet trycker den bakåt?
                  Senast redigerad av Defuncta; 2013-06-09, 22:15.

Kommentar

• kajakmannen
                    • jun 2006
                    • 1471

Säg att du gör en kort gasning eller kanske ställe och tumlar ner i esprin. Vid sådana tillfällen skulle det kunna finnas en liten risk att proppen fälls framåt för mycket, stoppet framåt är mest för att skydda så att bladen inte kan fällas in och fastna i vingens bakkant.

Kommentar

• kajakmannen
                      • jun 2006
                      • 1471

Originalspinnern skall kunna användas. Du få bara lägga plastbiten mellan spinner och nav. Jag skulle kunna kolla detta ikväll om du inte redan löst det.

Kommentar

• Defuncta
                        • maj 2012
                        • 563

Ursprungligen postat av kajakmannen
                        Originalspinnern skall kunna användas. Du få bara lägga plastbiten mellan spinner och nav. Jag skulle kunna kolla detta ikväll om du inte redan löst det.
                        Ja de skulle vara skysst... Jag har klippt ett gammalt coop kort som jag ska borra 8mm men är lite orolig för obalans men får se hur de går...

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Bara du gör det symmetriskt är det inga problem. Om du är osäker får du väl ta och balansera med prop stopparna på.

Kommentar

• uffe40
                            • aug 2007
                            • 334

Jaha då fick man hämta ett paket idag,,så nu är det bara att bygga

Kommentar

• Timtimtim
                              • apr 2012
                              • 838

Hur känslig för vikt är den om man monterar tex vtx på 30g i vänster vinge? måste jag kompensera och skicka på 30g på höger också då?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

För säkerhets skull är det bra att den är i jämvikt. Finns det ingen utrustning du kan placera på andra sidan som motvikt?

Kommentar

Arbetssätt...